2025-11-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Att du som 25-åring och går runt och tror att husdjur är mer krävande än barn då lever du på en annan planet! Väx upp!

Får uppfattningen att du inte är en mogen tjej.

Jag orkar egentligen inte argumentera mot ett så icke genomtänkt svar.

Jag är en fullt vuxen och mogen kvinna.
Jag menade självklart inte att jag trodde att djur var mer krävande än barn, jag syftar på att det finns hårdare lagar och regler på dig som djurägare än som förälder.
Vi fostras in i att samhället ska uppfostra våra barn så att vi kan vara nyttiga till staten och jobba åt någon annan.
Kvinnans uppgift är att vara mamma. Om man vill det!
Precis som i andra kulturer där familjen kommer först. Vi är kalla och stela varelser. Utan kontakt med våra barn, inte på djupet utan bara konkret på pappret har vi kontakt med våra barn.

Allt handlar bara om att bära en fasad. Finns ingen kärnfamilj längre.
Citera
2025-11-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förr gick det för kvinnor att kombinera att vara förälder heltid och samtidigt jobba för brödfödan. När vi var samlare och jägare, så kunde barnen gå och samla med sina mammor. När vi levde i bondesamhället, var barnen på gården där mamman jobbade.

Det är väl i det moderna samhället det inte går att både jobba och ha barnen omkring sig samtidigt. Iaf inte vad gäller flertalet jobb.

Du hade kanske kunnat trivas med att tex jobba som bonde på en gård, tjäna pengar ihop med din make och ha era barn nära? Lite: tillbaka till rötterna.

Bli försörjd, låter ju mer som att kvinnan skulle vara ett barn till sin make.

Handlar inte om att bli försörjd. Handlar om att försörja och ta ansvar för sin familj.
Att ta ansvar betyder att vara FULLT närvarande.
Inte att du är på arbetet och ditt barn är på förskolan majoriteten av sin tid.
Citera
2025-11-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Handlar inte om att bli försörjd. Handlar om att försörja och ta ansvar för sin familj.
Att ta ansvar betyder att vara FULLT närvarande.
Inte att du är på arbetet och ditt barn är på förskolan majoriteten av sin tid.

Lösningen är att gå tillbaka till bondesamhället. Då både jobbar du och är närvarande 100% med dina barn.

För inte vill du bara gå hemma och sköta hushållsarbetet när dina barn är vuxna och utflugna och din make jobbar? Då är det väl ändå rätt skönt att få komma ut, jobbar och göra något vettigt och tjäna egna pengar. Men den möjligheten blir svår om du är borta från arbetsmarknaden under flera år då barnen är hemmavarande.

Som bonde skulle det ju dock fungera. Att kombinera allt.
Citera
2025-11-21, 21:58
Medlem
AndersPersson99s avatar
Att båda ska jobba dödar familjebildning. Även om jag skulle rekommendera kvinnor att fixa någon form av självförsörjning så är det naturligt att de siktar på kunna ha tid till familjepyssel.

Förhoppningsvis kommer dessa tider gå till graven då kärlek och familj var ute och folk bytte kön istället. En utmaning för framtidens historiker att förklara.
Citera
2025-11-21, 22:02
Medlem
Proumbras avatar
Trenden följer väl den amerikanska "stay home wife" som pågått i 2 år nu...som driver amerikanska feminister till vansinne. Finns en rad underhållande youtube videos på området
Citera
2025-11-21, 22:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powell
Hur ska vi ha det egentligen? Helt otroligt att vi har lyckats skapa en frizon där man både kan ha kakan och äta den och sen ändå försvara det som jämnställdhet.

"Offended by everything, ashamed of nothing, entitled to everything, and contributing nothing."

https://tv.aftonbladet.se/video/392243/en-av-tre-vill-leva-pa-sin-partner-lite-trevligt
Jag tycker det låter lågt. Gen Z-hjonen i stort vill helst ha kakan och äta den oavsett kön.
Citera
2025-11-21, 22:12
Medlem
Grejen är ju att samhället redan idag betalar dyrt för all service some tillhandahålls barn, äldreboende osv. Folk som vill och kan borde ju kunna få någon ersättning för att man drar sitt strå till stacken och tar hand om sina egna. Idag lämpas det ju bara över till samhället när familjen borde prioriteras mera.
Citera
2025-11-21, 23:09
Medlem
glockenreins avatar
Alla brudar vill bli försörjda egentligen. Det är biologiskt. De som påstår nåt annat antingen, ljuger för sig själva, ljuga för andra eller är lesbiska.
Citera
2025-11-21, 23:48
Medlem
liten.igelkotts avatar
Granska nice att bli förföljd dock. Om min fru hade haft en månadslön på 90 000 skulle jag gladeligen blivit en hemma man.
Citera
2025-11-21, 23:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2025-11-22, 00:03
Medlem
Merwinnas avatar
De minns väl hur det var när de själva släpades ur sängen på mornarna när de som mest behövde sova, och drogs till dagis där de kanske fick sitta i ett hörn hela dagen, för att fröknarna hade nog med alla de jobbiga barnen, och bara var glada att det var något barn som inte var till besvär..? Eller liknande dåliga erfarenheter. Eller om de själva redan har barn, och lever det livet med dubbelarbete - som inte är rimligt för någon.

Det är inte alls konstigt att vi har en nativitetskris nu: kvinnorna - och kanske männen också - känner att de inte kommer att orka med det livet, och då avstår de barn hellre än att avstå kvinnans lönearbete, eftersom det är vad som förväntas i dagens Sverige. Att leva barnlöst är i alla fall mindre misslyckat och provocerande än att ha mamman hemma, typ.

Jag ser inget konstigt i att mammor är hemma när barnen är små, och sedan arbetar kanske halvtid några år till tills yngsta barnet blir 11 år eller så. Då hinner ju mamman göra undan hushållsarbete och annat vardagens småkram också, så att mannen inte behöver ta ett nytt arbetsskift hemma när han kommer hem från jobbet. Och på helgerna kan hela familjen ha kvalitetstid - de behöver inte storhandla och storstäda, för det har mamman hunnit med på vardagarna.

Däremot känner jag ett förakt emot sådana kvinnor, som medvetet använder sin kropp och sin sexualitet för att försöka snärja en rikeman - oftast mycket äldre också - som de egentligen inte älskar. DET är något annat, det är nästan en form av prostitution.
Citera
2025-11-22, 00:41
Avslutad
Kvinnor börjar väl förstå att vara mamma och ta hand om en familj är mycket mer givande än att jobba 60 timmar i veckan på en advokatbyrå och att dyra väskor inte kompenserar för den tomhet och ensamhet de känner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in