Citat:
Ursprungligen postat av
Powell
Självklart vill alla bli försörjda. Även jag. Det som ska diskuteras är som jag skrev.. att vilja ha jämställdhet på precis allt men sen ändå utnyttja "Feminismen" som en ursäkt för att inte få jämnställdheten till 50%
Kolla Ukraina, många ukrainska kvinnor var för feminism och "Jämnställdhet" sen slog kriget till och nu festar dom i Prag och Berlin medans majoriteten i Ukrainas Arme består av män.
Så det som ska diskuteras är väl precis som trådstarten egentligen låter som? Märker jag får mycket mothugg. Absolut vilja bli försörjd av sin partner, men att sen komma och kräva jämnställdhet är en annan sak. Vi män kräver inte samma sorts jämnställdhet och vi hade gärna blivit försörjda av våra kvinnor.
*Jämställdhet stavas så.
Jämställdhet är helt självklar, jag och min fru är jämställda eftersom vi är jämbördiga parter i vårt förhållande. Det innebär inte att vi tjänar lika eller delar på varje uppgift enligt millimeterrättvisa, utan att våra respektive åsikter väger lika tungt och att våra beslut är gemensamma.
För mig är vissa frågor viktigare än andra och min fru kanske har andra prioriteringar, så vi väger in olika mycket i olika beslut. Jag har inga behov av att bestämma saker som jag inte bryr mig om, och det är samma för min fru. Om vi har olika åsikt i ett ämne vi båda tycker är mycket viktigt, så resonerar vi och kommer till ett gemensamt beslut.
Vissa saker gör jag helt på egen hand (mina egna hobbies/vänner/inköp/annat) liksom min fru sköter sina. Vissa saker är det bara jag som styr, andra är det min bry som tar hand om. Detta enligt en uppdelning som har fallit sig naturlig över våra år tillsammans.
Jag tjänar mer än min fru, så jag försörjer oss i högre utsträckning än vd min fru gör. Men den obalansen har ingen inverkan på vem som bestämmer vad - vi är två vuxna människor, så vi pratar om hur vi vill göra saker.
Så vad menar du för sorts jämställdhet, som inte kan appliceras om det finns en ekonomisk obalans? Menar du att man måste tjäna på öret lika mycket för att kunna lyssna på varandra?