Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-20, 21:39
Medlem
Tänkte köpa pendlar bil.

Vad är viktigast att titta på när man köper bil? Jag har noll kunskap. Min range är 50-100k som mest för bilen. Jag är helt obrydd om något förutom prestanda dvs att jag gör ett bra köp som inte brakar sönder och blir verkstadsbesök direkt osv.

Kommer köra ca 10mil om dagen som mest.

Hur hade ni hjälpt er Son eller Dotter om det var deras första bil för pendling till jobb?

Tack så mycket för hjälp av er kunniga!
Citera
2025-11-20, 21:52
Medlem
Gingers avatar
Brun Saab 900 direkt.
Citera
2025-11-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tänkte köpa pendlar bil.

Vad är viktigast att titta på när man köper bil? Jag har noll kunskap. Min range är 50-100k som mest för bilen. Jag är helt obrydd om något förutom prestanda dvs att jag gör ett bra köp som inte brakar sönder och blir verkstadsbesök direkt osv.

Kommer köra ca 10mil om dagen som mest.

Hur hade ni hjälpt er Son eller Dotter om det var deras första bil för pendling till jobb?

Tack så mycket för hjälp av er kunniga!

Kolla så att bilen har servicebok och att servicen är genomförd och allt finns dokumenterat vilket lättar på att man kan se vad som gjorts med bilen och vad som kan tänkas behöva åtgärdas.

Även försöka kolla lite hur många ägare en bil har då ju färre ägare bilen haft desto mer har bilen blivit omhändertagen på ett bra sätt.

Sen skulle jag satsa på en bil som drar lågt med bensin/diesel l/mil vilket gör att man inte behöver tanka lika ofta om man inte vill kasta ut pengar på drivmedelskostnaderna.

Tänka på vad du kan behöva för utrustning på bilen tex dieselvärmare, dragkrok och såna saker så du inte kommer på de efteråt att detta kan ju vara bra att ha i eller på min bil.
Citera
2025-11-20, 22:45
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag skulle köpt en typ Renault kangoo z.e.

Ja det är en ganska oskön bil men den är eldriven (låg driftskostnad) och du får en hyfsat ny för 100k.

Finns säkert andra eldrivna modeller som också är prisvärda.
Citera
2025-11-20, 23:25
Medlem
Hellesylts avatar
Toyota Avensis
Citera
2025-11-21, 00:39
Medlem
Toyota Yaris/ Corolla, helsteav äldre modell, 2010 eller äldre. Väldigt lite fel på dessa bilar överlag om du endast i princip kommer använda det som transportmedel och komma undan så billigt som möjligt.

Om du vill komma undan löjlig billigare så är Toyota Aygo/ Citroen c1 eller pegoto 107 ( samma bil, endast karossen skiljer sig, Toyota kvalitet under ) mellan årsmodeller 2005-2012 också ett väldigt bra alternativ. Drar under 0,4 liter milen, 360kr årsskatt , billiga försäkringar, lätta att parkera och faktiskt rätt roliga att köra trots så liten bil, Gokart känsla. Går att fälla ner baksätet så du får samma utrymme som i en kombi bil men går fortfarande sitta 2 st i bilen. Billiga delar, otrolig lätt meckad också och bra priser på marknaden

Jag personligen har en sån bil som andra hands bil, sen har man kört i drygt 6000 mil under ca 8 års tid, nuvarande mättare är ca 20k mil men den bara går och går, har endast gjort basic service på den under min ägo, 0 delar är byta. Kostar ca 200kr i månaden för min del att äga i försäkringar, bilskatt och besiktning.

Min huvud bil är en xc70 d4, den därimot känns som är mer på verkstad än hemma, Volvo kvalitet existerar inte på dagens bilar
Citera
2025-11-21, 06:43
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Jag pendlar med en skoda octavia 1,9 tdi från -07. Den har gått 41000 mil nu och drar 0,46-0,5. Förvånansvärt robust och bekväm. Du kan nog köpa 2 st i bra skick för 50k.
Citera
2025-11-21, 10:37
Medlem
godboys avatar
Som nämnts, en Toyota är aldrig fel. Ska du köra på motorväg eller landsväg med minst 90 km/h så kan Aygo och dess syskon vara väldigt bullriga och det kan bli segt i längden. Annars är det en bra bil. Bränsleförbrukningen går ju upp lite på den bilsorten om man ska köra på motorväg, men ska du typ köra på 70 vägar och i stan så är det en utmärkt bil. Inte mycket utrustning = Inte mycket som kan krångla. Dessutom är de grymt pålitliga.

Du får bara koll att den inte gått som pizzabudsbil eller hemtjänstbil (HTJ har ju ofta någon storlek större). Kan du få fatt på ett exemplar som något äldre par haft så kan det vara ett fantastiskt köp, de är ofta noga med service och skötsel.
Citera
2025-11-26, 12:05
Medlem
Jag rekommenderar Suzuki Swift.

Den ska köpas av första ägaren som gärna får bo i Norrlands inland, där vägarna inte saltas.

Absolut inte en bil som "turnerat" kort tid mellan ensamstående småbarnsmammor i förort till storstad.

Kolla upp bilens och ägarens status på Transportstyrelsen.se, Biluppgifter.se och car.info.

Fulltecknad servicebok är bra.

Bra är även om bilen fick en extra rostskyddsbehandling som ny.(kan stå i Biluppgifter.se)

Även Mazda 2, Honda Jazz och Toyota Yaris är bra och tänkbara alternativ.

Undvik europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet p g a bristande kvalitet och driftsäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in