Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Tänkte köpa pendlar bil.
Vad är viktigast att titta på när man köper bil? Jag har noll kunskap. Min range är 50-100k som mest för bilen. Jag är helt obrydd om något förutom prestanda dvs att jag gör ett bra köp som inte brakar sönder och blir verkstadsbesök direkt osv.
Kommer köra ca 10mil om dagen som mest.
Hur hade ni hjälpt er Son eller Dotter om det var deras första bil för pendling till jobb?
Tack så mycket för hjälp av er kunniga!
Kolla så att bilen har servicebok och att servicen är genomförd och allt finns dokumenterat vilket lättar på att man kan se vad som gjorts med bilen och vad som kan tänkas behöva åtgärdas.
Även försöka kolla lite hur många ägare en bil har då ju färre ägare bilen haft desto mer har bilen blivit omhändertagen på ett bra sätt.
Sen skulle jag satsa på en bil som drar lågt med bensin/diesel l/mil vilket gör att man inte behöver tanka lika ofta om man inte vill kasta ut pengar på drivmedelskostnaderna.
Tänka på vad du kan behöva för utrustning på bilen tex dieselvärmare, dragkrok och såna saker så du inte kommer på de efteråt att detta kan ju vara bra att ha i eller på min bil.