Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Tidskriften Kvartal är idag upplagd på ett sätt, som jag tidigare inte stött på hos någon annan publikation.
Kvartal sorterar inte materialet efter innehållet under rubriker som t.ex. hos Axess:
Samhälle_Krönikor_Kultur_Kultur_Recensioner_ Essäer_Intervjuer_Fördjupning
eller hos Fokus:
Aktuellt_Veckans Fokus_Krönikor_Kultur_Sticket_Fackklubben
Kvartal har i stället valt att utöver en kolumn med "Senaste nyheter" *enbart* ha rubrikerna:
Profiler__Poddar
Under "Profiler" hittar man 12 namn på olika journalister. Om man klickar på ett namn, så kan man sedan klicka sig vidare till "alla" eller till "artiklar". Förmodar att man via "alla" får en lista på alla inslag som en viss journalist har producerat eller via "artiklar", så får man en lista på alla längre artiklar av den aktuelle journalisten.
Om man i stället letar efter en innehållsförteckning under se sedvanliga tre strecken, så kan man även klicka på "Artiklar" och få en lista på samtliga artiklar (alltså inte sorterade under ett visst föfattarnamn).
Vad jag kan se, så är Kvartals journalister inte nischade utan alla verkar skriva om allt. Läsaren får därför ingen vägledning alls till innehållet.
VAD ÄR VITSEN MED DETTA LÄSAROVÄNLIGA UPPLÄGG?
Jag håller med.
Det är ett väldigt märkligt upplägg som framhåller skribenter (eller profiler) mer än innehållet. Jag har gett den här konstruktionen en tid men jag begriper det ännu inte, och lite less börjar jag bli eftersom det känns som att jag missar material hela tiden.
Det är så mycket knepigt i upplägget, och just att det blir svårare att följa ämnen är inte en fördel. Det är faktisk bara en klar nackdel. Jag har från läsarperspektiv svårt att se någon som helst vinst.
Synd att de behandlar sin skapelse så här.
Men det är klart, om inte skribenterna i Kvartal vet vad de skriver om, i alla fall så pass att de klarar av kategorisera in sina texter på något vettigt sätt, så är det naturligtvis enklare att låta alla sitta i samma stora sal och prata om allt.
Låter som en drömtillvaro för medelmåttiga krönikörer. Är det kanske slutmålet med Kvartal?
Kanske det är så här Flashback borde göra?
Bort med alla underforum och låt alla trådstarter vara i ett enda forum. Forumet kan heta ”Allt”, och där finns just allt, en enda stor osorterad stapel med trådar. Men högst upp på sidan finns såklart en presentation av Flashbacks samtliga ”profiler/användare”.
Som läsare får man då enligt Luddes idé "tänka själv" och dra "egna slutsatser om vad det är för typ av text du tagit del av."