2025-11-20, 17:20
Moderator
Meijis avatar
Tidskriften Kvartal är idag upplagd på ett sätt, som jag tidigare inte stött på hos någon annan publikation.

Kvartal sorterar inte materialet efter innehållet under rubriker som t.ex. hos Axess:

Samhälle_Krönikor_Kultur_Kultur_Recensioner_ Essäer_Intervjuer_Fördjupning

eller hos Fokus:

Aktuellt_Veckans Fokus_Krönikor_Kultur_Sticket_Fackklubben

Kvartal har i stället valt att utöver en kolumn med "Senaste nyheter" *enbart* ha rubrikerna:

Profiler__Poddar

Under "Profiler" hittar man 12 namn på olika journalister. Om man klickar på ett namn, så kan man sedan klicka sig vidare till "alla" eller till "artiklar". Förmodar att man via "alla" får en lista på alla inslag som en viss journalist har producerat eller via "artiklar", så får man en lista på alla längre artiklar av den aktuelle journalisten.

Om man i stället letar efter en innehållsförteckning under se sedvanliga tre strecken, så kan man även klicka på "Artiklar" och få en lista på samtliga artiklar (alltså inte sorterade under ett visst föfattarnamn).

Vad jag kan se, så är Kvartals journalister inte nischade utan alla verkar skriva om allt. Läsaren får därför ingen vägledning alls till innehållet.

VAD ÄR VITSEN MED DETTA LÄSAROVÄNLIGA UPPLÄGG?
Citera
2025-11-20, 17:23
Medlem
grungewhores avatar
Jag förstår inte. Läser du tidningar enligt indexet?

Det är väl bara att bläddra för att hitta det som är intressant?
Citera
2025-11-20, 17:33
Medlem
Tidskriften har ändrat sitt upplägg sedan en tid tillbaka. Den är numera en primär nyhetskälla, dock kompletterad med fördjupningsartiklarna ( som den tidigare enbart bestod av ), men med nyordningen att den personliga avsändaren överordnas den traditionella indelningen
Citera
2025-11-20, 17:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag förstår inte. Läser du tidningar enligt indexet?

Det är väl bara att bläddra för att hitta det som är intressant?

Läser Kvartal på nätet, så jag bläddrar inte. Under rubriken "Artiklar" så får man en kronologisk lista på samtliga artiklar.

Som jag skrev, så har jag tidigare inte stött på en motsvarande nätpublikation, där det enda alternativet är en en kronologisk lista på samtliga artiklar, som man förväntas scrolla igenom (alt. en kronologisk lista på vad en viss journalist har skrivit).

"Samnytt" eller "Fria Tider" är visserligen disponerade på det sättet, men det är ju huvudsakligen nyhetssajter av ett betydligt mindre omfång.
Citera
2025-11-20, 17:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Läser Kvartal på nätet, så jag bläddrar inte. Under rubriken "Artiklar" så får man en kronologisk lista på samtliga artiklar.

Som jag skrev, så har jag tidigare inte stött på en motsvarande nätpublikation, där det enda alternativet är en en kronologisk lista på samtliga artiklar, som man förväntas scrolla igenom (alt. en kronologisk lista på vad en viss journalist har skrivit).

"Samnytt" eller "Fria Tider" är visserligen disponerade på det sättet, men det är ju huvudsakligen nyhetssajter av ett betydligt mindre omfång.
Perfekt. På stora sajter försvinner ju allt efter ett tag och man får använda google för att ö h t hitta dem.
Citera
Avstängd
ZebranJannes avatar
Mycket gnäll?

Är du så invand och indoktrinerad av gammelmedias dito att du får både dåndimp och hjärtsnörp?

Är det först nu du upptäcker detta?

Ta några djupa andetag, så ska du se att du snabbt vänjer dig. Till din tröst, är att bladen du nämner inte har vidare mycket att läsa. Många gamla trötta och avdankade och bittra skribenter i bladen du nämner.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tidskriften har ändrat sitt upplägg sedan en tid tillbaka. Den är numera en primär nyhetskälla, dock kompletterad med fördjupningsartiklarna ( som den tidigare enbart bestod av ), men med nyordningen att den personliga avsändaren överordnas den traditionella indelningen

Vad är poängen med, att "den personliga avsändaren överordnas den traditionella indelningen"??
Citera
2025-11-20, 17:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Perfekt. På stora sajter försvinner ju allt efter ett tag och man får använda google för att ö h t hitta dem.

Skeptisk till att det är "perfekt" att artiklar enbart presenteras kronologiskt.

Det finns ytterligare en sak, där jag inte begriper vad Kvartal vill framföra. På ett flertal artiklar står det å ena sidan en "skribent" följt av ett namn och å andra sidan "presenteras av" plus ett namn på en "profil". T.ex:

Skribent Erik W. Larsson__________________________Presenteras av Henrik Höjer

Betyder det att Henrik Höjer är redaktör för den artikeln och just han har granskat (?) eller faktakontrollerat (?) texten?
Citera
2025-11-20, 18:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ja ibland är det en redaktör som presenterar någon annans text. Fungerar utmärkt. Har både Kvartal och EpochTimes på nätet och gillar bägge. Kvartal har en annorlunda upplägg där man börjar med att välja t ex text eller podd. Deras fredagspodd håller jag som den mest högkvalitativa i landet. EpochTimes håller också riktigt bra nivå - de recenserar t ex kultur, inte bara underhållning. Gammelmedia lever idag på alltings inneboende tröghet och när proppen väl går ut går det fort.
Citera
2025-11-20, 18:19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Skeptisk till att det är "perfekt" att artiklar enbart presenteras kronologiskt.

Det finns ytterligare en sak, där jag inte begriper vad Kvartal vill framföra. På ett flertal artiklar står det å ena sidan en "skribent" följt av ett namn och å andra sidan "presenteras av" plus ett namn på en "profil". T.ex:

Skribent Erik W. Larsson__________________________Presenteras av Henrik Höjer

Betyder det att Henrik Höjer är redaktör för den artikeln och just han har granskat (?) eller faktakontrollerat (?) texten?
Du får väl maila Ludde och ställa frågan?
Citera
2025-11-20, 18:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Du får väl maila Ludde och ställa frågan?

Vem är Ludde?
Citera
2025-11-20, 18:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Vem är Ludde?
Chefredaktören.

Du menar att du nagelfarit tidskriften men ej noterat detta? Herre gud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in