2025-11-20, 18:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja ibland är det en redaktör som presenterar någon annans text. Fungerar utmärkt. Har både Kvartal och EpochTimes på nätet och gillar bägge. Kvartal har en annorlunda upplägg där man börjar med att välja t ex text eller podd. Deras fredagspodd håller jag som den mest högkvalitativa i landet. EpochTimes håller också riktigt bra nivå - de recenserar t ex kultur, inte bara underhållning. Gammelmedia lever idag på alltings inneboende tröghet och när proppen väl går ut går det fort.

Vad innebär det konkret, att "en redaktör som presenterar någon annans text" i Kvartal? Vad har redaktören tillfört, när han/hon "presenterar"?
Citera
2025-11-20, 19:49
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad innebär det konkret, att "en redaktör som presenterar någon annans text" i Kvartal? Vad har redaktören tillfört, när han/hon "presenterar"?

”Redaktören har valt ut denna text för att den håller god kvalitet och kan förväntas intressera våra läsare”.
Citera
2025-11-24, 20:02
Moderator
Meijis avatar
Igår skrev Kvartals VD Ludde Hellberg en text om Kvartals nya disposition:

"Som de flesta av er nog märkt så har vi i höst introducerat en helt ny kategorisering av journalistiken. I stället för att följa den gamla papperstidningslogiken med bilagor och vinjetter som ”debatt”, ”kultur” och ”reportage” så sätter vi den personliga avsändaren – eller profilen som vi valt att kalla det – i centrum. Vi försöker därmed leva som vi lär och lämnar till dig som läsare att tänka själv och dra dina egna slutsatser om vad det är för typ av text du tagit del av.

Vi tror att den här strukturen är mer transparent och samtidigt att den kommer ge plats åt en större mångfald av röster och perspektiv: Ni har redan fått bekanta er med en rad nya profiler i höst men de närmaste två veckorna kommer ni att få lära känna betydligt fler.

Både nya och befintliga profiler styr över sina respektive profilsidor på Kvartal. Du hittar exempelvis alla mina artiklar (och poddar, om jag skulle vara med i några) på kvartal.se/luddehellberg.

Och det här är viktigt: Det jag skriver i mina texter är mina uppfattningar – inte Kvartals. Samma sak gäller för alla våra profiler. Det här kommer ta ett tag för vissa att vänja sig vid, men det är vår övertygelse att det är hög tid att göra upp med den gamla föreställningen om att alla journalister som arbetar på en och samma redaktion alltid håller med om det som publiceras i tidningen, och alltid står bakom ”tidningens linje”. "

https://kvartal.se/luddehellberg/artiklar/ar-du-en-vit-kanin/cG9zdDoyOTUzNQ

Argumenten för det nya upplägget är inte trovärdiga.

1. Kvartal "[sätter] den personliga avsändaren – eller profilen som vi valt att kalla det – i centrum. Vi försöker därmed leva som vi lär och lämnar till dig som läsare att tänka själv och dra dina egna slutsatser om vad det är för typ av text du tagit del av."

Eh? Den sedvanliga kategoriseringen av en tidnings material är inte till för att läsaren ska få veta "vad det är för typ av text" man redan har läst. Kategoriseringen är till för att man ska hitta material, som man vill läsa.

2. Kvartal "tror att den här strukturen är mer transparent och samtidigt att den kommer ge plats åt en större mångfald av röster och perspektiv ... nya och befintliga profiler styr över sina respektive profilsidor på Kvartal ... det är vår övertygelse att det är hög tid att göra upp med den gamla föreställningen om att alla journalister som arbetar på en och samma redaktion alltid håller med om det som publiceras i tidningen, och alltid står bakom ”tidningens linje”."

På vilket sätt skulle Kvartals upplägg vara "mer transparent"? Exakt VAD är det som blir "mer transparent" för läsaren med det här upplägget??

.....

Är det märkliga, läsarovänliga upplägget möjligen ett sätt för Kvartal att värva skribenter med gigantiska egon?

Skribenter som inte ka tänka sig att skriva i samma publikation som X eller Y - varför de får s.a.s. var sin separata substack hos Kvartal?
Senast redigerad av Meiji 2025-11-24 kl. 20:47.
Citera
2025-11-24, 23:52
Medlem
Vore väl roligare att de sysslade med gräv, vad gör de nu? Massa journalister som förvisso ofta gått sin egen väg och avhandlat en del intressant (som Jenny strindlöf) men behövs fler tyckomaner? Tycker mest de verkar skriva sina egna åsikter eller stick. Lite mähä sådär, svds ledarsida. lapo lappin gjorde ju ändå några roliga avslöjanden om schulman och läckberg, djupare än så har det väl inte blivit. Den där duktiga grävaren petter från uppdrag granskning kom dit, men stack tillbaka till svt rätt snabbt (bra, större räckvidd osv).
Citera
2025-11-24, 23:57
Medlem
Citat:
Skeptisk till att det är "perfekt" att artiklar enbart presenteras kronologiskt.

Det finns ytterligare en sak, där jag inte begriper vad Kvartal vill framföra. På ett flertal artiklar står det å ena sidan en "skribent" följt av ett namn och å andra sidan "presenteras av" plus ett namn på en "profil". T.ex:

Skribent Erik W. Larsson__________________________Presenteras av Henrik Höjer

Betyder det att Henrik Höjer är redaktör för den artikeln och just han har granskat (?) eller faktakontrollerat (?) texten?
Ja, väldigt flummigt. Varför behöver någon presentera en annan? Nu blev det ju nästan mer att presentatören tar huvudfokus istället för skribenten? "Tankar", som om vi behöver fler journalisters åsikter..
Citera
2025-11-25, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja ibland är det en redaktör som presenterar någon annans text. Fungerar utmärkt. Har både Kvartal och EpochTimes på nätet och gillar bägge. Kvartal har en annorlunda upplägg där man börjar med att välja t ex text eller podd. Deras fredagspodd håller jag som den mest högkvalitativa i landet. EpochTimes håller också riktigt bra nivå - de recenserar t ex kultur, inte bara underhållning. Gammelmedia lever idag på alltings inneboende tröghet och när proppen väl går ut går det fort.
Vad menar du? Det enda de lägger ut på fredagen är väl fredagsintervjun? Ganska ordinär frågepodd tycker jag, knappast mer högkvalitativ än Victor barth krons eller hotspots intervjuer. Blomgren och gröning (epoch times va?) är väl ok också (förutom deras besatthet av kärnkraft, "demokratiiiin" och landsbygsfrågor samt lottas ständiga hysteriska skratt och läspande) intressanta gäster om inte annat.
Citera
2026-01-30, 21:22
Medlem
Nygammalts avatar
Citat:
Tidskriften Kvartal är idag upplagd på ett sätt, som jag tidigare inte stött på hos någon annan publikation.

Kvartal sorterar inte materialet efter innehållet under rubriker som t.ex. hos Axess:

Samhälle_Krönikor_Kultur_Kultur_Recensioner_ Essäer_Intervjuer_Fördjupning

eller hos Fokus:

Aktuellt_Veckans Fokus_Krönikor_Kultur_Sticket_Fackklubben

Kvartal har i stället valt att utöver en kolumn med "Senaste nyheter" *enbart* ha rubrikerna:

Profiler__Poddar

Under "Profiler" hittar man 12 namn på olika journalister. Om man klickar på ett namn, så kan man sedan klicka sig vidare till "alla" eller till "artiklar". Förmodar att man via "alla" får en lista på alla inslag som en viss journalist har producerat eller via "artiklar", så får man en lista på alla längre artiklar av den aktuelle journalisten.

Om man i stället letar efter en innehållsförteckning under se sedvanliga tre strecken, så kan man även klicka på "Artiklar" och få en lista på samtliga artiklar (alltså inte sorterade under ett visst föfattarnamn).

Vad jag kan se, så är Kvartals journalister inte nischade utan alla verkar skriva om allt. Läsaren får därför ingen vägledning alls till innehållet.

VAD ÄR VITSEN MED DETTA LÄSAROVÄNLIGA UPPLÄGG?
Jag håller med.
Det är ett väldigt märkligt upplägg som framhåller skribenter (eller profiler) mer än innehållet. Jag har gett den här konstruktionen en tid men jag begriper det ännu inte, och lite less börjar jag bli eftersom det känns som att jag missar material hela tiden.

Det är så mycket knepigt i upplägget, och just att det blir svårare att följa ämnen är inte en fördel. Det är faktisk bara en klar nackdel. Jag har från läsarperspektiv svårt att se någon som helst vinst.
Synd att de behandlar sin skapelse så här.

Men det är klart, om inte skribenterna i Kvartal vet vad de skriver om, i alla fall så pass att de klarar av kategorisera in sina texter på något vettigt sätt, så är det naturligtvis enklare att låta alla sitta i samma stora sal och prata om allt.
Låter som en drömtillvaro för medelmåttiga krönikörer. Är det kanske slutmålet med Kvartal?

Kanske det är så här Flashback borde göra?
Bort med alla underforum och låt alla trådstarter vara i ett enda forum. Forumet kan heta ”Allt”, och där finns just allt, en enda stor osorterad stapel med trådar. Men högst upp på sidan finns såklart en presentation av Flashbacks samtliga ”profiler/användare”.
Som läsare får man då enligt Luddes idé "tänka själv" och dra "egna slutsatser om vad det är för typ av text du tagit del av."
Citera
2026-02-05, 00:29
Medlem
Nygammalts avatar
I anslutning till trådens ämne, kring hur märkligt Kvartal valt att bygga sin sida, så avslutade jag nyligen min prenumeration på Kvartal. Efter att jag började fundera på hur mycket jag betalade och hur lite jag numera fick ut av min prenumeration så var valet enkelt.

Deras upplägg uppfattar jag som spretigt, ologiskt och faktiskt i längden svårt att intressera sig av. Jag kom helt enkelt på mig själv med att läsa allt mindre på deras sida.

Jag som t.ex. inte bryr mig om hur avsändaren av en artikel ser ut skall nu i Kvartals nytänk tvingas intressera mig i sådant. Varför? Jag vill inte bry mig om det. Jag struntar i hur någon skribent ser ut, även om man från Kvartals redaktion tycker att jag bör intressera mig i sådant. Varför vill man det?
Bara den detaljen och den frågan gör att jag blir allt mer kritiskt kring materialet.

Vad är idén? Har de ens någon riktig idé? Är det en utveckling, en avveckling eller kanske ett svaghetstecken?

Kanske de bara följer mönstret från många andra magasin och tidningar där krönikörer får allt större utrymme, trots att dessa krönikörer inte har mer matnyttigt att skriva, utan egentligen bara bidrar med mer vattentramp i alla möjliga ämnen. Men kända namn och ansikten säljer trots allt och kanske det finns något i detta som man man försöker spinna på och hoppas på att utveckla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in