2025-11-18, 22:54
Medlem
Det nuvarande skuldbaserade ekonomiska systemet som vi alla tvingas delta i är som ni säkert vet helt ohållbart ur flera aspekter.

Det finns dock en enkel lösning. Skapa en tidbank med några likasinnade i ens villakvarter/förening/by.

När vi hjälper varandra i vardagen så blir det ofta ett osynligt kontrakt. Om jag ber om hjälp av dig ofta så kanske du förväntar dig att jag ska hjälpa dig i framtiden. Gör jag inte det så blir du mindre benägen att hjälpa mig framöver.

Detta osynliga saldo behöver synliggöras och struktureras. Ett sätt att göra det på är att skapa en lokal "valuta".

Denna "valuta" ska inte ha sedlar eller mynt. Istället är den uppbyggd på en arbetstimme. Det blir en tidbank. Om jag ber dig om hjälp med att klippa gräset, måla, skotta snö osv. så får du uppskatta hur många timmar du vill ha för det jobbet och sen för vi bara över dessa timmar från mitt saldo till ditt saldo. Det ska vara utbud och efterfrågan som styr där säljare och köpare kommer överens.

Följden av detta blir ett organiskt och självreglerande system. Om jag vill tjäna in timmar så måste jag skapa mervärde för mina medmänniskor genom att erbjuda mina tjänster till lokalsamhället. På så sätt så skapas nära kontakter och relationer och man får en bättre sammanhållning i bygden/föreningen/kvarteret etc.

Vill du bli rik så måste du investera mycket av din tid i bygden/föreningen/kvarteret bland alla som bor där. Denna tidbank/valuta kan också underlätta vid beredskap och kriser när ordinarie betalsystem ligger nere.

På tal om kriser så tror jag att detta system kommer bli nödvändigt efter AI-kraschen av världsekonomin och den nya digitala världsvaluta som ska införas i alla länder till följd av denna ekonomiska krasch. De som inte vill bli slavar i det nya systemet måste välja en annan väg.

Vad tror ni om denna väg? Istället för att jobba åt banker så jobbar du åt människor i ditt närområde. Om alla börjar med detta på var sitt håll runt om i landet så kanske en större rörelse kan växa fram?

Det finns en sida på Wikipedia med mer info för den som är intresserad:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Time_banking
Citera
Igår, 01:00
Medlem
Riddargrevens avatar
Trevlig tanke fast du talar om något farligt nu, att "trotsa" det fria slavsystemet. Självförörjning är väldigt motarbetat av stat trots man talar om krisberedskap. Lättare att vara kriminell än bonde i Sverige. Att vi jobbar beror på att slavägare förr var tvugna att hysa sina slavar med mat och husrum fast sedan insåg de att man tjänade mer på att "frigöra" slavarna, förutom att jobba skulle de nu även betala för sin kost och logi. Klippa gräs och kratta löv spelar ofta det system du vill motgå rakt i händerna, sämre näring till jorden, färre arter och mer konstgödsel som förpestar planeten.

Forcering av digital valuta och kontrollstat är på gång, protesterna i Kina tystades snabbt ned av en "pandemi". Självhushållning och gemenskap är nyckeln men vad gör vi när man anställt fler poliser som ska gå EU:s ärenden? Elbilstvånget är en del av deras plan, massövervakningen har börjat. Film- och ljudupptagning i taklampor, i ugnen, tvättmaskinen, varenda TV ska spionera numera. Planerat åldrande är nu även för att optimera överföringshastighet. Realtiscensur kommer bli mer och mer vardag så passa på att nyttja det lilla som är kvar av internet och det "fria" livet.
Citera
Igår, 01:24
Medlem
Onanikrems avatar
Behövs ingen "tidsbank" man hjälper sina vänner och grannar. Återgäldas inte hjälpen den dag jag behöver hjälp och ingen vettig orsak finns är "den" struken i min bok för framtida. Fungerat så i hundratals år och det fungerar fortfarande, man man minns sina vänner och kommer ihåg de som inte hjälpte när man behövde hjälp.

Sånt sitter i skallen.
Citera
Igår, 01:47
Medlem
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargreven
passa på att nyttja det lilla som är kvar av internet och det "fria" livet.

Jag tänker försöka nyttja den lilla tid som är kvar av det "fria" livet med så lite internet som möjligt.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Det nuvarande skuldbaserade ekonomiska systemet som vi alla tvingas delta i är som ni säkert vet helt ohållbart ur flera aspekter.

Det finns dock en enkel lösning. Skapa en tidbank med några likasinnade i ens villakvarter/förening/by.

När vi hjälper varandra i vardagen så blir det ofta ett osynligt kontrakt. Om jag ber om hjälp av dig ofta så kanske du förväntar dig att jag ska hjälpa dig i framtiden. Gör jag inte det så blir du mindre benägen att hjälpa mig framöver.

Detta osynliga saldo behöver synliggöras och struktureras. Ett sätt att göra det på är att skapa en lokal "valuta".

Denna "valuta" ska inte ha sedlar eller mynt. Istället är den uppbyggd på en arbetstimme. Det blir en tidbank. Om jag ber dig om hjälp med att klippa gräset, måla, skotta snö osv. så får du uppskatta hur många timmar du vill ha för det jobbet och sen för vi bara över dessa timmar från mitt saldo till ditt saldo. Det ska vara utbud och efterfrågan som styr där säljare och köpare kommer överens.

Följden av detta blir ett organiskt och självreglerande system. Om jag vill tjäna in timmar så måste jag skapa mervärde för mina medmänniskor genom att erbjuda mina tjänster till lokalsamhället. På så sätt så skapas nära kontakter och relationer och man får en bättre sammanhållning i bygden/föreningen/kvarteret etc.

Vill du bli rik så måste du investera mycket av din tid i bygden/föreningen/kvarteret bland alla som bor där. Denna tidbank/valuta kan också underlätta vid beredskap och kriser när ordinarie betalsystem ligger nere.

På tal om kriser så tror jag att detta system kommer bli nödvändigt efter AI-kraschen av världsekonomin och den nya digitala världsvaluta som ska införas i alla länder till följd av denna ekonomiska krasch. De som inte vill bli slavar i det nya systemet måste välja en annan väg.

Vad tror ni om denna väg? Istället för att jobba åt banker så jobbar du åt människor i ditt närområde. Om alla börjar med detta på var sitt håll runt om i landet så kanske en större rörelse kan växa fram?

Det finns en sida på Wikipedia med mer info för den som är intresserad:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Time_banking

Låter som ännu en värdelös kommunistisk ide, som vanligt låter det fint och bra på pappret men som allt annat när människan ska dela pengar och arbetsbörda lika slutar i misär.

AI kommer ta alla jobb i framtiden, med det kommer ingen behöva arbeta. När vi har oändligt med arbetskraft genom robotar så behöver ingen människa lyfta ett finger längre. Alla kommer sedan få lön genom medborgarlön.
Citera
Igår, 14:26
Medlem
RiverStyxs avatar
Varför gå omvägen runt att använda en redan befintlig valuta som betalningsmedel?

Då kan man ju även enkelt ta hänsyn till att all tid inte är riktigt lika värdefull. Om tant Agda lagt 20 timmar på att virka en tröja vill jag ju inte byta till mig den mot att till exempel gräva diken eller skotta snö lika lång tid. Då är det bättre om hon bara sätter ett penningvärde på sin insats och säljer den till någon som bedömer att den betingar det värdet.
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Varför gå omvägen runt att använda en redan befintlig valuta som betalningsmedel?

Då kan man ju även enkelt ta hänsyn till att all tid inte är riktigt lika värdefull. Om tant Agda lagt 20 timmar på att virka en tröja vill jag ju inte byta till mig den mot att till exempel gräva diken eller skotta snö lika lång tid. Då är det bättre om hon bara sätter ett penningvärde på sin insats och säljer den till någon som bedömer att den betingar det värdet.

Ja precis, en fin tanke men onödigt då det redan är löst med den valuta vi har. Agda lägger 20 tim på tröjan och får 500 kr. Jag kan skotta snö för 200 kr/tim. Valutan gör att man kan hantera olika arbetens marknadsvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in