Citat:
Ursprungligen postat av
StorFetAnka
Svårt att slåss mot banken när ens pengar fortfarande sitter inne hos banken. Banken har uppenbarligen snott pengarna. De kan stänga ner och frysa konton på obestämd tid. 7 år är ingenting i bankmaffians värld.
Nu är jag inte en juridiskt expert hur det fungerar kring bankers rättigheter att begränsa eller frysa konton,men när jag gjort sökningar på individer som tex gängkriminella medlemmar/ledare,har jag inte hittat någon eller några som fått sitt bankkonto fryst under så lång tid.

Notera bör man att NMR var då ett Parlamentariskt parti som gick att rösta på i Riksdagsvalet,och skyddades därmed av Grundlagen,och absolut inte var gängkriminella eller liknande.
Man får ha i åtanke att denna insamling var före NMR blev terrorklassade och innan splittringen 2019,där avhoppare från NMR bildade Nordisk styrka.
Från vad jag sett så sammanfattningsvis verkar bankernas praxis vara,oavsett vilken bank, att
"Banker har en laglig rätt att stänga konton för att förhindra olaglig verksamhet, såsom penningtvätt och finansiering av terrorism. Enligt svensk lag är banker skyldiga att agera om de misstänker att ett konto används för sådana brottsliga syften. Om banken har skäl att misstänka otillbörlig aktivitet kan de frysa och avsluta kontot för att skydda både egna verksamheten och samhället. Detta är inte bara en åtgärd för att hålla banken säker, utan också en åtgärd för att bevara allmänhetens förtroende för det finansiella systemet. Det finns ingen fast tidslinje som banker har innan de måste låsa upp ett konto. Generellt, för enklare situationer eller missförstånd kan frysningen pågå i 7-10 dagar. För mer komplicerade situationer kan banken begära detaljerad information och ta 30 dagar eller mer att granska och besluta om att låsa upp eller stänga kontot helt".
Om kontot blivit fryst,borde alltså blivit upplåst inom rimlig tid,dvs 30 dagar. Om kontot är avslutat,så har kontoinnehavaren fått pengarna tillbaka.
Eftersom ingen uppdatering har skett på 7 år,så måste det rimligtvis verka som att kontot är avslutat,och att någon därmed fått pengarna tillbaka.
Tycker att det hela är viktigt att lyfta fram,då bankerna får mer och mer makt i dagens kontantlösa samhälle,och hur långt dom kan gå,och även var pengarna slutligen tog vägen.
Tycker faktiskt mest synd om den enskilde privatpersonen som uppenbarligen donerade 100 000 kronor av sina egna pengar,bara för att se att dom blivit frysta.
En annan infallsvinkel i det hela är vem som var kassör för NMR vid insamlingens tillfälle,dvs före splittringen? Skulle det hypotetiskt kunna vara så att kassören var en avhoppare till Nordisk styrka,som avslutade kontot och pengarna slutligen hamnade hos Nordisk styrka?
Som sagt,alla som är insatta får gärna yttra sin mening om var de insamlade 400 000 kronorna tog vägen,nu när det gått 7 år sedan insamlingen.