2025-11-18, 15:21
Medlem
Tänkte utrusta min nyinköpta, begagnade, släpvagn med vinterdäck.....

Noterar att transportstyrelsen tycker att den ska ha 155/70R13, men det är ju lättare att få tag i 155/80R13...

Frågan är ju då vad besiktningen tycker om det?

Det är en Temared obromsad vagn förövrigt, typ sån här: https://www.slapkarra.se/Temared/Eco-2612
Citera
2025-11-18, 15:24
Medlem
JohannesSnajdares avatar
De kommer inte bry sig öht.
Citera
2025-11-18, 15:27
Medlem
Finns ju bredare däck på Jula iofs: https://www.jula.se/catalog/bil-och-...-16570-332123/

Men enligt recensionerna så lär man ju kolla att man får 2 vinterdäck och inte ett av varje......
Noterar också att de flesta Jula-butiker verkar ha 3st på lager... Lite udda kanske.
Citera
2025-11-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
De kommer inte bry sig öht.

Well. Jag tänkte jag skulle mäta lite så den högre profilen får fysiskt plats, men jag är inte ett orolig, för som jag minns det är det ju inte direkt trångt under stänkskärmen.....

Men vagnen köpte jag obesiktad, så det finns ju en risk att de spanar lite extra eftersom jag inte kommer in med bil+släp liksom. :P
Citera
2025-11-18, 16:50
Medlem
Det viktigaste är dubbfritt. All year round,precis som personbil iofs men det lämnar vi...
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass

Noterar att transportstyrelsen tycker att den ska ha 155/70R13, men det är ju lättare att få tag i 155/80R13...

Det är en Temared obromsad vagn förövrigt, typ sån här: https://www.slapkarra.se/Temared/Eco-2612
Citera
2025-11-18, 17:01
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Det viktigaste är dubbfritt. All year round,precis som personbil iofs men det lämnar vi...

Skulle säga tvärtom: det viktigaste är dubbat.
Då kan du dra släpet med både dubbade och odubbade på bilen.
Har du dubbat på bilen måste släpet också ha dubbat.
Citera
2025-11-18, 17:04
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Rullomkrets är densamma som för bil alltså 5%
Citera
2025-11-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Rullomkrets är densamma som för bil alltså 5%

Ja, men profilhöjden gör 30mm större diameter på hjulet samt att släpet blir 15mm högre.

Lite därför tråden startades, är detta en faktor/orsak till nedslag hos bilprovningen? Hjulet är inte samma mått som släpets reg-bevis.
Citera
2025-11-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Skulle säga tvärtom: det viktigaste är dubbat.
Då kan du dra släpet med både dubbade och odubbade på bilen.
Har du dubbat på bilen måste släpet också ha dubbat.

Mmm, min uppfattning är att dubbat släp inte får dras av odubbad bil? Men odubbat släp får dras av både dubbad och odubbad bil... Dvs tvärt om vad du säger.

Edit: Gemini säger:
Citat:
Om dragbilen har dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck. Du får aldrig ha dubbdäck på dragbilen och odubbade vinterdäck på släpvagnen under denna period om det är vinterväglag.

Om dragbilen har odubbade vinterdäck (friktionsdäck) får även släpvagnen ha odubbade vinterdäck. Det är också tillåtet att ha odubbade vinterdäck på dragbilen och dubbdäck på släpvagnen (men detta är ovanligt).

Du kanske har rätt.
Senast redigerad av drKickass 2025-11-18 kl. 17:44.
Citera
2025-11-18, 17:48
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Du kanske har rätt.

Han har rätt.
Principen är att det blir farligt om du har bättre fäste på bilen än på släpet.
Vid en hård inbromsning kommer släpet att tappa fästet först och försöka köra om bilen.
Citera
2025-11-18, 17:51
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ja, men profilhöjden gör 30mm större diameter på hjulet samt att släpet blir 15mm högre.

Lite därför tråden startades, är detta en faktor/orsak till nedslag hos bilprovningen? Hjulet är inte samma mått som släpets reg-bevis.
31mm för att vara exakt. Ja, du kan få ombesiktning för felaktig rullomkrets i detta fallet skiljer det 5.67% vilket inte är godkänt.
Citera
2025-11-18, 17:53
Medlem
Maulcas avatar
Förtydligande släpvagn har ledad dragstång, släpkärra stel dragstång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in