Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Ur eget perspektiv skulle jag säga, avsaknad av grundläggande stabilitet och att det är svårt att som vuxen hitta vuxna människor som blir stommen att bygga upp något mer fast och konkret genom.
...
Svarar till dig men gäller likväl TS.

Det finns en motsats till de de där som aldrig får ordning på sina liv och den gruppen är än vanligare och på många sätt lika tragisk. Vi kan alla se dem, de som börjar stagnera redan vid sådär 35 och börjar bli tant å gubbe. Skötsamma, gjort alla rätt, men nyfikenheten och upptäckarglädjen är borta. De lever sin grå bekväma vardag 24/7/365, inga förändriningar, alla deras gamla minnen är just det, gamla. Går i samma cirklar som inte rubbas, högst obekväma med varje förändring. Som en gubbe jag känner, hade dristat sig till att köpa biljetter till en koncert i Göteborg, men lät allt förfalla, för herregud! Ojade sig i veckor, han upptäckte att han var ju tvungen att byta tåg (shock horror) i Stockholm! Men ordning, stillsamt och skötsamt liv.. jodå. Det är den andra extrema motpolen som påminner om Kjell Höglunds gamla låt Man Vänjer Sig.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-11-19 kl. 20:16. Anledning: Tryckfelsnisse
Citera
2025-11-19, 20:41
Medlem
Jag tror att en stor anledning till att många personer lider av Peter Pan-syndromet är att det är färre som har familjer idag. När en person ingår i en kärnfamilj och får barn att ta hand om tvingas man mogna väldigt mycket och ta ansvar för andra än bara en själv. Det har en väldigt kraftfull effekt på individens mognad.
Citera
2025-11-19, 21:40
Medlem
Du har både rätt och fel med mognad och att få barn. Det krävs en grundmognad för att få barn och kunna ta ansvar och växa. Har du det beskrivna Peter Pan syndromet så går det åt hvete med familj pga din omognad när du får barn. Jag var nog 27 när jag kände jag var mogen för familj. Färdig med kroglivet. Det mognade nog fram under ett halvår. Hade överhuvudtaget inte tänkt tanken tidigare. Hade heller aldrig haft ett förhållande som varit lite längre och seriöst. Väldigt få förhållanden överhuvudtaget.Det tog inte speciellt lång tid efter jag känt att jag var tillfreds med mig själv och förändra mitt liv, innan jag hade både sambo och barn.
Det var min egen personliga utveckling, att allt kändes i balans som gjorde att jag ville ha familj. Min omognad innan gjorde att jag dröjde. + att jag ville vara säker på vilken tjejtyp som passade mig. För naturligtvis hade jag tjejkompisar och de som var intresserade innan. Ja, det har hållit i väldigt många år nu.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-11-19 kl. 21:43.
Citera
2025-11-20, 10:02
Bannlyst
Äh, något PP-syndrom finns inte. Det är olika NPF som orsakar att folk inte vill leva som andra så hemskt gärna vill. T ex vill någon med autism sällan gifta sig osv. Och folk med ADHD har svårt att upprätthålla mål att sträva efter
Citera
2025-11-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Peter Pan syndrome är en populärpsykologisk term som används för att beskriva vuxna personer som är såväl socialt som emotionellt omogna och undviker det ansvar som följer med vuxenlivet. Det är inte en formell diagnos men beskriver ett beteendemönster där vuxna kämpar med åtaganden, anställningar och vuxenrollen generellt. Inte sällan leder detta till vissa narcissistiska tendenser som en viss nivå av självcentrering och rädsla för kritik.

Jag känner ett antal personer som stämmer väl in på denna beskrivning. De har samtliga svårt att behålla anställningar, avsluta utbildningar, ta körkort, ha långvariga förhållanden, behålla vänskaper, sköta hushåll och sätter generellt på sig stora offerkoftor då deras bristande förmåga att ta ansvar kritiseras. Många gånger tycks de totalt blinda för vilka konsekvenser deras beteenden kan få för andra personer och min uppfattning är att de gömmer sig lite bakom en offerroll då de åtnjuter fördelar av att andra tycker synd om samt ombesörjer dem, vilket medför att intresset för att växa upp är obefintligt.

Känner någon av er en Peter Pan? Vad tror ni är anledningen till detta fenomen? Har det alltid funnits dylika individer eller är det vårt moderna samhälle som gör att vissa personer förblir eviga tonåringar?
Psykisk sjukdom och sjukdom generellt kan sätta sig på livsstilen mycket. En dålig uppfostran utan farsa det är ett jävla helvete det också märker man när man blir vuxen.

Missbruk och högt alkoholintag är också något av en fight folk har problem med men du kanske inte märker deras kamp där.
Citera
2025-11-21, 11:28
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalloweenPumpa
Äh, något PP-syndrom finns inte. Det är olika NPF som orsakar att folk inte vill leva som andra så hemskt gärna vill. T ex vill någon med autism sällan gifta sig osv. Och folk med ADHD har svårt att upprätthålla mål att sträva efter

Kanske du skulle ta och läsa mitt tidigare inlägg i tråden, om du nu missade det?

Jag har inte det minsta antydan till NPF-diagnoser, varken ADHD eller autism. Däremot en del andra mentala problem; missbruk, depression, OCD, fobisk personlighetsstörning, dåligt självförtroende, låg självkänsla, neurotisk (femfaktorteorin). Klart som fan att Peter Pan syndromet existerar och det är definitivt inte exklusivt för de med NPF-diagnoser.
Citera
2025-11-30, 02:16
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Jag har självdiagnostiserat mig med Peter Pan syndrom.

Magisterexamen från ett av Sveriges bästa universitet, men karriären kom av sig, minst sagt. Eller den kom liksom inte igång. Aldrig haft ordinarie anställning, enbart tidsbundna vikariat och är 40+.

Aldrig bildat familj. När jag var i 20-30 års åldern såg jag ner på kompisar som var sambos, fick ungar och tog bostadslån. Var inte det minsta avundsjuk, jag ville bara supa på helgerna och dra på schyssta metalspelningar. Vips så sitter jag här ensam, tjugo år senare, när jämnårigas ungar tar studenten och pluggar på högskola.

Det är ju inte så att jag medvetet saboterat yrkeskarriären eller aktivt avvisat familjebildning, utan det är min personlighet och karaktär som satt käppar i hjulet för mig.

Jag känner delvis igen mig. Jag har också avancerad examen från svenskt toppuniversitet men det dröjde ett par år innan jag lyckades få en fast anställning efter jag slutat plugga vilket kändes väldigt nedslående. Jag hade både jobbat och gjort praktik medan jag studerade. Jag fick ta några enkla deltidsjobb och gå via bemaningsbolag innan jag lyckades få en ganska mediokert jobb jag var överkvalificerad för. Jag bytte jobb ett par gånger och blev sedan arbetslös vilket fick mig att känna viss hopplöshet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in