Citat:
Ursprungligen postat av
strategasiat
Jag tycker ditt sätt att fördöma personer som har det svårt i vuxenlivet är ganska omoget.
Vad tror du själv är svaret på frågan? Jag tror det är serie av omständigheter och ovanpå det har du folk som ifrågasätter dom som gör att de känner att de ständigt måste försvara sig.
Bra skrivet. Delar din uppfattning.
En Peter Pan-figur är ju inget som mig veterligen någon eftersträvar. I grunden är det ju att anse som ett handikapp då det inte är norm och vad som förväntas av dig som vuxen. Sedan är min erfarenhet av dessa, att de ofta finns någon form a diagnos eller funktionsvariant omkring dessa personer, om än lättare sådana, merparten är ju i någon form delaktig i samhället och vid en första anblick syns det heller inte på dem.
Jag tror även att somliga Peter Pan-figurer har några svåra och obearbetade trauman i ryggsäcken som de flyr ifrån och begraver via sitt leverne, anknytninsproblem och frånvarande föräldrar, etc. Och som du påpekar får ofta dessa personer inta försvarspositioner då "normala" konfronterar dem och påpekar att de inte är "norm".
Peter Pan-figurer har funnits i alla tider i alla samhällen, varken mer eller mindre. Inget nytt för fem öre. Och bara för att någon vuxen nördar ner sig i något intresse framför att skaffa familj och i perioder har lever oansvarigt eller har problem i vardagen så blir han ingen Peter Pan. Jag skulle säga att syndromet är betydligt djupare än så.