Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
ADHD och autism är varandras motsatser på ett viktigt plan. En autist kan fokusera, ADHD har svårt att fokusera.
För att vara tydlig så har dyslexi inget med dessa diagnoser att göra.
Bara på skoj kan jag nämna dyskalkyli. Det är mycket ovanligare än dyslexi, men min dotter kände en sådan och det gick verkligen inte att lära henne 3 gånger 3 hur mycket man än försökte. Precis som när jag försökte lära min dotter att det inte stavas INN och UTT, det gick bara inte. Jag trodde hon eller jag var stendum men det vara bara hennes hjärna som motarbetade inlärning av just stavning.
Kanske OT? Nja, att Adhd gör att det är svårt att fokusera är en sanning med modifikation. Man har svårt att fokusera på sådant som inte intresserar en, är man däremot intresserad av något är koncentrationen inget problem för hjärnan går då inte in i ” koppla från” -mode ( som jag kallar det) och man kan då lätt hyperfokusera på ett sätt som få utan adhd kan.
Det är graden av intresse och stimulans som avgör. En ” normal” människa kan utföra en trist uppgift just för att personens koncentration inte stänger av sig, för en person med adhd är det en gigantisk kamp att göra sådant som ej intresserar eftersom man tappar konventrationen snabbt.
Jag själv kör med tidur, trista ( för mig) uppgifter delas in i femtonminutersintervaller-det gör att jag inte hinner bli så uttråkad o mista koncentrationen och dessa trista måsten blir då till sist gjorda. Men ge mig en intressant bok, en resa eller skapande verksamhet o jag håller koncentrationen i timmar!