Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-18, 14:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
ADHD och autism är varandras motsatser. En autist kan fokusera, ADHD har svårt att fokusera.

För att vara tydlig så har dyslexi ingenting alls med dessa diagnoser att göra.
Så de hittar bara på på dyslekternas hemsida?

Och du kallar mig closed-minded?

Den enda som vill undersöka och bredda diskussionen?
Citera
2025-11-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
vilka fakta?

Jag är väldigt logisk. Men dessutom har jag ett "rörligt" intellekt som gör att jag kan leka med påståenden när folk bara läser innantill.

Observera att jag diskuterar inga individer. Endast dyslektiker som grupp.
Om du läser igenom ditt egna första inlägg så visar det på att du har svårt att ta till dig fakta.
All forskning visar på att det inte går att hitta ett samband mellan intelligens och dyslexi.
Sen finns det viss forskning som indikerar att människor med dyslexi har en förmåga att se logiska samband, men det är nog inte styrkt.
Du verkar ha svårt med att ta till dig den faktan.
Sen kan det finnas andra intelektuella begränsningar som gör att man har svårt att läsa och förstå innehållet i en text.
En begränsning du verkar ha om man läser ditt inlägg.
Citera
2025-11-18, 14:36
Medlem
Citat:

Det blir svårt att bredda diskussionen med någon som har dina begränsningar.
Beror ditt handikapp på att det var fullmåne när dina föräldrar skapade dig?
Citera
2025-11-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Hittade inget forum för neurologi. Någon snäll moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Jag har hela mitt liv hört att dyslexi är ett handikapp utan relation till andra kognitiva förmågor. Mina personliga erfarenheter säger det rakt motsatta. Jag kan inte minnas att jag någonsin mött en särskilt intelligent dyslektiker. De dyslektiker jag gick med i skolan råkade också ha svårt för matematik, och deras muntliga verbala färdigheter var inte mycket bättre än deras skriftliga.

Ni som hänger mycket här på forumet: har ni sett någon här inne som resonerar väl och framstår som bildad och skarp, men som stavar på en lågstadienivå?

Kan hålla med om det skriftliga, muntliga och matematik, men sen håller jag inte med!

Svenskar är indoktrinerade till att döma människor som avviker ifrån det indoktrinerade beteende som dom flesta svenskar besitter!
Om folk lyssnade på vad dessa individer har att säga istället för att döma dom för att dom uttrycker sig som dom gör så skulle folk inse att det är väldigt klarsynta individer som inte lindar in saker I bomull!
I Sverige är det viktigare hur man uttrycker sig än vad det är man vill ha sagt.
Citera
2025-11-18, 14:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:

Alla tre diagnoserna kan ge stavningsproblem. Någon annan koppling känner jag inte till men jag är inte psykolog bara dyslexi-förälder.

Dyslexi verkar vara ärftligt och min dotters mormor har det också.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-18 kl. 14:39.
Citera
2025-11-18, 14:39
Medlem
Citat:
Min äldsta dotter testades för hon stavade riktigt illa, och visst var hon dyslektiker. Så jag vet en del om detta. Man kan bara definieras som dyslektiker om man har svårt att stava OCH det är bevisat att det inte är ointelligens som gör att man inte stavarm alltså ett hjärnfel. Så definitionen på en dyslektiker är någon som är mer intelligent än snittet men inte kan stava.

Det där är en helt inkorrekt slutsats. Det krävs inte att man är över medel, utan det räcker att man är inom spannet av vad som anses normalt.
Citera
2025-11-18, 14:40
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om du läser igenom ditt egna första inlägg så visar det på att du har svårt att ta till dig fakta.
All forskning visar på att det inte går att hitta ett samband mellan intelligens och dyslexi.
Sen finns det viss forskning som indikerar att människor med dyslexi har en förmåga att se logiska samband, men det är nog inte styrkt.
Sen kan det finnas andra intelektuella begränsningar som gör att man har svårt att läsa och förstå innehållet i en text.
Det känns som om du läser baklänges.

Autister har har bättre förmåga att se mönster. Efter som en hög andel autister även har dyslexi så är många bra på att se mönster. Men det beror på att de är autister inte på att det har dyslexi.

Att ta till mig fakta, att bearbeta den så att den förstås är just det jag kan i motsats till att bara läsa innan till.
Citera
2025-11-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Det du skriver om förmågan att se logiska samband stämmer väldigt väl!
Citera
2025-11-18, 15:11
Medlem
De kanske inte är mindre intelligenta, men de är troligen betydligt mindre bildade än gemene man, i alla fall vad gäller boklig bildning. Nu, med poddar och You Tube kan de säkert bilda sig betydligt mer än tidigare generationers dyslektiker kunde göra.

Med det sagt, jag håller med de som säger att flera de dyslektiker de mött givit intrycket att, rent ut sagt, vara ganska korkade. Å andra sidan har jag mött fullt läsande personer som varit bland de mest banalt enfaldiga människor jag träffat. En av dem läste mycket fackböcker och biografier o talade gärna om dem men det var rent plågsamt att lyssna på de banala plattityder hon hasplade ur sig. Hon hade inte lärt sig ett enda dugg av allt hon läste.
Citera
2025-11-18, 15:18
Medlem
Nej dyslektiker är inte mindre intelligenta än andra!
Citera
2025-11-18, 15:19
Medlem
Citat:
Det känns som om du läser baklänges.

Autister har har bättre förmåga att se mönster. Efter som en hög andel autister även har dyslexi så är många bra på att se mönster. Men det beror på att de är autister inte på att det har dyslexi.

Att ta till mig fakta, att bearbeta den så att den förstås är just det jag kan i motsats till att bara läsa innan till.
Just den sista meningen är just det du inte klarar av.
All tillgänglig forskning visar på att det inte finns någon koppling mellan Dyslexi och intiligensnivå.
Att du inte kan förstå det trotts ganska omfattade forskning visar på att du faktiskt inte kan förstå fakta. Du klarar inte av att bearbeta den fakta du läser in.
Dessutom är det intressant att du inte ser det indikerar att du har någon intellektuell störning.
Citera
2025-11-18, 15:24
Medlem
Citat:
ADHD och autism är varandras motsatser på ett viktigt plan. En autist kan fokusera, ADHD har svårt att fokusera.

För att vara tydlig så har dyslexi inget med dessa diagnoser att göra.

Bara på skoj kan jag nämna dyskalkyli. Det är mycket ovanligare än dyslexi, men min dotter kände en sådan och det gick verkligen inte att lära henne 3 gånger 3 hur mycket man än försökte. Precis som när jag försökte lära min dotter att det inte stavas INN och UTT, det gick bara inte. Jag trodde hon eller jag var stendum men det vara bara hennes hjärna som motarbetade inlärning av just stavning.

Kanske OT? Nja, att Adhd gör att det är svårt att fokusera är en sanning med modifikation. Man har svårt att fokusera på sådant som inte intresserar en, är man däremot intresserad av något är koncentrationen inget problem för hjärnan går då inte in i ” koppla från” -mode ( som jag kallar det) och man kan då lätt hyperfokusera på ett sätt som få utan adhd kan.

Det är graden av intresse och stimulans som avgör. En ” normal” människa kan utföra en trist uppgift just för att personens koncentration inte stänger av sig, för en person med adhd är det en gigantisk kamp att göra sådant som ej intresserar eftersom man tappar konventrationen snabbt.

Jag själv kör med tidur, trista ( för mig) uppgifter delas in i femtonminutersintervaller-det gör att jag inte hinner bli så uttråkad o mista koncentrationen och dessa trista måsten blir då till sist gjorda. Men ge mig en intressant bok, en resa eller skapande verksamhet o jag håller koncentrationen i timmar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in