Citat:
Ursprungligen postat av
Cervidae
Du vet nog mer om dyslexi än jag, men att man måste vara mer intelligent än snittet för att få en dyslexidiagnos är bullshit. Det må finnas intelligenta dyslektiker, men jag kan med säkerhet säga att du har fel om att det inte finns några korkade dyslektiker.
Däremot kan det vara så att en dyslexidiagnos kräver att man visar att läs- och skrivsvårigheterna inte ligger i paritet med andra kognitiva förmågor, det vet jag inte.
Nu kan dyslexi ha många former: Så du hittar nog dyslektiker i stor del av spektrumet.
Men jag skulle säga att det verkar som om folk med dyslektiker har lättare att se större samband jämfört med de flesta andra. Jobbar som ingenjör sen många år, och ser att jag är inte ensam i gebitet att ha den typen av besvär.
Forskning verkar visa på att folk med bra logik verkar ha större bekymmer med dyslexi jämfört med övriga befolkningen, men om det kanske är ett sätt att kompensera vet jag inte.
Nu har jag bekymmer med att stava och glömmer vissa bokstäver.
Däremot har jag inga bekymmer med att läsa en text: Fixade t.ex 1.8 på HP och då skrev jag den vanliga varianten som vem som helst.
Fick min diagnos i mellanstadiet, då jag gjorde helt andra skrivfel jämfört med övriga klassen.
Men då fick jag hjälp med att skaffa verktyg i min läsning(Alltså ett systematiskt sätt att läsa) som gör att jag läser lika fort som de flesta andra men verkar faktiskt förstå saker snabbare(Om det beror på mitt sätt att läsa eller annat har jag ingen uppfattning om).
Sen har jag klarat mig bra i livet, är lyckligt gift, har välartade barn och klarat mig igenom skolan inkluive en högskoleutbildning och har idag ett bra jobb som kräver mycket fakta läsning.
Men min bedömning är nog att dyslexi och IQ inte har ett direkt samband.