2025-11-17, 20:26
Medlem
Sladdarens avatar
Hur gör ni era goda mackor med färdiga köttbullar, bröd, såser, dressingar, grönt mm och all topping ?

Dvs via hel och halvfabrikat utbudet ? ;-)

Spelar ingen roll om de är enkla men perfekta eller svårare med många grejer på, men den här verkar god tex = https://www.krav.se/aktuellt/kottbullemacka-de-luxe-signerad-arets-ekokock/
Citera
2025-11-17, 20:33
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ett styck tekaka, tjockt lager bregott, varma köttbullar delade 2-3 skivor beroende på hur stora dom är. Ibland splittar jag tekakan i två halvor så bregott och köttbullar hamnar som en hamburgare, snorgott det är.

Nu väntar vi på TS så han ska räkna upp precis alla ingredienser han kommer på som han har på sina köttbullemackor.
Citera
2025-11-17, 20:42
Medlem
Alla halvfabriksbullar är dynga.
Om de inte äts kalla då.

Ica Extra Fina Köttbullar brukar jag köpa, varma smakar de ve-å-fasa (nåja, så illa är de kanske inte), men kalla är de mumma. Jag sökte på nätet som research, Lidls färdiga kom i topp. Även IKEAs.

Mycket smör ska det vara på brödet.

Jag avskyr rödbetssallad.

Lök är gott.
Citera
2025-11-17, 20:43
Avslutad
Är det hädelse att jag tycker att Mamma Scans köttbullar är de absolut bästa när det kommer till köttbullemackor?
Citera
2025-11-17, 20:47
Medlem
Gillar små köttbullar när det kommer till mackor.
Delikatessköttbullar från dafgårds funkar bra.

Kör köttbullar, skivade inlagda rödbetor och majonnäs samt rostad lök med något mörkt eller fullkornsbröd så de är stadga i bygget.
Nån Cornichon mini gurka och tunnt skivad lök eller rödlök kan vara nice också.
Kapris ev
Citera
2025-11-17, 20:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Är det hädelse att jag tycker att Mamma Scans köttbullar är de absolut bästa när det kommer till köttbullemackor?
Nej, det är ju sant. Hönökaka, rödbetssallad, halva köttbullar, snittgurka, svartpeppar och persilja på toppen. Kaffe till <- viktigt.
Citera
2025-11-17, 21:23
Avslutad
Tycker inte köttbullar hör hemma på en smörgås överhuvudtaget.
Citera
2025-11-17, 21:25
Medlem
Ända gången färdiga köpköttbullar duger och kanske tom bättre.
Citera
2025-11-17, 21:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, det är ju sant. Hönökaka, rödbetssallad, halva köttbullar, snittgurka, svartpeppar och persilja på toppen. Kaffe till <- viktigt.
Från brödet och uppåt:
- Något ljust bröd, typ tekaka eller Polarbröd men allt funkar, även tunnbröd som rulle.
- Majonnäs
- Ost (mest för att jag gillar ost, inte för att den egentligen kanske hör dit)
- Sallad
- Rödbetssallad (kan ibland bytas ut mot potatissallad för variation eller kall kokt potatis från kylen)
- Halva kalla köttbullar.

Allt är givetvis halvfabrikat.

Peppar på låter smart, ska dra några varv med kvarnen nästa gång.
Citera
2025-11-17, 21:39
Medlem
Köper enbart Felix små delikatessköttbullar för att ha på macka, antingen med röbetssallad eller tunnskivad inlagd gurka, gott på nästan allt bröd.
Citera
2025-11-17, 22:17
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta

De är väl de bästa av färdiga köttbullar? Dock ska de enbart ätas kalla. Tillagade smakar de orm. Det gör förvisso alla köpeköttbullar tillagade.
Citera
2025-11-18, 00:43
Medlem
kalkryggars avatar
1.
Gör egna platta köttbullar. Som fortfarande är lite varma.

2.
En halvbaguette som är lite varm. Lägg det smör du brukar bre på mackan.

3.
plottra på potatissallad (Rydbergs är bra till köttbullemacka).

4.
Tryck ner de platta köttbullarna.

5.
Knäck en iskall öl.

Varken mer eller mindre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto