• 1
  • 2
2025-11-17, 14:31
Medlem
Förstår att detta uppenbarligen varierar men vad kan man förvänta sig beroende på vad det är för typ av rättegång?
Citera
2025-11-17, 14:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
Förstår att detta uppenbarligen varierar men vad kan man förvänta sig beroende på vad det är för typ av rättegång?

På nästan alla rättegångar är det på sin höjd ett par anhöriga och möjligen en juriststudent. På några få i media uppmärksammade är det fullt och inte alla får plats.
Citera
2025-11-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
På nästan alla rättegångar är det på sin höjd ett par anhöriga och möjligen en juriststudent. På några få i media uppmärksammade är det fullt och inte alla får plats.

Om det är uppmärksammat i lokalmedia pga att det är lite särartat brott men absolut inte omskrivet i den grad att det är något omtalat? Då lär de inte heller va något folk går på om det inte är nationellt uppmärksammat eller innehåller grovt våld / sexuella grejer? Inte heller något som kommer rendera i någon tung påföljd.
Citera
2025-11-17, 14:52
Medlem
Citat:
När jag gick på högstadiet fick klassen gå på rättegång. Var väl samhällskunskap antar jag. Vet ine om det förekommer längre. Men i de flesta fall är det väl öppna rättegångar.
Citera
2025-11-17, 14:53
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Om det är uppmärksammat i lokalmedia pga att det är lite särartat brott men absolut inte omskrivet i den grad att det är något omtalat? Då lär de inte heller va något folk går på om det inte är nationellt uppmärksammat eller innehåller grovt våld / sexuella grejer? Inte heller något som kommer rendera i någon tung påföljd.
Det hände då och då att jag gick men nuförtiden är det så bökigt att komma in att jag inte finner mödan värd.
Citera
2025-11-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Det hände då och då att jag gick men nuförtiden är det så bökigt att komma in att jag inte finner mödan värd.
på vilket sätt bökigt
Citera
2025-11-17, 15:01
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
på vilket sätt bökigt
Säkerhetskontroll i stil med en internationell flygplats.
Citera
2025-11-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Säkerhetskontroll i stil med en internationell flygplats.
ok
Citera
2025-11-17, 15:48
Medlem
Avengerssons avatar
Det borde gå fler pensionärer på rättegångar, dom har all tid i världen när de inte dricker kaffe eller "slösar bort"- sin låga pension på Magdalena Anderssons partilotter.
Jag själv har varit på några, men egentligen är det jäkligt tråkigt och om det blir roligare än så beror på vad det handlar om. Att gotta sig i andras olycka är inte speciellt givande, man blir ganska trött i huvudet av allt skit man måste lyssna på under en rättegång, alltså jäkligt tråkig stämning, oftast ingen action alls...bara slöseri med värdefull tid som man kunde använda till mycket bättre saker.
Citera
2025-11-17, 16:56
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
När jag gick på högstadiet fick klassen gå på rättegång. Var väl samhällskunskap antar jag. Vet ine om det förekommer längre. Men i de flesta fall är det väl öppna rättegångar.

Skulle vilja påstå att det enbart är öppna rättegångar. Är det inom lyckta dörrar kommer ingen ickeberörd eller utomstående in.
Citera
2025-11-17, 17:03
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
När jag gick i högstadiet så var hela klassen på tingsrätten! Vad kul trodde jag det skulle bli! Vad fel jag hade! Det var jättetråkig! Minns någon man som var åtalad för rattfylleri! Han erkände direkt!
Citera
2025-11-17, 17:10
Medlem
Citat:

För sk mängdbrott t.ex. stöld, misshandel, bedrägeri, trafikbrott så kan man förvänta sig att det på sin höjd är någon enstaka anhörig dör.
Vanligt att det inte är någon åhörare alls.
Ibland kan det vara någon skolklass som är på besök men det är ovanligt.

För grövre brott utan medialt intresse brukar det vara fler anhöriga och kanske några enstaka nyfikna som hört om fallet.

För medialt uppmärksammade fall är det inte ovanligt att det är mer eller mindre fullt i rättssalen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in