• 1
  • 2
Idag, 01:56
Medlem
pn222jws avatar
Jag känner igen det - det blev nästan komiskt en gång när jag handlade i en grannkommun - för där i kassan satt en anställd som oftast jobbade i min hemkommun. Ingen av oss låtsades känna igen den andre.
Citera
Idag, 02:14
Medlem
Galejans avatar
Svenskar har en väldigt problematisk och ångestfylld relation till alkohol. Det blir fånigt. Särskilt som etniska svenskar är ett av Europas supigaste folk.
Citera
Idag, 02:31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackelhane69
Hur gör ni för att slippa skämmas när ni går in på Systembolaget?
jag har den insikten att det inte finns någon grund för mig att skämmas för att jag dricker alkohol.
jag kan gå upp i talarstolen om det skulle vara så och säga högt
- jag heter studium valor och jag älskar starköl!
Så vill du ha samma förmåga?
Skaffa dig den insikten då och tro på den.
- har du i andra sammanhang svårt att stå för vem du är och vad du gör?
- är du beroende av andra människors tyckanden om dig?
- är du osäker på vad andra anser om dig?
- anpassar du dig efter andra människor för mycket eller står du upp för vad du gör/är?
Det låter som om du kan ha nytta av att söka upp en psykolog - inte för att det är fel på dig utan för att bli lite mer fri från de dina påhittade bojor som inskränker ditt liv.
Citera
Idag, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargreven
Skäms inte. Bara för att alkohol är lagligt och du klarar av att sköta din vardag innebär det inte att du inte har problem. Jag tror du skäms för du vet du har svårt att sluta dricka men du vill inte vara den som är sådan men då du bor på en liten ort kan du inte gömma ditt bruk som lutar mot missbruk.

Däremot kan du söka hjälp i tid och du kan söka det på distans, berusning söker folk för att känna sig hemma och befriade en stund. Något flyr du ifrån, kanske tror du det är stressen på jobbet men börjar du skrapa på ytan finns där mer som du stoppat undan. Att gömma sig bakom saker är inte bra men vissa minnen ska man nog inte rota i. Det finns strategier utan att gräva upp saker som bör glömmas för att individen ska överleva. Många fina människor förgås i missbruk men att känna skam hjälper dig inte. Trösta dig med du är knappast den som är "värsta" kunden och att du var modig som skrev detta inlägg. Sök hjälp och skäms aldrig för att vara en människa i nöd.
Men lägg ner snälla...
Citera
Idag, 02:46
Medlem
penfishs avatar
Bara köp. Löjligt att vi har monopol.
Citera
Idag, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penfish
Bara köp. Löjligt att vi har monopol.
Helt enig
Citera
Idag, 04:54
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Hej! Jag tycker det är fruktansvärt skämmigt och pinsamt att gå in på Systembolaget. Jag går in genom entrén och skäms innerligt när jag radar upp mina ölburkar på bandet. Ibland skäms jag så mycket att jag får ångest och börjar svettas. Det har även hänt att jag någon gång började darra lite på handen när jag skulle knappa in min pinkod.

Bolaget i min stad är litet och väldigt få som jobbar där. Oftast bara en kassa öppen dessutom. Så man blir ju igenkänd. Vilket är riktigt pinsamt. Detta resulterar i att jag ofta tar bilen och kör 20 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa ett flak öl. Ett annat systembolag ligger 25 minuter bort. Ett annat ligger drygt 30 minuter bort. En gång åkte jag till och med 45 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa typ 12 starköl.

Jag kan inte köpa för mycket öl eftersom jag då dricker mer. Står det 12 öl i min kyl så händer det allt för ofta att jag dricker upp allt. Många gånger finns det ingen hejd på mig. Så jag kan alltså inte bunkra upp hemma. Det blir att jag antingen köper ungefär 10-12 starköl eller ett flak. Flaket är oftast slut på 3 dagar. Så jag är väldigt ofta på bolaget.

Just nu är jag så igenkänd att jag förmodligen kvalar in som stammis. Ni vet en sån där stammis som går in och köper två långburkar kontant klockan 10:03.

Hur gör ni för att slippa skämmas när ni går in på Systembolaget?
Bakfyllegrej

För mycket alkohol inhandlat och druckna bärs det är effekterna av det.

Bättre köpa mindre alkohol en gång i veckan. Träna mer fysiskt återfå formen och självförtroende ska upp med dagliga rutiner. Hitta lyckan och glädjen
Citera
Idag, 05:37
Medlem
Köp en hel platta åt gången, då behöver du inte rada upp burkar.
Bonus är att brudarna kommer tycka du är tuff som bär på en platta Norrlands!
Citera
Idag, 06:30
Medlem
DrVonAnkas avatar
Exponeringsträning! Börja gå dit ännu oftare så kommer du vänja dig till slut. Gör det till en vana att köpa ett par bir varje dag ett par veckor nu framöver så kommer det ha gått över för dig.
Citera
Idag, 06:34
Medlem
ps870s avatar
Att gå på bolaget är absolut inte något att skämmas över.
Ditt problem är snarare din alkoholkonsumtion och alkoholkontroll. Självklart ska du kunna ha öl hemma utan att dricka upp det.
Jag köper öl, cider och vin några gånger per år och har det i ett förråd och kyl källaren. Inte för att jag skäms att gå till bolaget utan för att det är smidigt att alltid ha hemma.
Citera
Idag, 06:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Hur många öl dricker du?
Det händer att jag dricker upp 10 kortburk på ca 2,5-3 timmar och är då ibland ganska full.

Det låter som att du dricker lite för mycket. Du kanske ska dra ner på drickandet. Ett bra mått att ha som mål kanske vore när du inte längre skäms för att gå in på bolaget?

Själv så är jag också igenkänd på mitt bolag. Jag är där i perioder (när jag är i Sverige) och då brukar jag prata speciellt med en i personalen. Vi har mycket bra kontakt och han har faktiskt beställt in viner och annat sprit-dricka.

Varför skulle jag skämmas för det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in