Citat:
Ursprungligen postat av
Rackelhane69
Hej! Jag tycker det är fruktansvärt skämmigt och pinsamt att gå in på Systembolaget. Jag går in genom entrén och skäms innerligt när jag radar upp mina ölburkar på bandet. Ibland skäms jag så mycket att jag får ångest och börjar svettas. Det har även hänt att jag någon gång började darra lite på handen när jag skulle knappa in min pinkod.
Bolaget i min stad är litet och väldigt få som jobbar där. Oftast bara en kassa öppen dessutom. Så man blir ju igenkänd. Vilket är riktigt pinsamt. Detta resulterar i att jag ofta tar bilen och kör 20 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa ett flak öl. Ett annat systembolag ligger 25 minuter bort. Ett annat ligger drygt 30 minuter bort. En gång åkte jag till och med 45 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa typ 12 starköl.
Jag kan inte köpa för mycket öl eftersom jag då dricker mer. Står det 12 öl i min kyl så händer det allt för ofta att jag dricker upp allt. Många gånger finns det ingen hejd på mig. Så jag kan alltså inte bunkra upp hemma. Det blir att jag antingen köper ungefär 10-12 starköl eller ett flak. Flaket är oftast slut på 3 dagar. Så jag är väldigt ofta på bolaget.
Just nu är jag så igenkänd att jag förmodligen kvalar in som stammis. Ni vet en sån där stammis som går in och köper två långburkar kontant klockan 10:03.
Hur gör ni för att slippa skämmas när ni går in på Systembolaget?
Nu är jag inte där så ofta att jag tycker att jag behöver skämmas, men OM det vore så (att jag gick dit ofta), så skulle jag bara tänka att "det här är deras JOBB, de har inte med att göra hur ofta jag handlar här så länge som jag betalar för mig och inte ställer till bråk, och dessutom har de sett värre". För det har de garanterat: tjuvar som åker fast, personer som åkt fast tidigare och därför inte får handla själva, utan får vänta utanför kassan medan personalen hämtar åt dem, folk som avvisas för att de redan är fulla (inte sällan nedkissade också), folk som börjar halsa direkt när de kommit genom kassan o.s.v..
Då är det väl värre att springa på exempelvis sin CHEF på Bolaget!

För båda parter. Och om du har gått tidigare från jobbet för att du har sagt att du måste hämta barn exempelvis, så blir det direkt... otrevligt!