2025-11-17, 01:12
Medlem
Rackelhane69s avatar
Hej! Jag tycker det är fruktansvärt skämmigt och pinsamt att gå in på Systembolaget. Jag går in genom entrén och skäms innerligt när jag radar upp mina ölburkar på bandet. Ibland skäms jag så mycket att jag får ångest och börjar svettas. Det har även hänt att jag någon gång började darra lite på handen när jag skulle knappa in min pinkod.

Bolaget i min stad är litet och väldigt få som jobbar där. Oftast bara en kassa öppen dessutom. Så man blir ju igenkänd. Vilket är riktigt pinsamt. Detta resulterar i att jag ofta tar bilen och kör 20 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa ett flak öl. Ett annat systembolag ligger 25 minuter bort. Ett annat ligger drygt 30 minuter bort. En gång åkte jag till och med 45 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa typ 12 starköl.

Jag kan inte köpa för mycket öl eftersom jag då dricker mer. Står det 12 öl i min kyl så händer det allt för ofta att jag dricker upp allt. Många gånger finns det ingen hejd på mig. Så jag kan alltså inte bunkra upp hemma. Det blir att jag antingen köper ungefär 10-12 starköl eller ett flak. Flaket är oftast slut på 3 dagar. Så jag är väldigt ofta på bolaget.

Just nu är jag så igenkänd att jag förmodligen kvalar in som stammis. Ni vet en sån där stammis som går in och köper två långburkar kontant klockan 10:03.

Hur gör ni för att slippa skämmas när ni går in på Systembolaget?
Citera
2025-11-17, 01:18
Medlem
Nej jag har inga problem med det fast jag är ju inte där så ofta och ibland beställer jag hem från bolaget!
Citera
2025-11-17, 01:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackelhane69
Hej! Jag tycker det är fruktansvärt skämmigt och pinsamt att gå in på Systembolaget. Jag går in genom entrén och skäms innerligt när jag radar upp mina ölburkar på bandet. Ibland skäms jag så mycket att jag får ångest och börjar svettas. Det har även hänt att jag någon gång började darra lite på handen när jag skulle knappa in min pinkod.

Bolaget i min stad är litet och väldigt få som jobbar där. Oftast bara en kassa öppen dessutom. Så man blir ju igenkänd. Vilket är riktigt pinsamt. Detta resulterar i att jag ofta tar bilen och kör 20 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa ett flak öl. Ett annat systembolag ligger 25 minuter bort. Ett annat ligger drygt 30 minuter bort. En gång åkte jag till och med 45 minuter enkelresa med bilen bara för att köpa typ 12 starköl.

Jag kan inte köpa för mycket öl eftersom jag då dricker mer. Står det 12 öl i min kyl så händer det allt för ofta att jag dricker upp allt. Många gånger finns det ingen hejd på mig. Så jag kan alltså inte bunkra upp hemma. Det blir att jag antingen köper ungefär 10-12 starköl eller ett flak. Flaket är oftast slut på 3 dagar. Så jag är väldigt ofta på bolaget.

Just nu är jag så igenkänd att jag förmodligen kvalar in som stammis. Ni vet en sån där stammis som går in och köper två långburkar kontant klockan 10:03.

Skickar in morsan.
Citera
2025-11-17, 01:19
Medlem
Rackelhane69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej jag har inga problem med det fast jag är ju inte där så ofta och ibland beställer jag hem från bolaget!
Kan man få hemleverans från bolaget? Vad ligger fraktkostnaden på?
Citera
2025-11-17, 01:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nu är jag inte där så ofta att jag tycker att jag behöver skämmas, men OM det vore så (att jag gick dit ofta), så skulle jag bara tänka att "det här är deras JOBB, de har inte med att göra hur ofta jag handlar här så länge som jag betalar för mig och inte ställer till bråk, och dessutom har de sett värre". För det har de garanterat: tjuvar som åker fast, personer som åkt fast tidigare och därför inte får handla själva, utan får vänta utanför kassan medan personalen hämtar åt dem, folk som avvisas för att de redan är fulla (inte sällan nedkissade också), folk som börjar halsa direkt när de kommit genom kassan o.s.v..

Då är det väl värre att springa på exempelvis sin CHEF på Bolaget! För båda parter. Och om du har gått tidigare från jobbet för att du har sagt att du måste hämta barn exempelvis, så blir det direkt... otrevligt!
Citera
2025-11-17, 01:20
Medlem
Rackelhane69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skickar in morsan.
Vadå skickar in morsan? Ber du din morsa att köpa när du skäms för att gå in?
Citera
2025-11-17, 01:21
Medlem
Silltunnas avatar
Vad finns det att skämmas för? Att man gillar alkohol? Det gör väl förmodligen de som arbetar där också, samt alla andra som är där och handlar.
Citera
2025-11-17, 01:23
Medlem
Citat:
Kan man få hemleverans från bolaget? Vad ligger fraktkostnaden på?

Ja det kan man få men det kostar extra 10 burkar kostar 80 kr om jag inte tar fel!
Citera
2025-11-17, 01:23
Medlem
Fantens avatar
Jag har sån tur att jag helt enkelt inte gillar att vara så mycket mer än salongs, så jag dricker helt enkelt inte upp 12 bärs på en kväll. Kaaanske om jag tar en kalsongfylla och dricker hela dagen, men då är jag ju rätt rutten på bärs nästa dag, och nästa igen.
Citera
2025-11-17, 01:26
Medlem
Rackelhane69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag har sån tur att jag helt enkelt inte gillar att vara så mycket mer än salongs, så jag dricker helt enkelt inte upp 12 bärs på en kväll. Kaaanske om jag tar en kalsongfylla och dricker hela dagen, men då är jag ju rätt rutten på bärs nästa dag, och nästa igen.
Hur många öl dricker du?
Det händer att jag dricker upp 10 kortburk på ca 2,5-3 timmar och är då ibland ganska full.
Citera
2025-11-17, 01:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Hur många öl dricker du?
Det händer att jag dricker upp 10 kortburk på ca 2,5-3 timmar och är då ibland ganska full.
På samma tid? Kanske hälften så många. 10 bärsa är nog i skrivande stund något av en heldag för min del. Men ungefär när jag har blivit salongs så har jag tröttnat på att bli fullare. Jag vet att jag inte tycker att något blir bättre om jag är fullare än så.

Men jag är en sån där skum typ som kan vara ute och flanera, helt plötsligt bli sugen på bärs och gå in på en bar och bara dricka en öl och sen gå.
Citera
2025-11-17, 01:35
Medlem
Riddargrevens avatar
Citat:

Skäms inte. Bara för att alkohol är lagligt och du klarar av att sköta din vardag innebär det inte att du inte har problem. Jag tror du skäms för du vet du har svårt att sluta dricka men du vill inte vara den som är sådan men då du bor på en liten ort kan du inte gömma ditt bruk som lutar mot missbruk.

Däremot kan du söka hjälp i tid och du kan söka det på distans, berusning söker folk för att känna sig hemma och befriade en stund. Något flyr du ifrån, kanske tror du det är stressen på jobbet men börjar du skrapa på ytan finns där mer som du stoppat undan. Att gömma sig bakom saker är inte bra men vissa minnen ska man nog inte rota i. Det finns strategier utan att gräva upp saker som bör glömmas för att individen ska överleva. Många fina människor förgås i missbruk men att känna skam hjälper dig inte. Trösta dig med du är knappast den som är "värsta" kunden och att du var modig som skrev detta inlägg. Sök hjälp och skäms aldrig för att vara en människa i nöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in