2025-11-16, 19:25
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu tar vi och gräver lite i den svenska metal-myllan med siktet lite på 90-talet och starten av 00-talet (så får vi se vad vi kan hitta denna gången). Här har vi ett avsomnat band som var aktiva i ett antal år innan något hände och allt upphörde. Detta band härstammade från Kungsbacka och bildades i runda slängar för 30 år sen. Först hade man namnet Northern Shadow men sen tog man namnet Nightshade och det hände 1996. Bandets line-up var: Daniel Kvist - vocals, Snake Stevens - lead guitar, Daniel Hjelm - guitars, Christer Pedersen - bass guitar, Daniel Larson - keyboards och Kristo Napalm - drums.

Skivbolaget hade denna text när man var i ropet: "The music of Nightshade is best described as heavy and powerful, with elements of death, black and thrash metal, combined with folk music influences and majestic, beautiful melodies. The lyrics deal with subjects such as the darker side of life and death - epic storytelling from the deepest recesses of the mind and soul".

Nightshade tillhör den kategorin av band som endast kom att släppa ett ynka album under karriären och denna kulturgärning blev "Wielding The Scythe" år 2001 via Scarlet Records. Ett varningens finger får man lov att höja, för det här är bitvis väldigt catchig musik. Lär avskräcka många extrem metal-puritaner som räds keyboard och annat.

Tracklist:

1. "Lacrima Caelestis"
2. "Limbonized"
3. "Sanctum"
4. "Moonlight In Chaos Shone"
5. "Possessor"
6. "Exile"
7. "Natthymn"
8. "Black Blood Deliverance"

Detta album är inte någon enormt omfattande historia, som ni ser är det "endast" åtta låtar och total speltid är 38 minuter. Men det räcker. Variationen är god och vokalisten vill jag nog påstå är en av de bättre vi haft i genren. På det tredje spåret kan man höra lite soft kvinnosång också, bara en sån sak.

Som grädde på moset slängde man med en låt på svenska också - "Natthymn". Och jag har ju tidigare uttryckt mitt gillande för metal-lyrik på svenska. Blir något lite extra speciellt. Annars är det som vanligt med ett sånt här album, någon hög höjd här och något utfyllnadsspår där.

Kan ju vara roligt att läsa en recension och en sådan (review online: March 25, 2003) kan vi hitta på metalcrypt.com. Där fanns också en intervju med bandet länkad men stod inget speciellt intressant i den förutom att det blev en lite väl våldsam incident på ett live-gig. Ni får läsa själva gott folk.

En liten titt i Encyclopaedia Metallum skvallrar om att vissa bandmedlemmarna haft andra musikaliska projekt. Dock inget aktuellt på senare tid.

Nu vill jag så klart veta om någon här lyssnade på Nightshade på den gamla goda tiden? Eller om ni har nosat upp musiken på senare år? Eller bara vad ni anser i största allmänhet om albumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in