Citat:
Ursprungligen postat av
MREnzoWrange
Hej.
Varit tillsammans med min partner i 23 år, varav 15 år som gifta. Barn och radhus tillsammans, även två nyare bilar osv.
Men kärleken är helt död från min sida, det är som en gammal tråkig släktning som råkar befinna sig hemma. Ingen affektion och inget sexliv. Jag vill inte försöka, jag vill bara skilja mig.
Vi har inga större sparkonton och lever mycket för stunden. Jag tjänar riktigt bra till skillnad från min partner.
Så:
1. Vad behöver jag göra innan jag breakar att jag vill skiljas? Fixa boende osv
2. Antar det är 6 mån betänketid, men hur gör man rent praktiskt?
3. Annat att tänka på?
Tro mig, har tänkt i fyra år på det här och det har varit nära innan men nu känner jag helt ärligt bara tack och hej, är hellre ensam och få vara den jag är.
Det enda som är intressant i detta är egentligen hur gamla barnen är. Befinner de sig i en känslig ålder, är redan lite ute och svävar eller är de stabila ungar.
Är de stabila och i en ålder där de förstår konceptet så är det väl egentligen inget svårt.
Ta kontakt med en jurist med vad som gäller för bodelning så du inte får en kalldusch med en exfru som kanske blir bitter och toxisk. Kolla även vad hon skulle kunna ha rätt till efteråt (underhåll etc). Ta grundligt reda på rätt- och skyldigheter för er båda.
Jag förstår att ekonomiskt kanske det är svårt, men undersök möjligheten att en av er bor kvar i boendet. Det är bra för barnens skull. Annars, se till att uppbrottet inte leder till att ni båda måste flytta långt från där ni bor nu, så barnen i möjlig mån kan fortsätta skola, vänskaper, fotbollsklubb eller vad det nu kan vara.
Även om du är fullständigt över relationen, tänk på det ur barnens perspektiv först (jag menar inte att du ska avstå skilsmässa, utan att deras liv måste förbli stabilt efter bästa möjliga mån).