2025-11-15, 22:12
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Greker har sammanhållning
Det är nåt annat som skapar det
men vad

Antagligen beror det på: Philotimo
Citera
2025-11-15, 22:15
Medlem
Norrbagg79s avatar
Tror det egentligen inte är så, men det bara verkar så eftersom dessa grupper har ett annat, kanske mera fysiskt sätt att omgås når dom omgås.
Sen har ju alla subkulturer i en majoritetskultur en viss samhörighet. För dom ser det kanske ut som vita också har denna samhörighet.
Citera
2025-11-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Fast vi kvinnor håller ju ihop här i Sverige. Det är främst männen som motarbetar varandra och konkurrerar genom skitsnack och mobbning.

Ja, och det är ju exakt det jag menar. Eftersom vi som nation inte enas mot en gemensam fiende så skapar vi grupptidentiteter inom nationen till en högre grad än vad jag tror att krigsdrabbade länder gör.

Kvinnor enas mot männen, kristna konservativa enas mot HBTQ-rörelsen, Södermalm enas mot Östermalm etc etc. Dessa grupper finns ju såklart i alla nationer, men jag tror att det finns i större utsträckning i Sverige.
Citera
2025-11-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Antagligen beror det på: Philotimo
Vad är det, en dricka?
Citera
2025-11-15, 22:41
Medlem
immenhusens avatar
Den finns, men kommer först när du befinner dig i ett annat land/kultur.

/AI
Citera
2025-11-15, 22:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Fast vi kvinnor håller ju ihop här i Sverige.
Svenska kvinnor håller ihop?
Lömska och falskare kvinnor är svårare att hitta. Ni håller ihop så länge ni har nåt att tjäna på det. Riktiga kappvändare. Rannsaka dig själv så kommer du förstå vad jag menar för du verkar leva i förnekelse
Citera
2025-11-15, 22:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Den finns, men kommer först när du befinner dig i ett annat land/kultur.

/AI
Men det där är bara standardkommunikation. Jag har bott utomlands och varje gång jag hör franska så connectar vi direkt och blir vänner. Men tro inte att dessa ska gå ut med dig i krig. Någon sådan fantasi finns inte. Och det är bara bra, för sådan manipulerad nationalism (såsom SD försöker med småpojkar) är inte bra.
Citera
2025-11-15, 23:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCandy
Men det där är bara standardkommunikation. Jag har bott utomlands och varje gång jag hör franska så connectar vi direkt och blir vänner. Men tro inte att dessa ska gå ut med dig i krig. Någon sådan fantasi finns inte. Och det är bara bra, för sådan manipulerad nationalism (såsom SD försöker med småpojkar) är inte bra.
Du söker dig förstås till grodätarna och MENA där, då du ser dem som din ingrupp, sen bor du i Sverige och föraktar alla andra här. Har du svenska föräldrar, vänner eller kollegor så föraktar du dem också och ser dem som svarta dumma negrer, är det så man ska tolka din världssyn?
Citera
2025-11-15, 23:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du söker dig förstås till grodätarna och MENA där, då du ser dem som din ingrupp, sen bor du i Sverige och föraktar alla andra här. Har du svenska föräldrar, vänner eller kollegor så föraktar du dem också och ser dem som svarta dumma negrer, är det så man ska tolka din världssyn?
Jag föraktar inte svenskar, jag har massor av svenska vänner, har varit gift med en svensk tjej. Att Benjamin Franklin kallade svenskar för negrer kan jag inte rå för, jag vill bara bryta förtrollningen som vissa verkar ha här. Jag gillar inte rasister. Ibland är folk i sån trans att en örfil skulle göra dom gott, då vaknar dom till.
Citera
2025-11-15, 23:10
Medlem
Tro vi svenskar håller mest ihop inom "regioner och län"
Exempelvis " norrlänning är DU så vi håller ihop MEN dom där jävla stockholmarna är fittor osv "

Det är de som förenar oss. HAT.
Citera
2025-11-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Verkar som att många andra etniska och religiösa grupper finns det någon slags automatisk känsla av samhörighet. Blattar, negrer, judar, muslimer, etc. Men bland vita i väst (Europa/USA) finns inte en sådan automatisk känsla av samhörighet. Där ses det snarare som något konstigt eller fult att känna så. Ligger det något i denna uppfattning, och varför är det i så fall så?

Vänstern har tuta i oss att känna skam. Vi är onda och ska tycka synd om muslimer, svarta och andra minoriteter. Dessutom så har vi tydligen ingen kultur heller.

I takt med att världen blir en allt mer mörkare plats och folk ser problemen med den hutlösa invandringen som vi har haft så kommer många att vakna. Nu när woke börjar dö ut och vita långsamt håller på att ersättas i EU, så kommer det bli mer vanligt att man ser att vita sammanstrålar tillsammans med andra vita precis som minoriteter gör.
Citera
2025-11-15, 23:18
Medlem
Fram till 60-talet hade Sverige en väldigt homogen befolkning med låg social rörlighet.
Det var det som skapade sammanhållningen. Om någon enstaka medlem i gruppen stack ut som ovanligt driftig och duktig så var de allra flesta i gruppen glada och stolta över att någon de kände blivit framgångsrik, men ju större den sociala rörligheten blir desto mer splittrade blir vi.
Nu för tiden så kan man växa upp och gå i skolan tillsammans men 30-40% blir "framgångsrika" och de övriga knegar på utan någon större framgång eller karriärsutveckling.
Det är klart att det skapar avund och splittring i den tidigare homogena gruppen när t.ex. Peter och Erik köper sig fina villor i välbärgade och lugna områden medans Per och Fredrik får nöja sig med att bo i lägenhet eller i något risigt ytterområde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in