2025-11-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Hålet som du försöker fylla med alkohol (och som folk i allmänhet försöker fylla med olika andra substitut) behöver fyllas med det som vi egentligen är skapade för, nämligen gemenskap och kontakt med Gud.

Och Gud kan du endast återupprätta kontakten med genom att ta emot syndernas förlåtelse. Och det kan du endast få genom att ta emot Jesus Kristus. Han dog i ditt ställe på korset för att du skulle kunna bli frälst ifrån synd och död samt åter kunna få gemenskap med din Skapare (vilket vår synd annars förhindrar).

Så länge du inte har Jesus Kristus så kommer du alltid ha ett gapande hål inom dig som du förgäves försöker fylla med olika tillfälliga lösningar. Oavsett om det är alkohol eller annat.

(FB) Så här blir du frälst, får evigt liv och slipper dömas till Helvetet/Hades.

TRAMS! Om gud fanns och var god så skulle inte alkoholism funnits och inte heller krig, svält och barncancer. TS - lyssna inte på den här jönsen
Citera
2025-11-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Fast det fungerar ju mot psykisk ohälsa så vad skulle vara dåligt med det?

Hur menar du att det är att byta ett beroende mot ett annat?

Nej det förstärker den psykiska ohälsan. Det är ju bara hittepå. Du blir beroende av en låtsaskompis istället för att ta itu med det som verkligen behöver arbetas på.
Citera
2025-11-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Problemet med alkoholister är att vi använder alla ursäkter att fortsätta, medvetet eller ej.

När du skriver:

Så ser jag bara den perfekta ursäkten att fortsätta dricka.

Det finns bara en lösning och det är att söka hjälp. Ja, det kommer bli asjobbigt, skämmigt och socialen blir säkert inblandade. Ångest på ångest. Men det finns ingen annan väg framåt, du behöver hjälp och stöd.

Om du inte söker hjälp så kommer det ju sluta med att du förlorar jobbet och barnen garanterat. Då är det bättre att ta smällen nu innan fallet blir högre. Prata med din chef och förklara läget, du kanske kan få hjälp med att åka på behandlingshem genom företagshälsan? De är skyldiga att hjälpa dig, på gott och ont.

Men att du är ärlig med dig själv är en bra start - kämpa på!

Ja, listan av ursäkter kan göras hur lång som helst.
Jag har hört varenda en av dom och den enda som går på det är alkoholisten själv. Alla andra har slutat lyssna för längesen…
Citera
2025-11-15, 22:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Hålet som du försöker fylla med alkohol (och som folk i allmänhet försöker fylla med olika andra substitut) behöver fyllas med det som vi egentligen är skapade för, nämligen gemenskap och kontakt med Gud.

Och Gud kan du endast återupprätta kontakten med genom att ta emot syndernas förlåtelse. Och det kan du endast få genom att ta emot Jesus Kristus. Han dog i ditt ställe på korset för att du skulle kunna bli frälst ifrån synd och död samt åter kunna få gemenskap med din Skapare (vilket vår synd annars förhindrar).

Så länge du inte har Jesus Kristus så kommer du alltid ha ett gapande hål inom dig som du förgäves försöker fylla med olika tillfälliga lösningar. Oavsett om det är alkohol eller annat.

(FB) Så här blir du frälst, får evigt liv och slipper dömas till Helvetet/Hades.
Skulle hellre börja supa än det där dravlet.
Citera
2025-11-15, 23:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-fab
Började dricka ensam under Covid. Sökte hjälp hos vårdcentralen för tre år sedan och blev så klart soc-anmäld (respekterar det). Var då nykter i tre månader tack vare terapeut och Antabus och gick på AA men det tar för mycket tid och motivationen fanns ju inte på riktigt.

Nu är det värre och jag vågar inte söka hjälp, för det funkar ju inte och skammen som kommer med att bli anmäld och att barnens andra förälder (frånskilda) skulle bli kallad till möte på soc.

Detta är min mardröm då jag själv växte upp på samma sätt med en utåt sett välfungerande men supande mentalt frånvarande förälder.

Har Antabus hemma och är nykter någon dag då och då men det håller aldrig.

Dricker ca 1 liter vin varje dag. Börjat dricka handsprit på toan på jobbet, tror jag sköter det ok men kanske luktar alkohol. Drar mig undan från allt. Klarar ekonomin och är snäll mot tonårsbarnen men erbjuder dem typ inget. Bråkar på telefon med min särbo, tror inte att de förstår hur illa det är men de dricker också något typ varje dag. Senast i förrgår minns jag inte ens att vi pratat och vilka elaka saker jag tydligen sa.

Kommer att supa bort mig själv, mina barn, mitt jobb. Och känner inget hopp. Ser ingen praktiskt lösning.
Att du är beredd att supa bort dina barn säger allt om dig.
Citera
2025-11-15, 23:10
Medlem
lol. Nej det är fan ingen sjukdom. Du är svag och det är sanningen. Att kalla det för sjukdom är en massiv cope så att du lugnt kan fortsätta supa och skylla på att du minsann är sjuk. Typ som om du drabbats av cancer eller något.

Det finns ingenting som hindrar dig ifrån att vara nykter varje dag resten av ditt liv förutom din svaga vilja. Komihåg det. I alla fall fram tills att nästa minneslucka inträffar.
Citera
2025-11-15, 23:27
Avslutad
Märker att det finns många kräk här i stackarens tråd som inte ploppar upp i den stora tråden om folk som vill få bukt på sina alkoholproblem. Finns en del där inne med men inte på den här nivån. Är det för att TS är "ensam" här och där är vi många med liknande/samma bekymmer? Är ni t o m rädd för en fair fight på internet? Här bara pissar ni på TS i grupp när han är som svagast. Har ni ingen skam?

TS kolla på dina barn. Minns dom som små, söta och oskyldiga. Du kanske inte varit den bästa pappan genom deras uppväxt rent emotionellt. Du har dock varit med och fött dom rent praktiskt och nu har du chansen att ge dom emotionellt stöd när du tagit tag i ditt problem. Tänk dig en dag om kanske ett år kan du med stolthet säga till dig själv och omgivningen att du är deras farsa på alla sätt och vis och det kan ingen på denna jord ändra på.
Citera
2025-11-15, 23:45
Medlem
brunnsangs avatar
Jag tycker det svåraste med att sluta är att jag inte vet vad jag ska göra med all tid jag får över. Sitter mest i soffan och är uttråkad när jag är nykter och till slut orkar jag inte längre ha tråkigt och börjar dricka igen. Har inga större intressen och det känns verkligen som jag supit bort min personlighet och inte längre minns vem jag är förutom dom gånger jag är full och är en "skön" luffare.
Citera
2025-11-15, 23:47
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
köp några flaskor sprit och några boxar vin, sätt dig hemma och sup ner dig totalt i en vecka eller två. sup skallen i bitar tills du hamnar på absoluta botten. sedan slutar du att dricka.
Citera
2025-11-15, 23:57
Avslutad
Har själv varit där, full varenda dag i över ett år och rökte gräs på jobbet.

Super du för att det är det enda som du ser fram emot? Mitt alkoholsug tonades ner i takt med att jag började skaffa mig olika hobbys som att samla på saker från barndomen. Märkte hur nostalgin gjorde mig glad. Sakta men säkert försvann behovet av att vara full och jag började gå på gym lite smått som sedan utvecklades till mer seriös träning.

Vet hur det är att må skit och det enda man ser fram emot är att få bli full och lite glad eller åtminstone avslappnad.

Det är svårt att bara sluta så du måste ersätta det med något annat som du tycker om och börja med att sätta målet att bara dricka fredagar och lördagar så ska det nog börja gå åt rätt håll automatiskt.
Citera
2025-11-16, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Jag tycker det svåraste med att sluta är att jag inte vet vad jag ska göra med all tid jag får över. Sitter mest i soffan och är uttråkad när jag är nykter och till slut orkar jag inte längre ha tråkigt och börjar dricka igen. Har inga större intressen och det känns verkligen som jag supit bort min personlighet och inte längre minns vem jag är förutom dom gånger jag är full och är en "skön" luffare.

Nostalgi fungerar alltid. Börja samla på något som du gillade i barndomen. Skaffa successivt en stor, fin samling som du kan titta på och le åt och bygga på med tiden. Kanske gamla tv-spel och konsoler eller om du är äldre, gamla vinylplattor?
Citera
2025-11-16, 00:21
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har respekt för dig som människa, men inte som alkoholist.

Om du inte har bestämt dig för att sluta dricka så kommer du aldrig klara av det heller.

Häll ut spriten, ta din antabus. Köp ALDRIG mer alkohol.

Vissa hävdar att det är en sjukdom, och det kanske det är, men varje dag som du vaknar utan alkohol i kroppen, så väljer du fortfarande om du ska dricka eller inte.

En vacker dag så kanske du bestämmer dig för att sluta.
Bra för dig isåfall.
I annat fall så får du leva med att det är du själv som häller i dig skiten. Att kalla det för sjukdom är bara en usel jävla ursäkt för att kunna fortsätta dricka.

Mja, alkoholism räknas som en sjukdom eftersom långvarigt drickande förändrar hjärnan på ett sätt som gör att personen tappar kontrollen. Lägg till ärftlig sårbarhet. Beroendet följer inte sällan ett typiskt sjukdomsförlopp som förvärras över tid om man inte får hjälp.

Om man ser det som en sjukdom slipper man också moralisera och kan istället ge vård och stöd, vilket brukar hjälpa betydligt mer än att bara säga åt någon att ta sig i kragen och hälla ut spriten.

Hade det varit så enkelt att man bara kunde "bestämma sig" för att sluta hade antalet alkoholister varit lätträknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in