Citat:
Ursprungligen postat av
f-fab
Började dricka ensam under Covid. Sökte hjälp hos vårdcentralen för tre år sedan och blev så klart soc-anmäld (respekterar det). Var då nykter i tre månader tack vare terapeut och Antabus och gick på AA men det tar för mycket tid och motivationen fanns ju inte på riktigt.
Nu är det värre och jag vågar inte söka hjälp, för det funkar ju inte och skammen som kommer med att bli anmäld och att barnens andra förälder (frånskilda) skulle bli kallad till möte på soc.
Detta är min mardröm då jag själv växte upp på samma sätt med en utåt sett välfungerande men supande mentalt frånvarande förälder.
Har Antabus hemma och är nykter någon dag då och då men det håller aldrig.
Dricker ca 1 liter vin varje dag. Börjat dricka handsprit på toan på jobbet, tror jag sköter det ok men kanske luktar alkohol. Drar mig undan från allt. Klarar ekonomin och är snäll mot tonårsbarnen men erbjuder dem typ inget. Bråkar på telefon med min särbo, tror inte att de förstår hur illa det är men de dricker också något typ varje dag. Senast i förrgår minns jag inte ens att vi pratat och vilka elaka saker jag tydligen sa.
Kommer att supa bort mig själv, mina barn, mitt jobb. Och känner inget hopp. Ser ingen praktiskt lösning.
Antingen så super du bort allt och ditt liv. Eller så tar du dig i kragen, gör det som krävs, ta antabus och fasa dig iväg till AA-möten. Då behöver du inte kontakta vården och allt det där.
Nu skulle inte det funka så får du ta och kontakta vården ändå. Alternativet är som sagt att du super ihjäl dig.
Tänk på dina barn. Det är jobbigt i början men när du väl har kommit ur det så är det värt det.
Nu tror att du egentligen dricker mer än 1 liter vin. Är det bara en liter vin om dagen så borde det inte vara några problem med abstinensen, men är det mer än så behöver du antingen trappa ner själv eller lägga in dig ett par dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Jag har respekt för dig som människa, men inte som alkoholist.
Om du inte har bestämt dig för att sluta dricka så kommer du aldrig klara av det heller.
Häll ut spriten, ta din antabus. Köp ALDRIG mer alkohol.
Vissa hävdar att det är en sjukdom, och det kanske det är, men varje dag som du vaknar utan alkohol i kroppen, så väljer du fortfarande om du ska dricka eller inte.
En vacker dag så kanske du bestämmer dig för att sluta.
Bra för dig isåfall.
I annat fall så får du leva med att det är du själv som häller i dig skiten. Att kalla det för sjukdom är bara en usel jävla ursäkt för att kunna fortsätta dricka.
Beroendesjukdomar existerar i allra högsta grad och är etablerad vetenskap enligt medicin och forskning. Sen att du väljer att gå emot läkare och forskning och inte tror på det är en annan sak. Det finns folk som inte tror på Covid eller vaccin heller.
Man kan se det som en sinnessjukdom. Det är inte riktigt så enkelt att bara sluta, det är därför man söker hjälp.