2025-11-14, 14:11
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Ja, ibland undrar man vad som egentligen ligger bakom en varning.
Kanske för tex 1.06, den regel som enl några moderatorer är den de ser hårdast på av alla.

Kanske någon skrivit ett inlägg som så här:

Så är det säkert.
Sitter där vid skrivbordet i Älgarås eller någon liknande småkommun ute i landet och svär inombords när någon spiller kaffe, när det serveras fisk till lunch eller någon släpper en fis i fikarummet.

Aha, Älgarås tänker ni nu!!
Skribenten har hängt ut någon som bor i Älgarås.
Självklar varning!!!!

Riktigt så enkelt är det inte.
I en undangömd del av FlashBack pratas det ofta om Älgarås.
Denna lilla ort har blivit ett stående skämt och några användare berättar i flera hundra inlägg om hur det är i Älgarås.
Hur pizzan på pizzerian smakar, om det luktar bajs från korna, om man får ligga i Älgarås mm, ja ni kanske fattar nu. Orten som sådan har ingen betydelse alls.
Det finns tro det eller ej tusentals inlägg om just Älgarås, skrivna i de flesta fall av några få användare.

Kanske har det tagits upp tidigare som varning, men de klarsynta moderatorerna i en omröstning har insett att detta är verkligen ingen uthängning, utan bara ett av otaliga skämt om orten.

Så vad hände då? Varför är detta lilla oskyldiga inlägg föremål för en omröstning om 1.06 kanske ni då undrar...

Ja, det vet man inte, om man som jag inte tycker att detta hänger ut någon alls.

Så vad har hänt?
Jo, inlägget kanske citerade ett annat inlägg som var värre?

Men det inlägget får man inte se i det varningsmail som kommer i samband med en varning!!

Hur ska man då begripa varningen?
Hur ska man då kunna ta lärdom??

Minns inte skribenten ens att denne citerat ett annat inlägg, ter sig varningen som fullständigt idiotisk!
Skribenten kommer att idiotförklara moderatorskollegiet och hela FlashBack för eviga tider!!

Så borde vi inte ha det.

/VV
Citera
2025-11-14, 15:27
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Har du inte haft tid på dig att ta lärdom efter dina 20 år som medlem?
Citera
2025-11-14, 15:53
Moderator
Maviels avatar
När man citerar någon så upprepar man ju dennes inlägg och gör detta delvis till sitt eget. Därför kan man även fällas för något som någon annan skrivit om man nu väljer att citera.

När jag går in och tittar på din varning ser jag hela inlägget och även vad som citerats. Det kan vara så att när varningsPM:et går ut så kommer inte hela citatet med i den texten, men du bör ju minnas vad du citerat någorlunda?

För att exemplifiera avidentifierat så skriver användare A en spekulation om användare B gällande yrkesval och lite annat. Då kommer du in som användare C och citerar denna spekulation med ett skämt som också riktas mot användare B.

Vi har ingen humor när det kommer till 1,06. Det är heller inte så att man ska behöva fundera över om något är ett skämt, ironi eller allvarligt menat. Vi vill inte att man alls spekulerar kring andra användare. Det är så enkelt.
Senast redigerad av Maviel 2025-11-14 kl. 16:25.
Citera
2025-11-14, 16:31
Moderator
Maviels avatar
Jag flyttar denna, om du har någon PM konversation vill du kopiera in den men maska det som du fick en varning för?

Flashback --> Klagomål och kritik
/Moderator
Citera
2025-11-14, 18:28
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
När man citerar någon så upprepar man ju dennes inlägg och gör detta delvis till sitt eget. Därför kan man även fällas för något som någon annan skrivit om man nu väljer att citera.

När jag går in och tittar på din varning ser jag hela inlägget och även vad som citerats. Det kan vara så att när varningsPM:et går ut så kommer inte hela citatet med i den texten, men du bör ju minnas vad du citerat någorlunda?

För att exemplifiera avidentifierat så skriver användare A en spekulation om användare B gällande yrkesval och lite annat. Då kommer du in som användare C och citerar denna spekulation med ett skämt som också riktas mot användare B.

Vi har ingen humor när det kommer till 1,06. Det är heller inte så att man ska behöva fundera över om något är ett skämt, ironi eller allvarligt menat. Vi vill inte att man alls spekulerar kring andra användare. Det är så enkelt.

I vissa fall (alla?) ÄR det så att det som är upphovet till en sådan citatsvarning är borta.
Det saknas i PMet!
Det är inte alls säker man kommer ihåg.

Det man får sig (iallafall några, ibland?) är sitt eget helt oskyldiga(?) inlägg i PMet.
Den verkliga boven (det citerade inlägget) är borta!
Det var bara det det handlade om.

Hade jag velat klaga på en ev varning hade ursprungsinlägget hamnat här med PM konversation.

Tack för svar!!!
Ha en fin helg!!

/VV
Citera
2025-11-14, 22:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
I vissa fall (alla?) ÄR det så att det som är upphovet till en sådan citatsvarning är borta.
Det saknas i PMet!
Det är inte alls säker man kommer ihåg.

Det man får sig (iallafall några, ibland?) är sitt eget helt oskyldiga(?) inlägg i PMet.
Den verkliga boven (det citerade inlägget) är borta!
Det var bara det det handlade om.

Hade jag velat klaga på en ev varning hade ursprungsinlägget hamnat här med PM konversation.

Tack för svar!!!
Ha en fin helg!!

/VV

Jag lyfter det internt för det är ju lite tokigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in