2025-11-14, 14:04
Medlem
ConnyJonssons avatar
Avskaffa juridiskt kön istället. Varför behöver det spela någon roll? Alla blir nöjda.
Citera
2025-11-14, 14:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Kristdemokraterna vill ”backa könstillhörighetsbandet” och göra vad man kan för att ändra könstillhörighetslagen.

– Det finns naturliga skillnader mellan kvinnor och män. Men fiendeskapet är inte biologiskt. Det är bara ideologiskt, säger KD-ledaren Ebba Busch i sitt öppningstal på partiets riksting.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-haller-tal-pa-kds-riksting

Lagen som möjliggjorde att man kunde ändra sitt "juridiska kön" drevs igenom med hård press från Moderaternas partiledning. Det finns nog en majoritet bland borgerliga väljare att riva upp denna idiotiska lag och skrota föreställningen att man kan välja sin "könstillhörighet".

Kommer könstillhörighetslagen rivas upp så småningom?

Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Tror inte den kommer rivas upp är egentligen bara ett parti(SD) som bryr sig, KD har tur om dem klarar 4%.

Vad spelar det för roll vilken "siffra" man har i personnumret. Varnades om att alla kommer kunna byta med ett enkelt samtal. Hur många har egentligen ändrat?
Den borde i alla fallrivas upp.

Vi föds med ett kön av två möjliga, inget trams kan ändra på det.

Det här "könsförverkligandet" ställer till med en massa elände både praktisk och juridiskt, bara för att en massa woke-idioter ,som inte alls är drabbade av någon könstillhörighet, ska godhetssignalera för ett fåtal som mår psykiskt dåligt, oftast av helt andra anledningar än sin könstillhörighet.
Citera
2025-11-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Den borde i alla fallrivas upp.

Vi föds med ett kön av två möjliga, inget trams kan ändra på det.

Det här "könsförverkligandet" ställer till med en massa elände både praktisk och juridiskt, bara för att en massa woke-idioter ,som inte alls är drabbade av någon könstillhörighet, ska godhetssignalera för ett fåtal som mår psykiskt dåligt, oftast av helt andra anledningar än sin könstillhörighet.

Vilka eländen tänker du det bidrar med?
Citera
2025-11-14, 15:20
Medlem
diseuses avatar
Citat:
För att ta ett konkret exempel från den senaste månaden. Regionerna är skyldiga att erbjuda screening för livmoderhalscancer (enligt Socialstyrelsens föreskrifter). Region Skåne har gjort det lätt för sig genom att helt enkelt utgå från personnumret. Vilket ju då leder till att personer med en livmoder, men som bytt sitt juridiska kön till man, inte får en kallelse. Det i sin tur leder till att regionen får smäll på fingrarna och tvingas göra om sitt kallelsesystem, som man kan läsa mer om i den här tråden. Pengarna de tvingas lägga på att göra om sin databas är pengar som hade kunnat gå till riktig vård.
Citera
2025-11-14, 15:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nej, men detta gäller inte heller biologin utan bara det juridiska könet.

Fast vad är det för trams. Skulle jag t.ex. kunna få ha både biologisk och juridisk ålder?
Kan jag få ha biologisk och juridisk etnicitet?
Citera
2025-11-14, 16:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Fast vad är det för trams. Skulle jag t.ex. kunna få ha både biologisk och juridisk ålder?
Din etnicitet har, vad jag vet, inte en lika tydlig juridisk betydelse som din ålder. Vad gäller ålder kan du spana in fallet med Saro Dursun. Hon är ett bra exempel på hur juridisk ålder och biologisk ålder är två olika saker. Hennes juridiska ålder var markant högre än hennes biologiska ålder.

edit: sen finns det förstås vissa dagar då personnumren tar slut, och då får människorna födda då ett personnummer som antyder att de är född någon annan dag än deras egentliga födelsedag. Du kan läsa mer om det här och här.
Senast redigerad av diseuse 2025-11-14 kl. 16:20.
Citera
2025-11-14, 16:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om regeringen så anser jag. De har till sist full makt över offentliga register. Inget hindrar dig att fira dina biologiska födelsedagar ändå, om du sköter det snyggt och i hemlighet
Citera
2025-11-14, 16:44
Medlem
Bara människor som har sina svårigheter. Är nästa steg att åter kriminalisera homosexualitet?
Citera
2025-11-14, 16:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Din etnicitet har, vad jag vet, inte en lika tydlig juridisk betydelse som din ålder. Vad gäller ålder kan du spana in fallet med Saro Dursun. Hon är ett bra exempel på hur juridisk ålder och biologisk ålder är två olika saker. Hennes juridiska ålder var markant högre än hennes biologiska ålder.

edit: sen finns det förstås vissa dagar då personnumren tar slut, och då får människorna födda då ett personnummer som antyder att de är född någon annan dag än deras egentliga födelsedag. Du kan läsa mer om det här och här.

Det jag undrar är om det är OK att jag skriver upp min juridiska ålder så att jag kan ta pension t.ex.?
Citera
2025-11-14, 16:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Om regeringen så anser jag. De har till sist full makt över offentliga register. Inget hindrar dig att fira dina biologiska födelsedagar ändå, om du sköter det snyggt och i hemlighet

Det jag funderar på vore ju t.ex. att skriva upp min ålder så jag kan gå i pension. Skulle ju vara ganska så nice.
Citera
2025-11-14, 16:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Tjafs om omklädningsrum, bastu, fängelseplaceringar, toaletter mm mm

Sedan ska en massa lagar och regler skrivas om och anpassas, eftersom det mesta i samhället (av goda skäl) är utformat efter det normala att det finns två kön, nämligen kvinnor och män.
Citera
2025-11-14, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Kristdemokraterna vill ”backa könstillhörighetsbandet” och göra vad man kan för att ändra könstillhörighetslagen.

– Det finns naturliga skillnader mellan kvinnor och män. Men fiendeskapet är inte biologiskt. Det är bara ideologiskt, säger KD-ledaren Ebba Busch i sitt öppningstal på partiets riksting.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-haller-tal-pa-kds-riksting

Lagen som möjliggjorde att man kunde ändra sitt "juridiska kön" drevs igenom med hård press från Moderaternas partiledning. Det finns nog en majoritet bland borgerliga väljare att riva upp denna idiotiska lag och skrota föreställningen att man kan välja sin "könstillhörighet".

Kommer könstillhörighetslagen rivas upp så småningom?

Bra förslag från KD även om det egentligen bara handlar om att rädda kvar partiet i riksdagen. EBT har varit precis lika pk som alla andra fram till nu, men det funkar säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in