2025-11-14, 10:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tycker mig se att väldigt många vindsvåningar ligger ute, alltså ej "riktiga" takvåningar utan just ombyggda vindar med utskjutande balkar, snedtak och begränsat utrymme för möbler.

Gillar själv inte den typen av boende, tycker det känns klaustrofobiskt och ljusinsläppet är dåligt. Ibland kan det finnas en stor terrass som kan väga upp men hade aldrig velat bo så själv oavsett hur många pull-faktorer som finns för ett visst objekt.

Ibland när jag söker på Booli är det inte ovanligt att 30-40% av alla lägenheter inom angivna kriterier är just ombyggda vindsvåningar, inbillar jag mig? Varför så stort utbud av dessa, handlar det om att de väljs bort av många och därför blir kvar i utbudet eller att många sådana objekt kommer loss just nu?
Citera
2025-11-14, 10:38
Medlem
StigHelmutts avatar
Tror det handlar om att folk och företag har börjat bygga om sina vindar för att tjäna pengar.
Det som tidigare stod tomt har blivit trend att göra om till lägenheter.
Har sett många hureshus som plötsligt slängt upp en extra våning på huset, efter 80 år.
bygga på balkonger efter 100 år har också blivit vanligt
Citera
2025-11-14, 10:58
Medlem
Belters avatar
Kan ju vara så att de som en gång köpt en vindsvåning har insett hur värdelösa de är och vill sälja.
Citera
2025-11-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tycker mig se att väldigt många vindsvåningar ligger ute, alltså ej "riktiga" takvåningar utan just ombyggda vindar med utskjutande balkar, snedtak och begränsat utrymme för möbler.

Gillar själv inte den typen av boende, tycker det känns klaustrofobiskt och ljusinsläppet är dåligt. Ibland kan det finnas en stor terrass som kan väga upp men hade aldrig velat bo så själv oavsett hur många pull-faktorer som finns för ett visst objekt.

Ibland när jag söker på Booli är det inte ovanligt att 30-40% av alla lägenheter inom angivna kriterier är just ombyggda vindsvåningar, inbillar jag mig? Varför så stort utbud av dessa, handlar det om att de väljs bort av många och därför blir kvar i utbudet eller att många sådana objekt kommer loss just nu?
Det har varit en hajp under ganska många år men så småningom har folk insett hur otrivsamt det är med snedtak och fönster rakt upp i himlen utan att kunna se marken.
Själv skulle jag aldrig skaffa en vindsvåning med snedtak.
Citera
2025-11-14, 11:17
Medlem
Citat:

Det är väl det som finns eftersom att de byggs hela tiden.

Och sen är det så att den som har bott i en vindsvåning en gång, aldrig gör om det misstaget igen.
Citera
2025-11-14, 11:18
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Det har varit en hajp under ganska många år men så småningom har folk insett hur otrivsamt det är med snedtak och fönster rakt upp i himlen utan att kunna se marken.
Själv skulle jag aldrig skaffa en vindsvåning med snedtak.

Borde ses some ett budgetalternativ med halva kvadratmeterpriset. Nu har de istället en högre pris märkligt nog.
Citera
2025-11-14, 11:22
Medlem
Citat:

Då tar vi vad jag fundererat över.

Låt oss säga att vi har en BRF är 100 kvm har 4,000 kr i månadsavgift.

BRF säljer råvind o sänker avgifterna till de ursprungliga till 3,500 kr mån
o använder resten till stambyte som finansieras genom detta.

Har Råvindsfolket rätt till samma månadsavgifter per kvm?

Är det någon skillnad råvindslgh byggs av extern exploatör eller BRF byggt i egen regi
Citera
2025-11-14, 12:57
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Då tar vi vad jag fundererat över.

Låt oss säga att vi har en BRF är 100 kvm har 4,000 kr i månadsavgift.

BRF säljer råvind o sänker avgifterna till de ursprungliga till 3,500 kr mån
o använder resten till stambyte som finansieras genom detta.

Har Råvindsfolket rätt till samma månadsavgifter per kvm?

Är det någon skillnad råvindslgh byggs av extern exploatör eller BRF byggt i egen regi
Nej, avgiften kan sättas individuellt gör en ny vindsvåning.
Citera
2025-11-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Nej, avgiften kan sättas individuellt gör en ny vindsvåning.

Hur stämmer det mot likhetsprincipen?

Eller är det så att den frångås redan innan sälj via andelstal

Eller är det så att gamla har typ samma andelstal för insats/ägande o avgift
men ny avvikande f f a genom högre andelstal avgift
Citera
2025-11-14, 13:42
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur stämmer det mot likhetsprincipen?

Eller är det så att den frångås redan innan sälj via andelstal

Eller är det så att gamla har typ samma andelstal för insats/ägande o avgift
men ny avvikande f f a genom högre andelstal avgift
Det sistnämnda. Jag trodde inte att det var möjligt men stötte på det i ett sammanhang och kollade upp det. Då, i början av 2000talet, stred det inte mot några föreningsprinciper.
Citera
2025-11-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Det sistnämnda. Jag trodde inte att det var möjligt men stötte på det i ett sammanhang och kollade upp det. Då, i början av 2000talet, stred det inte mot några föreningsprinciper.

Det där är ungefär vad jag själv misstänkt.

Man har ju rätt att ha avvikande andelstal mot överiga när det gäller lokaler
o bostadsfastighet - t ex butiker - rest Pele västmannagatan nu något indiskt
flum o flaggbutiken där är exempel men jag vet inte priser o avgifter jfrt med
bostäderna trots rätt nyligen sålda
Citera
Igår, 09:48
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Tror det handlar om att folk och företag har börjat bygga om sina vindar för att tjäna pengar.
Det som tidigare stod tomt har blivit trend att göra om till lägenheter.
Har sett många hureshus som plötsligt slängt upp en extra våning på huset, efter 80 år.
bygga på balkonger efter 100 år har också blivit vanligt

Hajpen kom ju för 20år sen när alla skulle ha vindsvåning, stod bygglift på varje hus i Stockholm nästan.

Är väl generationsskifte nu, många som bor där har blivit större familj och ska skaffa sig större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in