Citat:
Ursprungligen postat av
volvo230
Förstår tanken.
Däremot anser jag att ett år är i minsta laget.
Vad som får mig att tveka på att låsa trådar efter en viss tid är att det kommer bli väldigt " spretigt " på forumet. Dvs att trådarna istället ligger spridda här och där vilket skapar mer kaos. Samtidigt som jag förstår att man skapar en ny tråd om den befintliga är 15 år gammal , eftersom tiderna förändras och svaren blir förlegade.
Man får också komma ihåg att Flashback är Sveriges största forum av en anledning och det finns en chans att det är för att det är relativt seriöst och uppstyrt. Sedan tror jag faktiskt även att samlingstrådarna är något som lockar folk. Få andra forum har det , åtminstone inte på samma sätt.
Jag personligen har inget principiellt emot samlingstrådar och tycker de ofta fyller en viktig funktion. Men jag vet att en del tycker tvärtom. Men jag tror detta är fel tråd att diskutera det i.
Man kan naturligtvis diskutera exakt hur lång tid det skall gå innan en tråd låses automatiskt och du kanske har rätt i att ett år är för kort tid? Ett alternativ är att införa en knapp vi moddar kan klicka på för att stänga av att en viss tråd låses automatiskt, eller kunna ställa in en längre tid än t.ex. ett år om man vill. Och även om en tråd är låst går det ju ändå alltid att PM:a någon mod och fråga om de kan låsa upp den, det sker redan idag ibland att användare skickar PM och ber oss låsa upp någon låst tråd. (Även rapportera en tråd och i rapporten fråga om den kan låsas upp funkar ju.)
Det jag upplever som mod, men jag tror många användare inte så ofta märker, är att en del användare ibland bumpar upp gamla skittrådar som aldrig borde släppts igenom från första början men av någon orsak missades. Detta orsakar en del onödigt arbete som med detta förslag hade kunnat undvikits.
I de politiska forumen är det ofta aktuella frågor som diskuteras. Men en tid senare är förutsättningarna ofta annorlunda och trådstarten därför utgår från förutsättningar som inte alltid längre gäller. Ett konkret exempel kan vara att vi tillåtit nya trådar med omröstningar om hur Ukrainakriget kommer sluta. (Och ibland samband med de nya trådarna och omröstningarna låst de gamla.) Det samma gäller ju t.ex. ofta i sporter där en tråd om en match som redan är färdigspelad sällan är intressant att posta i och därför skulle kunna låsas automatiskt. Den fungerar ju inte heller att fortsätta i för att diskutera en helt ny match, även om det är samma sport och mellan samma lag, fast ett år senare.
Däremot kan jag tänka mig att när det gäller t.ex. brott kan det något år senare dyka upp nya bevis och tråden därför får liv igen. Och inget fel i det. Så att trådarna automatiskt låses efter en viss tid kanske vore bra i vissa forum men dåligt i andra? Så det är nog i så fall bra om man kan välja vilka forum detta ska gälla och inte.