Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-14, 02:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det finns ett okynnesbeteende att bumba trådar som länge har varit inaktiva. Det gynnar ingen och speciellt inte Flashback.

Lås trådar som har varit inaktiva i en längre period, kanske 1 år. Man kan alltid starta en ny tråd om det är något man vill diskutera.
Nej det finns anledning att ha gamla trådar öppna, ett exempel är olyckan med bygghissen i Sollentuna.

Där tog det ganska lång tid från att tråden tystnat tills utredningen var klar och det fanns något nytt att skriva om.
Det var bra att den fortfarande var öppen när det fanns nya uppgifter från utredningen. Tycker jag.
(FB) Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem personer avlidna (2023-12-11)
Citera
2025-11-14, 04:46
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Förstår tanken.

Däremot anser jag att ett år är i minsta laget.

Vad som får mig att tveka på att låsa trådar efter en viss tid är att det kommer bli väldigt " spretigt " på forumet. Dvs att trådarna istället ligger spridda här och där vilket skapar mer kaos. Samtidigt som jag förstår att man skapar en ny tråd om den befintliga är 15 år gammal , eftersom tiderna förändras och svaren blir förlegade.

Man får också komma ihåg att Flashback är Sveriges största forum av en anledning och det finns en chans att det är för att det är relativt seriöst och uppstyrt. Sedan tror jag faktiskt även att samlingstrådarna är något som lockar folk. Få andra forum har det , åtminstone inte på samma sätt.

Jag personligen har inget principiellt emot samlingstrådar och tycker de ofta fyller en viktig funktion. Men jag vet att en del tycker tvärtom. Men jag tror detta är fel tråd att diskutera det i.

Man kan naturligtvis diskutera exakt hur lång tid det skall gå innan en tråd låses automatiskt och du kanske har rätt i att ett år är för kort tid? Ett alternativ är att införa en knapp vi moddar kan klicka på för att stänga av att en viss tråd låses automatiskt, eller kunna ställa in en längre tid än t.ex. ett år om man vill. Och även om en tråd är låst går det ju ändå alltid att PM:a någon mod och fråga om de kan låsa upp den, det sker redan idag ibland att användare skickar PM och ber oss låsa upp någon låst tråd. (Även rapportera en tråd och i rapporten fråga om den kan låsas upp funkar ju.)

Det jag upplever som mod, men jag tror många användare inte så ofta märker, är att en del användare ibland bumpar upp gamla skittrådar som aldrig borde släppts igenom från första början men av någon orsak missades. Detta orsakar en del onödigt arbete som med detta förslag hade kunnat undvikits.

I de politiska forumen är det ofta aktuella frågor som diskuteras. Men en tid senare är förutsättningarna ofta annorlunda och trådstarten därför utgår från förutsättningar som inte alltid längre gäller. Ett konkret exempel kan vara att vi tillåtit nya trådar med omröstningar om hur Ukrainakriget kommer sluta. (Och ibland samband med de nya trådarna och omröstningarna låst de gamla.) Det samma gäller ju t.ex. ofta i sporter där en tråd om en match som redan är färdigspelad sällan är intressant att posta i och därför skulle kunna låsas automatiskt. Den fungerar ju inte heller att fortsätta i för att diskutera en helt ny match, även om det är samma sport och mellan samma lag, fast ett år senare.

Däremot kan jag tänka mig att när det gäller t.ex. brott kan det något år senare dyka upp nya bevis och tråden därför får liv igen. Och inget fel i det. Så att trådarna automatiskt låses efter en viss tid kanske vore bra i vissa forum men dåligt i andra? Så det är nog i så fall bra om man kan välja vilka forum detta ska gälla och inte.
Citera
2025-11-14, 05:17
Medlem
ImTheMans avatar
Nä, det blir dumt. Om det händer något som återaktualiserar ett ämna bör man kunna posta i befintlig tråd, istället för att skapa ny tråd, vilket om man gör det rätt kräver mer jobb med utformning och beskrivning av bakgrund osv.
Citera
2025-11-14, 05:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej det finns anledning att ha gamla trådar öppna, ett exempel är olyckan med bygghissen i Sollentuna.

Där tog det ganska lång tid från att tråden tystnat tills utredningen var klar och det fanns något nytt att skriva om.
Det var bra att den fortfarande var öppen när det fanns nya uppgifter från utredningen. Tycker jag.

Fast det kommer ju fortfande gå med detta förslag. Det är ju bara skicka ett PM till någon mod och be vederbörande öppna tråden igen. Det händer redan idag att användare gör det och det är varken speciellt svårt eller tidskrävande. (Alternativt rapportera tråden för t.ex. 0.00 och skriv i rapporten att man önskar att den öppnas igen.)
Citera
2025-11-14, 05:36
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
Nä, det blir dumt. Om det händer något som återaktualiserar ett ämna bör man kunna posta i befintlig tråd, istället för att skapa ny tråd, vilket om man gör det rätt kräver mer jobb med utformning och beskrivning av bakgrund osv.

Är det inte enklare att skicka ett PM till någon mod och be dem öppna tråden igen?
Citera
2025-11-14, 05:41
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast det kommer ju fortfande gå med detta förslag. Det är ju bara skicka ett PM till någon mod och be vederbörande öppna tråden igen.
Så du vill alltså införa ytterligare ett steg i processen helt i onödan? Istället för att låta trådar vara öppna och möjliga att skriva i så måste man kolla upp vem som är moderator för delforumet och sedan PMa denne och hoppas på att vederbörande läser PMet i rimlig tid och faktiskt agerar? Och detta ska alltså göras varje gång något händer i ett ämne som det finns en tråd om men som det inte skrivits i på tolv månader?

Tala om att skapa onödigt arbete ur tomma intet. Användarvänligheten är faktiskt viktigare än att ni moddar får stå i händelsernas centrum, för detta är vad det här handlar om. Det är bara du och Lobengula, som också är tidigare moderator, som anser att detta är en bra idé. I stort sett alla andra anser att det är en totalt röten idé som bara kommer att resultera i färre diskussioner överlag.
Citera
2025-11-14, 06:05
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tycker det är lugnt. Däremot så stör jag mig på folk som i nya trådar präktigt påpekar att "tråd finns redan" och länkar till nått inaktivt elände från typ 2012. Då är det bättre med en ny tråd i min bok.
Håller med till fullo! Har hänt flera gånger "tråd finns, fråga där" så gör man det och får inte ett enda svar.
Citera
2025-11-14, 06:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så du vill alltså införa ytterligare ett steg i processen helt i onödan? Istället för att låta trådar vara öppna och möjliga att skriva i så måste man kolla upp vem som är moderator för delforumet och sedan PMa denne och hoppas på att vederbörande läser PMet i rimlig tid och faktiskt agerar? Och detta ska alltså göras varje gång något händer i ett ämne som det finns en tråd om men som det inte skrivits i på tolv månader?

Tala om att skapa onödigt arbete ur tomma intet. Användarvänligheten är faktiskt viktigare än att ni moddar får stå i händelsernas centrum, för detta är vad det här handlar om. Det är bara du och Lobengula, som också är tidigare moderator, som anser att detta är en bra idé. I stort sett alla andra anser att det är en totalt röten idé som bara kommer att resultera i färre diskussioner överlag.

För varje fall av en ny utredning som belyser något nytt för en tråd som ingen har postat i på över ett år har hundratals gamla skittrådar bumpats upp.

Hur ofta händer det att just du har en ny utredning om ett fall ingen annan sett? Du kommer kanske få skicka ett sådant PM en gång i ditt liv. Vi moddar ser flera gamla skittrådar varenda dag någon bara tycker är kul att bumpa upp, eller tror det är lämpligt att fortsätta i. Så när du totalt får lägga sekunder av ditt liv på att skicka ett PM (eller en RP) en endaste gång men jag många timmar av mitt tycker jag det är rimligt ja. Jag värderar inte din tid till hundratals gånger viktigare än min utan till lika viktig.

Men det sparar faktiskt även tid och besvär för såväl dig som andra användare också. T.ex. alla de fall någon postar "tråd finns" och länkar till någon helt inaktuell tråd varpå många fortsätter posta i den. Med detta förslag kommer det upphöra. Dessutom ser andra användare de trådarna även när de kollar på de olika forumens sidor eller på Nya inlägg osv och lägger onödig tid på att kolla i de trådarna. Många missar även att det är döda trådar ingen postat i på åratal och postar inlägg som det vore en ny händelse, citerar användare som inte varit inloggade på många år, andra postar inlägg där de förklarar för andra att det handlar om något som skedde för många år sedan, ytterligare andra lägger tid på att rapportera de inlägg de inte tycker följer topic och/eller är trams osv. Så det sparar inte bara tid och besvär för oss moddar om de inte bumpas upp utan faktiskt även än mer tid och besvär för användarna.
Citera
2025-11-14, 06:52
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
För varje fall av en ny utredning som belyser något nytt för en tråd som ingen har postat i på över ett år har hundratals gamla skittrådar bumpats upp.

Hur ofta händer det att just du har en ny utredning om ett fall ingen annan sett? Du kommer kanske få skicka ett sådant PM en gång i ditt liv. Vi moddar ser flera gamla skittrådar varenda dag någon bara tycker är kul att bumpa upp, eller tror det är lämpligt att fortsätta i. Så när du totalt får lägga sekunder av ditt liv på att skicka ett PM (eller en RP) en endaste gång men jag många timmar av mitt tycker jag det är rimligt ja. Jag värderar inte din tid till hundratals gånger viktigare än min utan till lika viktig.

Men det sparar faktiskt även tid och besvär för såväl dig som andra användare också. T.ex. alla de fall någon postar "tråd finns" och länkar till någon helt inaktuell tråd varpå många fortsätter posta i den. Med detta förslag kommer det upphöra. Dessutom ser andra användare de trådarna även när de kollar på de olika forumens sidor eller på Nya inlägg osv och lägger onödig tid på att kolla i de trådarna. Många missar även att det är döda trådar ingen postat i på åratal och postar inlägg som det vore en ny händelse, citerar användare som inte varit inloggade på många år, andra postar inlägg där de förklarar för andra att det handlar om något som skedde för många år sedan, ytterligare andra lägger tid på att rapportera de inlägg de inte tycker följer topic och/eller är trams osv. Så det sparar inte bara tid och besvär för oss moddar om de inte bumpas upp utan faktiskt även än mer tid och besvär för användarna.
Men vad är problemet med att gamla trådar väcks upp? Finns det ett intresse hos användarna att börja diskutera i tråden igen så gör man det, annars återgår tråden till dvala. Om användaren som citeras är aktiv så kommer kanske ett svar, annars gör det inte det. Vad är så farligt med det?

Flashback är redan övermodererat något så in utav helvete så det finns absolut inga skäl att göra att det blir ännu krångligare att diskutera, såvida det inte är ett outtalat syfte att minska aktiviteten på forumet genom att krångla till debatten in absurdum. Isåfall kanske nästa steg är att alla trådstarter måste godkännas av en moderator innan de publiceras? Är det nästa idé som presenteras?
Senast redigerad av Galejan 2025-11-14 kl. 06:55.
Citera
2025-11-14, 07:01
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Olyckor är händelser som inte ändrar sig med tid. Du kan inte jämföra det med levande händelser som politik och annat.
Citera
2025-11-14, 08:19
Medlem
immenhusens avatar
Dålig idé. Det finns inget negativt med att bumpa gamla trådar. Snarare är det charmigt att FB levererar över tid. Varför stör du dig ens på det?

/AI
Citera
2025-11-14, 09:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Att skapa nya trådar hela tiden för att diskutera något gör det även svårare att söka efter den information man är ute efter, för forumet riskerar att bli mer överöst av trådar som avhandlar samma ämne.

This!

Man ska inte behöva hitta tio trådar om ett ämne. Ett ämne, en tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in