2025-11-13, 22:10
Moderator
Lobengulas avatar
Det finns ett okynnesbeteende att bumba trådar som länge har varit inaktiva. Det gynnar ingen och speciellt inte Flashback.

Lås trådar som har varit inaktiva i en längre period, kanske 1 år. Man kan alltid starta en ny tråd om det är något man vill diskutera.
Citera
2025-11-13, 22:17
Medlem
Pinoputchins avatar
Nej, ingen mer censur och förbud och begränsningar. Det räcker nu.
Citera
2025-11-13, 22:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Tycker det är lugnt. Däremot så stör jag mig på folk som i nya trådar präktigt påpekar att "tråd finns redan" och länkar till nått inaktivt elände från typ 2012. Då är det bättre med en ny tråd i min bok.
Citera
2025-11-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det finns ett okynnesbeteende att bumba trådar som länge har varit inaktiva. Det gynnar ingen och speciellt inte Flashback.

Lås trådar som har varit inaktiva i en längre period, kanske 1 år. Man kan alltid starta en ny tråd om det är något man vill diskutera.

Skall detta även gälla samlingstrådar tänker du?
Citera
2025-11-13, 23:07
Avslutad
Klart det gynnar någon om någon vill fortsätta diskutera ämnet som finns i en inaktiv tråd?

Vad är nästa steg? Ska vi ta bort katten också? Han röker dessutom, ska vi verkligen tillåta en sådan obsolet och livsfarlig aktivitet?
Citera
2025-11-13, 23:26
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tycker det är lugnt. Däremot så stör jag mig på folk som i nya trådar präktigt påpekar att "tråd finns redan" och länkar till nått inaktivt elände från typ 2012. Då är det bättre med en ny tråd i min bok.
Med tanke på att det nu av moderatorerna emellanåt låses nya trådar eller till och med raderas med motiveringen "tråd finns redan" så skulle det ju i princip betyda forumets död om varenda ämne som redan diskuterats aldrig kan tas upp igen om nu trådar skall inaktiveras automatiskt efter något år om ingen skrivit där. Ett år för helvete! Det är ju ingen tid alls..

Vill man döda Flashback, så jovisst!!

Själva poängen med att ha trådar Idag, 5 år, 10 år, 15 år, 20 år försvinner ju också. TS förslag kommer att döda oss alla. Flashback kommer att bli ett gammalt museum tillslut.

Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Klart det gynnar någon om någon vill fortsätta diskutera ämnet som finns i en inaktiv tråd?

Vad är nästa steg? Ska vi ta bort katten också? Han röker dessutom, ska vi verkligen tillåta en sådan obsolet och livsfarlig aktivitet?
Förbudsivrarna slinker in med sina tentakler överallt.
Senast redigerad av Pinoputchin 2025-11-13 kl. 23:34.
Citera
2025-11-13, 23:47
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Som det är idag kan ju nya trådar bli låsta för att det finns gamla trådar som avhandlar ämnet, så då får man slopa den regeln i så fall.

Jag ser dock inte att det skulle vara okynnes att dra igång en gammal tråd, om det nya inlägget har relevans för den gamla tråden. Jag ser hellre ett fåtal trådar om ett ämne än att det ska startas nya bara för sakens egen skull.
Citera
2025-11-14, 00:33
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Att skapa nya trådar hela tiden för att diskutera något gör det även svårare att söka efter den information man är ute efter, för forumet riskerar att bli mer överöst av trådar som avhandlar samma ämne.
Citera
2025-11-14, 01:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Ja jag håller helt med. Åtminstone i de politiska forumen vore det positivt om det var så. I de andra forumen kanske det ser annorlunda ut?

I de politiska forumen är det oftast inte ens riktigt samma fråga i praktiken då de politiska lägena tenderar att ändra sig över tiden så jag håller med om att det är bättre om de låses.

(Sedan ska det naturligtvis vara möjligt för användarna att PM:a en mod och be denna öppna en gammal låst tråd om de vill.)

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken

Jag tror de som gör så försöker vara hjälpsamma, men jag hålller med om att det är jobbigt ibland och önskar att de slutar med det. Är det en ny tråd är det en sak, men 10 år gamla skräptrådar är bättre om de får vila i frid. (Och ibland verkar den som länkat till tråden inte ens läst den utan bara rubriken. Och sedan börjar folk följa den "hjälpsamma" användarens råd och posta i den gamla tråden... skitkul att försöka styra upp det som moderator...)
Citera
2025-11-14, 01:22
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Skall detta även gälla samlingstrådar tänker du?

Nu var det iofs inte mig du frågade men jag tycker nog det. Samlingstrådarna är oftast rätt aktiva så det kommer nog inte drabba dem så ofta, men har ingen postat i dem på länge (t.ex. ett år) är det nog positivt om de låses till förmån för en ny tråd tycker jag.
Citera
2025-11-14, 01:25
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Varför vill du döda forumet? Det du föreslår kommer att förvandla Flashback till en kyrkogård av låsta trådar. Dessutom kommer moderatorernas favoritargument, ”sök i forumet, tråd finns redan” att sluta fungera. Ja, tråd finns men den är låst eftersom ingen skrivit i den på två år. Ska vi då starta en ny eller ska ämnet inte kunna diskuteras då tråd redan finns (men är låst)?

Samma sak om något plötsligt händer, som nu när Göran Ringbom dog. Hans tråd hade varit insomnad under många år men blev plötsligt aktiv igen när han dog. Din lösning är alltså att sprida ut diskussionen om Göran på flera olika trådar och låsa dem efterhand? Det kommer att bli väldigt svårt att få överblick då.

Extremt ogenomtänkt idé. Mitt tips är istället att sluta störa dig på att trådar bumpas. Det skadar varken dig eller forumet.
Senast redigerad av Galejan 2025-11-14 kl. 01:28.
Citera
2025-11-14, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu var det iofs inte mig du frågade men jag tycker nog det. Samlingstrådarna är oftast rätt aktiva så det kommer nog inte drabba dem så ofta, men har ingen postat i dem på länge (t.ex. ett år) är det nog positivt om de låses till förmån för en ny tråd tycker jag.

Förstår tanken.

Däremot anser jag att ett år är i minsta laget.

Vad som får mig att tveka på att låsa trådar efter en viss tid är att det kommer bli väldigt " spretigt " på forumet. Dvs att trådarna istället ligger spridda här och där vilket skapar mer kaos. Samtidigt som jag förstår att man skapar en ny tråd om den befintliga är 15 år gammal , eftersom tiderna förändras och svaren blir förlegade.

Man får också komma ihåg att Flashback är Sveriges största forum av en anledning och det finns en chans att det är för att det är relativt seriöst och uppstyrt. Sedan tror jag faktiskt även att samlingstrådarna är något som lockar folk. Få andra forum har det , åtminstone inte på samma sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in