2006-09-05, 20:00
Medlem
Gyldenes avatar
Har kikat runt lite i forumet och sökt efter bra trådar men hittar inga med svaren på det jag söker. Postade i en annan tråd men fick ej något svar och ger det ett försök med en ny tråd:

Vad bör man satsa på om man har 10 papp att lägga på ett nybygge? Skärm, mus och tangentbord inklusive ljudanläggning finns redan.

Jag är ute efter en burk som går att bygga ut för framtiden. Rejält med kapacitet för att köpa till mer senare t ex. mer minne och bättre graffekort och annat.
En sån Core 2 Duo E6600 som jag läst om här på forumet vore fint och möjlighet med upp till 4 Gb i minne eller mer. Rejäl SATA-disk coh ett tyst chassi (gummiupphängning?). Det räcker med möjligheten att köpa till mer minne senare, man kan ju i början nöja sig med 2 GB.
Tyst men kraftfull och under 10 vore drömmen. Och just det ja, förberedd för 64 och Windows Vista vore önskvärt. Är det förenligt med 10 000:-? Jag utgår från att jag skaffar OS på egen hand, gratis.

Vad säger ni som kan?

Har även surfat på komplett.se som det tipsades om här i forumet och hittade lite fräna chassin. En del pallar ATX-strl på moderkorten, andra klarar mini-ATX. Vad är skillnaden rent fysiskt och vad innebär det prestandamässigt? Är det sämre med mini-ATX?
Man blir ju rent av snurr i huvudet av alla namn och termer. Det var länge sedan jag senast var inne i hårdvaruträsket.
Citera
2006-09-05, 20:15
Medlem
milks avatar
Har Köpråd & Tips lagts ner?
Citera
2006-09-05, 20:20
Medlem
Gyldenes avatar
Oj, visste ej att den fanns. Skall kika där då. Antog att detta borde vara rätt forum men, men... Ni får dock gärna svara ändå. Märker väl om Mod flyttar tråden eller ej.
Citera
2006-09-05, 20:53
Medlem
Assholes avatar
Nått sånt här kanske?
Hårddisken är inte speciellt stor, byt ut den mot en större av samma märke om du har råd.
Behöver du ett ljudkort? jag tog inte med det pga du skrev att du hade ljudanläggning, behöver du det så ta ett Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music för en tusing.
Grafikkortet finns inte i lager men det är nog mest bang for buck i dagsläget.
Tyvärr är det dåligt med billiga och bra core 2 duo moderkort, om du inte vill överklocka så kan du ta ett billigare.

Skillnaden mellan matx och atx är storleken samt att matxkorten sällan har speciellt mkt extra samt överklockar dåligt. Med ett matxkort kan du köpa en mindre låda, exempelvis ett Apevia X-QPACK X-QPACK 420w för 979:-

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Artikelnr: 307913
Lagerstatus: 500+ st. på lager 695 695

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.
Artikelnr: 311799
Lagerstatus: 5 st. på lager 1195 1195

PowerColor Radeon X1900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, Retail

Artikelnr: 320867
Lagerstatus: Preliminärt 70 st. 2006-09-14 2095 2095

TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 64M*8/16chip, 667MHz, 240pin

Artikelnr: 313889
Lagerstatus: 39 st. på lager 1149 2298

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Artikelnr: 321774
Lagerstatus: 100+ st. på lager 2249 2249

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

Artikelnr: 322631
Lagerstatus: 1000+ st. på lager 1650 1650

Total:10182
Citera
2006-09-05, 21:29
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyldene
Oj, visste ej att den fanns. Skall kika där då. Antog att detta borde vara rätt forum men, men... Ni får dock gärna svara ändå. Märker väl om Mod flyttar tråden eller ej.
Kan vi väl ordna...
/moderator
Citera
2006-09-05, 22:43
Medlem
Gyldenes avatar
Ser ju fint ut. Hårddisken kommer räcka länge med tanke på att jag nu klarar mig med 60 GB.
Fast det vara bara 2 st USB-kontakter, lite snålt kan tyckas, sitter det inga på baksidan av chassit?
Vidare undrar jag över graffekortert, har ingen koll på dem och undrar var det ligger på skalan.
Minnen är oxå ngt jag har noll koll på. Vad är bra vad är dåligt i alla bokstavskombinationer?
Möjligheten till SLI vore ju frän med, eller är det inte värt det?

Asshole, har du bara plockat ihop produkter eller en komplett dator? Hittade t ex ingen dvd-läsare/brännare i ditt förslag.
Priset för detta paket, är det för att bygga själv eller färdigt från komplett.se?

Kikade på microstore och hittade en hopplockad som verkar jäkligt billig:

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=70254595

Hur står sig den i konkurrensen? Där finns ju minneskortsläsare emd, schysst extrafiness nu i kameror och mobilers tidevarv.

Denna var rejäl den, men då spricker budgeten med 2,5 k. Den kanske det är värt:

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180
Citera
2006-09-06, 20:33
Medlem
Assholes avatar
Moderkortet har 6 usb kontakter.
Grafikkortet är som jag sa mest bang for your buck för tillfället, vill du ha ett bättre får du lägga ut 700 till, och då är skillnaden inte stor.
Hoppsan, hade för mig att ja la till en dvdbrännare, nåja ta denna:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319777
Du skrev att du ville ha 2GB minne så jag valde det billigaste som har en matchande hastighet, märket är bra. Enligt tester så är det sällan värt pengarna när man köper ett dyrare minne med högre hastighet (endast nödvändigt om man skall överklocka mkt) vidare tjänar man lite på hårdare timings och det är enligt min mening sällan värt pengarna.

Det verkar inte som att du har råd med sli, dessutom så har moderkortet stöd för crossfire, vilket är atis motsvarighet till sli och eftersom jag la med ett ati grafikkort i paketet så behöver du bara köpa ett till crossfire kompatibelt kort av samma modell för ett kunna köra det.
Och när du sparat ihop pengarna till det så har det kommit ut nya grafikkort som är snabbare, jag skulle inte skaffa det förutom om jag hade på tok för mycket pengar, eller ville tävla i 3dmark.

Jag hade bara plockat ihop produkter som jag själv skulle ha valt om jag skulle köpa en dator för samma pengar.
Du får bygga datorn själv, annars tror jag att komplett gör det får några hundringar.

Minneskortläsaren i det paketet kostar 250kr, lägg till den om du vill ha den.

Datorn jag plockade ihop är bättre än båda paketen du länkade till, så nej det är inte värt det.

Om du inte har skruvat ihop en dator själv tidigare så köp ett antistatarmband på claes ohlsson, kostar 95kr och läs en guide på nätet så fixar du det.

Lycka till.
Citera
2006-09-07, 13:09
Medlem
Gyldenes avatar
Tackar så mycket för infon, återkommer med resultatet. Om det blir något

Tack & hej/Gyldene
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto