2025-11-13, 14:09
Medlem
holmiums avatar
var glad att du vaknar...
Citera
2025-11-13, 14:17
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Du kanske har en mycket bra syreupptagningsförmåga - det har hänt att elitidrottare dött på grund av syrebrist under natten då dom glömt att andas, och sedan svimmat.
Den där var bra, kom undan med blotta förskräckelsen! Får jag låna den av dig?
Citera
2025-11-13, 14:28
Medlem
sömnapné
Citera
2025-11-13, 14:57
Medlem
Vad är det för tappad människa som påstår att sömnapné är åldersrelaterat? Jag hade sömnapné redan i 20-årsåldern emellanåt. Ofta beror det på övervikt eller att underkäken glider bak så pass långt när man ligger på rygg att luftflödet i svaljet blockeras. Prova att sätta en midjeväska på ryggen fylld med tennisbollar. På så sätt kommer du inte sova på rygg.
Citera
2025-11-13, 15:46
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Antingen är det sömnapné eller så kallat ”hypnic jerk” något som ofta händer mig, särskilt om man är extremt trött… då somnar liksom hjärnan snabbare än kroppen och någon märklig dissonans uppstår. Känslan är också litegrann som att man glömt att andas.
Citera
2025-11-13, 16:21
Medlem
Kuruppos avatar
TjockMenSchysst kallar sig TS. Om det är en faktisk beskrivning är svaret sömnapné. Drabbar fetton. Banta.
Citera
2025-11-13, 16:26
Medlem
neomunaas avatar
Är det inte exakt detta som är sömnapné? Jag har haft liknande nån enstaka gång då jag vart kroniskt stressad men det försvann när stressen gick ner.
Citera
2025-11-13, 16:27
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Be om att få göra en undersökning där du sover med mätning av syrenivåer i blodet (kan göras hemma), så kan de se om det är något som är farligt.

Ok, tack! Får vända mig till vården igen och be att de undersöker mer ordentligt helt enkelt eftersom att många här verkar tro att det är sömnapné i alla fall.
Citera
2025-11-13, 16:30
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Har du några problem till följd av detta, förutom att det är besvärligt och kanske lite obehagligt? Känner du dig utvilad?

Med tanke på att du beskriver att du mår bra är det kanske inte värt att lägga nån energi på detta? Ofta är behandlingen värre än lindringen vad gäller många medicinska åkommor, om man kan kalla det för det.

Läkarna kanske uttryckte sig dåligt? De kanske inte menade att du absolut inte har sömnapné, utan bara att i din ålder och utan symtom (se bilden behandlingsmatrix i länken: https://www.internetmedicin.se/lungsjukdomar/obstruktiv-somnapne) så finns det öht ingen anledning att behandla.

Nej, inga egentliga besvär utöver att jag tycker det kan vara lite obehagligt att vakna upp av att jag kippar efter luft.

Du en bra poäng! Min pappa säger att behandlingen är jättejobbig så har ju inte jättelust att påbörja den om det nu är sömnapné jag har. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
Citera
2025-11-13, 16:30
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Tycker ändå att det låter som sömnapné...och om det dessutom finns i släkten...
Saturationsmätning över natten var ett bra tips, enkelt, billigt och borde kunna bekräfta/utesluta sömnapné.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Kräv att få göra en sömnregistrering. Jag gjorde det när min son klagade på att jag väckte honom på nätterna med mitt snarkande. Jag var 42 när jag fick diagnosen sömnapne men har ju troligtvis levt med det i många år innan också.

Citat:
Ursprungligen postat av Klarint
Låter som sömnapné.

Tack, får kanske gå tillbaka till läkaren och be att han gör en mer ordentlig utredning istället för att avvisa mig hela tiden.
Citera
2025-11-13, 16:32
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du är inte alls för ung för sömnapné vården ska ta dig på allvar och göra en riktig undersökning! Får du sova en natt i vården kan de hitta vad ditt problem är!

Tack, ja, jag tycker vården överlag är ganska dålig! Med undantag för att majoriteten av den vårdpersonal jag stött på genom åren varit väldigt empatisk har de inte bidragit med så mycket.
Citera
2025-11-13, 16:33
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ligger du på rygg och sover? Det har hänt mig någon enstaka gång då jag legat på soffan och somnat på rygg, att man vaknat med ett ryck. Har tänkt att det berott på att tungan faller bakåt och stänger igen halsen.
I sängen sover jag på sidan och byter sida under natten och upplever aldrig samma sak.

Ja, nu när du nämner det tror jag att jag alltid sovit på just rygg när jag vaknar av att jag inte kan andas. Brukar sova på sidan och magen ibland men kan inte komma på att jag skulle vakna av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in