• 4
  • 5
2025-11-14, 16:48
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Då antar jag att du har en underliggande sjukdom. Om du inte har det är det extremt ovanligt. Och då är jag mer benägen att tro att orsaken är psykologisk.
Eller så har vi en hel läkarkår som envisas med att alla har motorisk sömnapne och knappt ens känner till den andra formen där något neurologiskt gör att man helt enkelt inte andas.

I ett sådant scenario inser ju vem som hellst att feldiagnosering sker och att de faktiskt siffrorna på hur det förhåller sig därför är annorlunda än de rapporterade.

Kan tillägga att på sjukhus går larmet hela tiden för mig när jag är trött och slumrar till eftersom jag andas under deras gräns på fem andningar i minuten.. ingan tunga eller andra svårigheter inblandade, jag bara andas inte så ofta.
Citera
2025-11-14, 18:16
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Eller så har vi en hel läkarkår som envisas med att alla har motorisk sömnapne och knappt ens känner till den andra formen där något neurologiskt gör att man helt enkelt inte andas.

I ett sådant scenario inser ju vem som hellst att feldiagnosering sker och att de faktiskt siffrorna på hur det förhåller sig därför är annorlunda än de rapporterade.

Kan tillägga att på sjukhus går larmet hela tiden för mig när jag är trött och slumrar till eftersom jag andas under deras gräns på fem andningar i minuten.. ingan tunga eller andra svårigheter inblandade, jag bara andas inte så ofta.
Menar du att det nog är vanligare eftersom du har det? Har du fått den diagnosen?
Citera
2025-11-14, 20:07
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Det är panikångest enligt mig. Känner igen det du skriver och att man tror att man ska dö för att man inte andas, och det brukade ske precis vid insomningsögonblicket. Samma känsla kan iofs dyka upp mitt på dagen så det har inget med andningen att göra, men jävligt jobbigt.

Detta har definitivt inget med panikångest att göra, herregud!
Citera
2025-11-15, 01:31
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Menar du att det nog är vanligare eftersom du har det? Har du fått den diagnosen?
Jag menar vad jag skrev. Jag har det, och nästan ingen läkare förstår vad jag syftar på när man pratar med dem. De känner till sömnapne, de känner till tungor som faller bak etc, men de känner inte till alls att det finns en helt annan kategori med sömnapne. Larmen går hela tiden på sjukhusen för jag inte andas, jag vaknar upp och behöver luft, jag snarkar inte, men ingen har gett mig diagnosen nej.

Om alla tittar på spikar och skruvar men endast känner till spikar och hammare så kommer de lägga alla i samma låda. Möjligtvis så lägger någon undan skruvarna i lådan bredvid och skriver "konstiga spikar". Om du frågar någon där om andelen spikar och skruvar så kommer de svara att allt är spikar.

Så vad tror du att det betyder när de säger att skruvar är väldigt ovanligt och kanske inte ens finns.
Finns det inga skruvar, eller har bara alla lagt dem bland spikarna för de visste inte vad det var?
Jag säger att självklart finns skruvarna, även om någon gjorde fel och trodde just då de var spikar. Därför finns det fler skruvar än vad som rapporterats, och fördelningen man TROR stämmer stämmer inte alls.

Ja, väldigt liten andel har diagnosen neurologisk sömnapne, men det är troligtvis mycket vanligare än vad vi tror.
Senast redigerad av Necris 2025-11-15 kl. 01:35.
Citera
2025-11-15, 06:18
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Jag menar vad jag skrev. Jag har det, och nästan ingen läkare förstår vad jag syftar på när man pratar med dem. De känner till sömnapne, de känner till tungor som faller bak etc, men de känner inte till alls att det finns en helt annan kategori med sömnapne. Larmen går hela tiden på sjukhusen för jag inte andas, jag vaknar upp och behöver luft, jag snarkar inte, men ingen har gett mig diagnosen nej.

Om alla tittar på spikar och skruvar men endast känner till spikar och hammare så kommer de lägga alla i samma låda. Möjligtvis så lägger någon undan skruvarna i lådan bredvid och skriver "konstiga spikar". Om du frågar någon där om andelen spikar och skruvar så kommer de svara att allt är spikar.

Så vad tror du att det betyder när de säger att skruvar är väldigt ovanligt och kanske inte ens finns.
Finns det inga skruvar, eller har bara alla lagt dem bland spikarna för de visste inte vad det var?
Jag säger att självklart finns skruvarna, även om någon gjorde fel och trodde just då de var spikar. Därför finns det fler skruvar än vad som rapporterats, och fördelningen man TROR stämmer stämmer inte alls.

Ja, väldigt liten andel har diagnosen neurologisk sömnapne, men det är troligtvis mycket vanligare än vad vi tror.
Det är i alla fall så pass vanligt att diagnosen har beskrivits och att den därmed existerar. Du får väl söka second opinion tills du får diagnosen. Men just nu är det exempelvis väldigt populärt bland män att de tror att de har lågt testosteron. Så tyvärr kan det vara svårt att få gehör. Många läkare upplever att patienter har käpphästar.
Citera
2025-11-15, 09:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Hur har den lyckats leva till att var 32 - eller vad det var?
Citera
2025-11-15, 09:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ligger du på rygg och sover? Det har hänt mig någon enstaka gång då jag legat på soffan och somnat på rygg, att man vaknat med ett ryck. Har tänkt att det berott på att tungan faller bakåt och stänger igen halsen.
I sängen sover jag på sidan och byter sida under natten och upplever aldrig samma sak.

Vakna med ett ryck är att kroppen stänger av. Jag och många har dem, och det brukar bara betyda att man är på väg att sova djupare.
Citera
2025-11-15, 13:10
Bannlyst
Man behöver aldrig komma ihåg att andas
Citera
2025-11-16, 19:14
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Tack till er som tagit sig tid att svara! Jag får uppsöka vården på nytt helt enkelt och insistera på att de inte avfärdar mig den här gången.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in