Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-12, 21:42
Medlem
Bidrag för miljarder betalas årligen ut till följd av misstänkt fusk i socialförsäkringen. En utredning har tittat på hur digitalisering och AI kan öka kontrollen. Ett förslag som nu läggs fram är ett nationellt frånvaroregister i skolan, vilket välkomnas av socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).

https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/nytt-franvaroregister-for-elever-ska-satta-stopp-for-vabb-fusket/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMp0qq/forslag-registrera-barns-skolfranvaro-nationellt

Är denna övervakning bra?
Citera
2025-11-12, 21:54
Medlem
BombaySaphires avatar
Ja, det är utmärkt. Med ett orimligt bidragssystem som uppmuntrar till fusk, krävs extrem kontroll och övervakning.
Citera
2025-11-12, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Bidrag för miljarder betalas årligen ut till följd av misstänkt fusk i socialförsäkringen. En utredning har tittat på hur digitalisering och AI kan öka kontrollen. Ett förslag som nu läggs fram är ett nationellt frånvaroregister i skolan, vilket välkomnas av socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).

https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/nytt-franvaroregister-for-elever-ska-satta-stopp-for-vabb-fusket/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMp0qq/forslag-registrera-barns-skolfranvaro-nationellt

Är denna övervakning bra?

Mer kontrollsamhälle, mer övervakning. Ja, bra där. *Ironi*
Citera
2025-11-12, 22:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Mer kontrollsamhälle, mer övervakning. Ja, bra där. *Ironi*
Behövs nog när folk utnyttjar luckor i systemet. Varit utbrett fusk med Vabb väldigt länge, den luckan skulle täppts till för årtionden sedan.
Citera
2025-11-12, 22:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Behövs nog när folk utnyttjar luckor i systemet. Varit utbrett fusk med Vabb väldigt länge, den luckan skulle täppts till för årtionden sedan.

Precis. Det är vabb-fusket man ska lägga krutet på. Helt rätt! MER KONTROLL! VABB FUSKET ÄR DET VÄRSTA OCH STÖRSTA PROBLEMET I HELA SVERIGE OCH VI MÅSTE SKRIVA BORT VÅRA RÄTTIGHETER OCH FRIHETER FÖR ATT KOMMUNEN SKA SPARA IN SMÅPENGAR MEDANS DE SJÄLVA FIFFLAR BORT SINNESSJUKA SUMMOR!!!!!!!!! AAAAAHHH JAG MÅSTE SLICKA STÖVELN SOM FÖRTRYCKER MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Löjligt.
Citera
2025-11-12, 22:30
Medlem
grungewhores avatar
Är du dum nog att vabba för att du är bakis men skickar ditt barn till skolan får du fan skylla dig själv.
Citera
2025-11-12, 22:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Precis. Det är vabb-fusket man ska lägga krutet på. Helt rätt! MER KONTROLL! VABB FUSKET ÄR DET VÄRSTA OCH STÖRSTA PROBLEMET I HELA SVERIGE OCH VI MÅSTE SKRIVA BORT VÅRA RÄTTIGHETER OCH FRIHETER FÖR ATT KOMMUNEN SKA SPARA IN SMÅPENGAR MEDANS DE SJÄLVA FIFFLAR BORT SINNESSJUKA SUMMOR!!!!!!!!! AAAAAHHH JAG MÅSTE SLICKA STÖVELN SOM FÖRTRYCKER MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Löjligt.
Inget bedrägeri är löjligt. Jag tycker det är bra att det äntligen görs något åt det. Under mitt arbetsliv vet jag många som satt det i system, fick de inte ledigt vabbade de och ingen brydde sig. Varför skall de ha "extra semesterdagar"? Att vabba när ungen är i skolan/dagis är ingen rättighet! Det är bedrägeri!
Citera
2025-11-12, 22:35
Ser inte problemet.

CSN (myndighet) får väl redan in frånvarostatistik från skolorna för att kunna bedöma om studiebidraget för gymnasieelever ska dras in.
Citera
2025-11-12, 22:36
Avstängd
Citat:
Inget bedrägeri är löjligt. Jag tycker det är bra att det äntligen görs något åt det. Under mitt arbetsliv vet jag många som satt det i system, fick de inte ledigt vabbade de och ingen brydde sig. Varför skall de ha "extra semesterdagar"? Att vabba när ungen är i skolan/dagis är ingen rättighet! Det är bedrägeri!

Men bedrägeriet som i princip alla kommunala, regionala och även nationella politiker satt i system för att fiffla bort miljarders miljarder är givetvis inget konstigt. Inget skrik om mer kontroll där inte, utan din granne och deras unge skall sättas under lupp. Inte myndigheter och politiker. Vanligt folk, inte den kriminella maffian....

patetiskt.
Citera
2025-11-12, 22:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Löjligt.
Att någon annan fifflar bort sinnessjuka summor ger inte dig rätt att utnyttja systemet. Nej, jag gillar inte gratisätarna heller, men sjunker inte ned på deras nivå för det.
Citera
2025-11-12, 22:41
Avstängd
Citat:
Att någon annan fifflar bort sinnessjuka summor ger inte dig rätt att utnyttja systemet. Nej, jag gillar inte gratisätarna heller, men sjunker inte ned på deras nivå för det.

Men det är ju för fan dom som fifflar den breda majoriteten som bestämmer att resurser ska slösas på denna lilla icke fråga. Fattar du inte?
Citera
2025-11-12, 22:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Men det är ju för fan dom som fifflar den breda majoriteten som bestämmer att resurser ska slösas på denna lilla icke fråga. Fattar du inte?
Det är ingen liten ickefråga för de som får täcka upp för den som ligger hemma och pillar navelludd eller är på älgjakt när de vabbat, FATTAR DU? Ingen vikarie teleportrar sig till arbetsplatsen för att täcka upp utan det får kollegorna göra. Tror du vi var glada och nöjda?

Vissa visste man att de skulle vabba om de inte fick semester, vilka tror du det drabbade? Jo de som sökt semester långt i förväg men blev nekade för ledningen visste redan att "Zeddis" skulle vabba om han inte fick ledigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in