2025-11-14, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En skillnad, för den som HAR barn, är att man slipper karensdagen. Tråden handlar om VAB, som Försäkringskassan betalar.

För den som arbetar är det arbetsgivaren som betalar första två veckorna när man är sjukskriven, så den frågan hamnar ju hos arbetsgivarna att hantera. Vem har påstått att det skulle vara OK att fuska?

Som jag svarade ett annat inlägg, går du hem kl 14 på eftermiddagen och sjukskriver dig så har du bara 2 Tim karens
Citera
2025-11-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då ska jag förklara för dig. Fusket består i att vissa plockar ut ett bidrag som kallas "Vård Av Barn" för att var hemma med ett barn som är för sjukt för att gå till dagis eller skolan.
Detta trots att barnet inte alls är sjukt utan kanske till och med ÄR på dagis eller i skolan, medan föräldern av någon anledning inte vill gå till jobbet.

Förälderns "anledning" kan vara bakfylla, älgjakt, något ärende som behöver utföras på dagtid eller att slippa en karensdag för egen sjukskrivning, bara som några exempel.
En jag jobbade med ville gärna vara hemma när vi höll på med något som han inte gillade att utföra för att det "var jobbigt"...

Inte konstigt att man lessnar ur på folk som fuskar och utnyttjar välfärdssystem, som ska vara en räddningsplanka för dom som av någon anledning har det svårt.

Har aldrig ens tänkt tanken. De samkör väl förskola och försäkringskassan?

På mitt jobb blir snarare aldrig vabb. Är hemma med sjukt barn men måste jobba ändå.
Citera
2025-11-14, 11:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Som jag svarade ett annat inlägg, går du hem kl 14 på eftermiddagen och sjukskriver dig så har du bara 2 Tim karens
Hur bra tycker du att det fungerar en måndag morgon när någon är bakfull efter en kalasfylla hela helgen, och inte kan köra bil till jobbet? Eller I jobbet?
Citera
2025-11-14, 15:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Har aldrig ens tänkt tanken. De samkör väl förskola och försäkringskassan?
Förslaget som nämns i trådstarten (SOU 2025:108) handlar bland annat om att man ska börja göra det.
Citera
2025-11-14, 18:17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Var vänlig sluta diskutera varandra. Använd PM, ingen annan bryr sig.
OT raderat.
/Mod
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här