• 1
  • 2
2025-11-12, 21:00
Medlem
Nu blir äntligen booking.com stämda i rätten av mer än 10000 hotell i europa vilket är glädjande då de under så många år manipulerat upp grundpriserna på hotell när man reser.

De har tvingat hotellen att ha lägre priser på deras bokningssajt trots att de rånar hotellen i sjuka % avgifter så att hotellen inte kunnat ha lägre pris på sin egen sajt(resulterar i att hotellen höjer grundpriserna för att sen ha extrapriser på bokningssajten)

https://www.gp.se/nyheter/varlden/tu...8-f86f49fa642e

De fick ju böter i turkiet också många år sen för att ha utnyttjat sin monopolställning och de bannade sajten på nåt sätt vad jag minns i turkiet.

Hotellsajter som booking.com och hotels.com och liknande har svindyra avgifter och har pga av deras monopol kunnat råna företagare år ut och år in vilket resulterat i att grundpriserna för alla hotell har höjts rejält i hela europa helt i onödan som vi får betala.

De brukar oftast ta runt 15 till 30% beroende på ort och säsong så att lägenhetsinnehavarna och hotellen tvingats höja priset.

Förut kunde man få riktigt schyssta priser på hotelrum även i sverige på runt 500 spänn och kunde ta spontansemestrar till olika städer ofta.

Sen så kom myglande hotell som scandic,strawberry som tog monopol på hela marknaden (man betalar inte schysst lön till personalen och tar pengarna till att bygga nya hotell och slå undan benen för alla mellanstora och små familjeägda hotell.

Och så bokningssajternas höjande av priserna och myglande företagsanställda som bara väljer vissa hotell för att snika till sig gratisnätter,bonuspoäng osv som dödat massa mindre hotell.

Det bästa vore om de flesta bara kollar på bokningssajterna men sen bokar direkt från hotellets egen hemsida eller ringer hotellet så att vi slipper dessa rånare som manipulerat upp våra semesterpriser och snor pengar från företagen som har resande säljare och annat som betalar mycket dyrare hotellpriser än nödvändigt.
Senast redigerad av Blatteman 2025-11-12 kl. 21:04.
Citera
2025-11-12, 21:05
Medlem
Onanikrems avatar
Kollar alltid priset på Booking osv. först, sedan ringer jag upp hotellet i fråga och kollar om jag kan få bättre pris direkt vi dem, funkar i 90% av fallen. Både jag och hotellet i fråga tjänar på det.
Citera
2025-11-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kollar alltid priset på Booking osv. först, sedan ringer jag upp hotellet i fråga och kollar om jag kan få bättre pris direkt vi dem, funkar i 90% av fallen. Både jag och hotellet i fråga tjänar på det.

Detta är givetvis korrekt metod. Alt, boka två nätter sen förläng ansikte till ansikte.
Citera
2025-11-12, 21:23
Medlem
Onanikrems avatar
Annat tips är att om man har VPN gå in på Booking etc. från olika länder och kolla priset, kan skilja en hel del enligt bekanta. Reser själv mest i norden och har inte märkt någon större skillnad.

Booking osv. är vampyrer som livnär sig på andras arbete.
Citera
2025-11-12, 21:26
Medlem
Att inte hotelbranschorganisationen går in och skapar en alternativ non-profit app som tar 0,1% i avgift så kan hotellen sänka priserna till betydligt lägre än booking.com, och ändå få behålla mer netto. Win win för alla utom booking.com
Citera
2025-11-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Att inte hotelbranschorganisationen går in och skapar en alternativ non-profit app som tar 0,1% i avgift så kan hotellen sänka priserna till betydligt lägre än booking.com, och ändå få behålla mer netto. Win win för alla utom booking.com

Problemet är när vissa blir för stora och folk redan är vana att alltid gå till samma sajt så har uppstickare ingen chans.
Citera
2025-11-13, 10:20
Medlem
DraconianTimess avatar
I händelse av strul med något hotell, så får man heller ingen hjälp av Booking.com utan blir hänvisad till att deala med hotellet. Egentligen är Booking skyldiga att rätta till problemet enligt EU´s konsumentlagstiftning då det är Booking.com som tagit emot pengarna.

Finns exempel på ett fall med ett tjejgäng som åkte ner till Grekland och hotellet var överbokat, varav de fick tillbringa natten på solstolar och sedan slösa bort nästa dag på att ränna runt och försöka hitta något annat boende.

Ett annat fall var en snubbe som åkte till Bankok och "boendet" från Booking visade sig vara en transformatorstation. Alltså kriminella som använt sajten i rent blåsningssyfte.
Citera
2025-11-13, 12:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
För att inte tala om Trivago som gör reklam på TV att de har bättre priser än bl.a Hotels.com.
Guess what, bägge ägs av samma ägare, Expedia!!! Som om Expedias ena tjänst ger dig 40% lägre avgift än deras andra tjänst
Expedia är för stort. De har köpt upp allting.
Hotels.com, Vrbo, Hotwire, Orbitz, and Travelocity. Other companies in its family of brands include trivago, ebookers, CheapTickets, CarRentals.com

Och Hotels.coms lockbete med var 10e natt gratis är ju helt värdelös för de har lagt in en fördröjning på bonusnatten så det måste gå en viss tid innan du kan använda den. Dvs tvinga/locka in dig i en ny resa.

Använde Booking i somras. Funkade helt ok.

MEN, maila/ring hotellet direkt istället! Matchar typ alltid bästa priset online och du kan prata om läge på rum mm.
Det är ett lotteri hos bokningstjänsterna. De har även blivit dåliga på att hjälpa till vid eventuella problem vid incheckning/rum mm.
Citera
2025-11-13, 12:41
Medlem
Melange5738s avatar
Underbart. De försökte blåsa mig på 1000 dollar per natt en gång för ett hotell som kostade 175 dollar per natt.
Citera
2025-11-13, 12:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Precis så gör man. Och är man återkommande gäst får man bättre pris uppgraderingar etc.
Citera
2025-11-15, 19:31
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32

En non-profit som tar avgift? Okej, got it.
Citera
2025-11-15, 21:02
Medlem
Lobengulas avatar
Jag förstår inte riktigt problemet, det är väl ingen som tvingar hotellen att vara med på dessa tredjepart återförsäljare? Hotellen kan be dem dra åt helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in