Citat:
Ursprungligen postat av
StorFetAnka
Det enda argumentet stövelslickarna har till varför en liten grupp miljardärer ska äga allt tycks vara att miljardärerna kan fly till ett annat land för att slippa skatter. Som att det är anledning nog att inte ens försöka lösa problemet. Här borde alla världens länder samarbeta och gemensamt införa skatt på miljardärer så att de inte kan gömma sig nånstans. Mer tullar så att lokala marknader gynnas. Ta bort momsen på mat men öka momsen på lyxvaror. Bryt upp monopol. Det finns massor som kan göras för att motverka utvecklingen där en liten grupp råttor äger precis allt.
Precis, allting skulle jag säga börjar i USA.
Skulle USA vara villiga att förändra sig tror jag att många fantasirika människor skulle acceptera det eftersom USA är landet många vill bo i (konstigt nog). Tror inte bara det är på grund av att det är lukrativt för dom allra rikaste.
Tror också det skulle få en "trickle down"-effekt där många länder hänger på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Vi har aldrig haft så få i extrem fattigdom som vi har idag. Den extrema fattigdomen och svälten har minskat med närmare 90% sedan industrialiseringen och kapitalismens framsteg. I Sverige förekommer inte svält eller extrem fattigdom överhuvudtaget. För bara 200-300 år sedan riskerade man att frysa alternativt svälta ihjäl på vinterhalvåret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Instämmer. Personen som tjänar pengar på andras arbete gör samhället en enorm tjänst genom att sänka arbetslösheten och skapa ekonomisk tillväxt. Detta har inte Zlatan gjort.
Jag håller med om att dessa ambitiösa och drivna individer med fantastiska idéer ska kunna bli rika. Men tycker ni inte, liksom jag, att det någonstans måste finnas en gräns?
Tycker också argumentet att fattigdomen minskar faller platt eftersom andelen människor som lever i fattigdom i USA idag är lika stor idag som på 70-talet.
Globalt sätt går det absolut ner och har gjort det sakta men säkert. Har dock svårt att ge mycket av allt cred till alla VDs i S&P500 bolagen.
Jag tar ett annat exempel.
GMs VD tjänade 1980 40ggr mer än företagets medianlön 1980.
Idag är GMs VDs lön 303ggr så stor.
Skapar GM nästan 8ggr mer i värde för samhället nu än vad det gjorde 1980?
Lägg därtill att 1980 var ungefär 850.000 människor anställda hos GM. Idag är den siffran ungefär 162.000 människor.
Har GMs VD ett skäligt arvode med tanke på att sysselsättningen hos bolaget minskat med 81% på 45år?
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Det vore väldigt olyckligt. Det finns en anledning att dessa "råttor" äger så mycket, eftersom de är betydligt bättre än idioter som dig på att allokera, investera och förvalta kapital. Utan dessa individer hade samhället varit extremt fattigt.
Definitivt är dom det! Kan också med säkerhet säga att dom även är duktiga på att gå över lik och knarka bort moralkompassen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Tror du verkligen att Elon Musk har en pengabinge? Som von Anka?

Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Som redan har sagts, Elon har ju inte det beloppet på banken, utan det värdet avser ju det totala börsvärdet på hans bolag. Det är ett fiktivt värde, marknadens värdering av aktierna, och inte riktiga pengar.
Hur menar du att det värdet ska delas ut till folket? Ska staten konfiskera Tesla och Space X och sedan sälja alla aktier? Om de gör det dyker aktierna väldigt snabbt och merparten av det där värdet försvinner. Dessutom blir jättemånga människor arbetslösa.
Det man däremot kan göra är ju att höja bolagsskatt och inkomstskatt för de rikaste. Men det påverkar ju inte Elon Musk, om vi gör det här i Sverige. Och Donald Trump är ju inte direkt känd för att vilja höja några skatter.
Så jag förstår inte riktigt hur du hade tänkte lösa detta

Nej, Elon Musk har sina tillgångar genom innehav i bolag. Precis som hela medelklassen plus delar av arbetarklassen.
Jag har ingen lösning. Jag delar bara med mig hur min kapitalistiska hjärna tänker just nu.
Snabb tanke jag haft är att ifall man når dessa fantasisummor, är att allt kapital över en viss gräns ska öronmärkas för innovation. Mer än så kan jag inte säga för att jag har ingen aning hur det skulle realiseras.
Och jag vet att exempelvis Elon redan använder sina pengar till innovation.