Citat:
Ursprungligen postat av
BiereGoogles
Ifall man staplar medianamerikanens samlade tillgångar i 100-dollars sedlar på höjd, blir tornet ca 21cm högt.
Gör man samma sak med Elon Musks samlade tillgångar blir tornet istället 550km (!) högt.
Kan jämföras med att ISS ligger i omloppsbana kring jorden på 400km höjd.
Hur kan man anse att detta är rimligt oavsett ifall man, som jag, är kapitalist eller inte?
Ni som tycker detta är rimligt, finns det någon övre gräns där dispariteten i tillgångar mellan medianinvånaren och dess rikaste invånare blir orimligt?
Är det orimligt att Zlatan Ibrahimovic gjort 62 mål i landslaget men jag inte ens spelet en enda landskamp? Är det inte orättvist? Finns det ingen övre gräns där dispariteten i antalet gjorda mål mellan medianinvånaren och de bästa fotbollsspelarna i världen blir orimligt?
Citat:
Jag tycker också det är viktigare att få dom som har det tuffast ur fattigdom än att tvångsbeskatta dom rikaste, men hur ska det gå till när alla världens alla rikaste människor investerar allt dom kan för att först och främst ersätta medelklassyrken med AI?
Vi har aldrig haft så få i extrem fattigdom som vi har idag. Den extrema fattigdomen och svälten har minskat med närmare 90% sedan industrialiseringen och kapitalismens framsteg. I Sverige förekommer inte svält eller extrem fattigdom överhuvudtaget. För bara 200-300 år sedan riskerade man att frysa alternativt svälta ihjäl på vinterhalvåret.