• 1
  • 2
2025-11-12, 17:18
Medlem
Är väldigt okunnig när det gäller bilar så behöver den hjälp jag kan få.

Var hos en seriös däckfirma och bytte från sommardäck till vinterdäck. Har däcken på däckhotell där så det är samma vinterdäck som användes förra året.

När jag körde efter däckbytet märkte jag att signalen för antisladdsystemet ESP OFF lyser. Jag har kört bilen 5-6 gånger sedan dess korta sträckor i stan men märker att den fortfarande lyser.

Är det troligt att den lyser för något som hände i samband med däckbytet eller är det bara en slump?
Är det farligt att åka när den lyser eller vad blir effekten?
Hur bör jag hantera det hela?
Ska man kontakta däckverkstaden och se om de kan göra något? Eller ska man kontakta en annan verkstad för hjälp?
Citera
2025-11-12, 17:22
Medlem
Om det spelar någon roll så är det en lite äldre bil, ingen årsmodell närtid.
Citera
2025-11-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Är väldigt okunnig när det gäller bilar så behöver den hjälp jag kan få.

Var hos en seriös däckfirma och bytte från sommardäck till vinterdäck. Har däcken på däckhotell där så det är samma vinterdäck som användes förra året.

När jag körde efter däckbytet märkte jag att signalen för antisladdsystemet ESP OFF lyser. Jag har kört bilen 5-6 gånger sedan dess korta sträckor i stan men märker att den fortfarande lyser.

Är det troligt att den lyser för något som hände i samband med däckbytet eller är det bara en slump?
Är det farligt att åka när den lyser eller vad blir effekten?
Hur bör jag hantera det hela?
Ska man kontakta däckverkstaden och se om de kan göra något? Eller ska man kontakta en annan verkstad för hjälp?
Låter som att en givare fått sig en smäll eller kabeln. Den kanske redan var på väg att ge sig.Be däckfirman titta om allt sitter där det ska. Det gör de nog gratis. Hittar inte de någonting får du beställa tid hos en verkstad.
Citera
2025-11-12, 17:23
Medlem
SituationStockholms avatar
Hjulhastighetssensor har nog skadats under monteringen eller att de nya däcken har en annan omkrets än de gamla.Kontakta verkstaden.
Citera
2025-11-12, 17:32
Medlem
Stort tack för svaren!
Citera
2025-11-12, 17:35
Medlem
Kan vara ringen som givaren "läser av" också. Kabeln, givaren eller ringen.
Citera
2025-11-12, 17:44
Medlem
Jag har en knapp i mittkonsolen för att stänga av ESP. Kan det vara så enkelt att du också har en som är intryckt av misstag?
Edit: Om givare/ring/kabel borde ABS varna, inte ESP, eller båda möjligen.
Citera
2025-11-12, 18:25
Medlem
Abscess1122s avatar
Även om osannolikt kan du väl börja med att kolla att däcktrycken är korrekt? Oftast missar däckbytare detta. Kolla i din manual vad däcktrycken är och kör bilen till nån mack och se om det försvinner av lite pumpning.
Citera
2025-11-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag har en knapp i mittkonsolen för att stänga av ESP. Kan det vara så enkelt att du också har en som är intryckt av misstag?
Edit: Om givare/ring/kabel borde ABS varna, inte ESP, eller båda möjligen.

Nu har jag varit hos däckverkstaden för att efterdra och se om de kunde titta till detta gällande antisladdsensorn.

De tittade till däcken som de sa såg fina och ganska nya ut. Så det såg inget konstigt kring däcken. De verkade inte ha tillräcklig kompetens på plats för att analysera problematiken med antisladdsystemet så de sa att jag fick boka in en tid med deras verkstad en annan dag.

Jag har precis som du även en knapp i mittkonsolen som det står "ESP OFF" och lyser gult, tillsammans med sladdsymbolen som också lyser gult.

Skulle potentiellt kunna vara att jag råkat komma åt den knappen, men vet inte. Googlade och då verkade i sådant fall lösningen vara att trycka in den knappen igen. Provade detta men den lyser fortfarande. Finns det någon annan lösning om man skulle ha råkat komma emot den?

Får väl annars boka in ett besök hos verkstaden som får titta på det.

Jag har ingen varning för ABS som lyser.
Citera
2025-11-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Även om osannolikt kan du väl börja med att kolla att däcktrycken är korrekt? Oftast missar däckbytare detta. Kolla i din manual vad däcktrycken är och kör bilen till nån mack och se om det försvinner av lite pumpning.

Problemet är att jag är "analfabet" när det gäller bilar så skulle nog inte greja det. Behöver hjälp av någon som förstår sig på.
Citera
2025-11-12, 18:44
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Problemet är att jag är "analfabet" när det gäller bilar så skulle nog inte greja det. Behöver hjälp av någon som förstår sig på.
Kolla bara manualen vad den säger hur mycket däcktrycket ska vara (oftast runt 2,3-2,5 bar). Sen går du till macken, vrider bort ventilen på däcket, sätter in däcktrycket på pumpen på macken och sen sätter du på pumpen och den gör allt åt dig. Alla börjar nånstans, det går inte göra fel här. Det är lättare än pumpa cykeldäck.
Citera
2025-11-12, 18:54
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Nu har jag varit hos däckverkstaden för att efterdra och se om de kunde titta till detta gällande antisladdsensorn.

De tittade till däcken som de sa såg fina och ganska nya ut. Så det såg inget konstigt kring däcken. De verkade inte ha tillräcklig kompetens på plats för att analysera problematiken med antisladdsystemet så de sa att jag fick boka in en tid med deras verkstad en annan dag.

Jag har precis som du även en knapp i mittkonsolen som det står "ESP OFF" och lyser gult, tillsammans med sladdsymbolen som också lyser gult.

Skulle potentiellt kunna vara att jag råkat komma åt den knappen, men vet inte. Googlade och då verkade i sådant fall lösningen vara att trycka in den knappen igen. Provade detta men den lyser fortfarande. Finns det någon annan lösning om man skulle ha råkat komma emot den?

Får väl annars boka in ett besök hos verkstaden som får titta på det.

Jag har ingen varning för ABS som lyser.

Det är inte ovanligt att däckkrängare brukar använda en stor slägga när de tar av hjul som sitter fast. Jag själv stod bakom en annan bil som de gick loss med släggan på. Dom brukar inte böja sig ner och se var dom träffar. Så den släggan behövde några slag innan den träffa rätt. Kan ju varit något sådant som hänt. Annars testa knappen en gång till när bilen är igång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in