• 1
  • 2
2025-11-12, 15:06
Medlem
I den svenska samhällsdebatten, särskilt på sociala medier som TikTok och större forum som Flashback och Familjeliv har antivästliga pro-ryska & kinesiska narrativ blivit alltmer framträdande. Argument som rättfärdigar Rysslands invasion av Ukraina, Kina som en positiv aktör i världspolitiken eller att ett NATO medlemskap för Sverige är ett nationellt självmord ploppar upp överallt.

Frågan är om detta är resultatet av effektiv sino-russisk desinformation eller om det återspeglar en utbredd opinion bland vissa invandrargrupper i Sverige.

Att Sverige har påverkats av rysk desinformation är mer eller mindre ett väletablerat faktum. Men jag ifrågasätter dock kampanjens exakta omfattning. Att påverka medieberättelser och offentlig diskurs i andra länder är dyrt och jag tvivlar på att Kreml har Sverige som prioritet.

I min mening är det mer troligt att den antivästliga opinionsbildningen härstammar sig framförallt från Sveriges senaste invandrarvåg. Det är ingen nyhet att mellanöstern och gemene länders motsvarighet i Afrika/Asien har en mycket negativ syn på allt USA, NATO, Israel relaterat. På köpet får vi med oss ett bagage med en antidemokratisk lands offentliga opinion och åsikter som väger tyngre än våra myndigheters begränsade integrationsmedel. Utvecklingen är mycket oroväckande.

Sociala medier och framförallt TikTok är bombarderad med denna skit och ungdomar är lättpåverkade. Dessa åsikter är nu en realitet i Sverige och kommer inte försvinna. Det är en en dylik motsvarighet till Trumps hjärnskadade anhängare.

Motfrågor i ton med att jag har uteslutit Svensson är efterblivna. Sveriges neutralitet hit, din mamma luktar skit. Antivästliga sentiment i svennen finns i fåtal, jag vill inte höra en SSUs medlems gymnasiearbete om postkolonial revisionism.

(Kina och Rysslands geopolitiska mål å metoder är mer komplexa än vad jag täcker här. Men jag tror ändå att det inte är någon sofistikerad och systematisk rysk desinformationskampanj som skapar dessa splittringar i Sverige, isf i en liten utsträckning. De antivästliga åsikter vi ser här är, enligt min mening, mer ytliga och förmodligen inte resultatet av en välplanerad geopolitisk strategi från Kreml. )

Jag vill bara tillägga att det är tråkigt att jag också har bidragit med ännu ett anonymt ”allt är invandrarnas fel” upplägg. Men men.
Citera
2025-11-12, 15:06
Moderator
Ancistruss avatar
Vänligen notera att tråden ligger i forumet Integration och invandring. Fokus skall därför vara om anti-västliga åsikter (t.ex. på nätet) beror på invandringen.

/Mod
Citera
2025-11-12, 15:12
Medlem
Många har skygglappar på och vill inte inse sanningen att Rysslands aggressioner och erövringskrig också kan drabba oss. Eller Finland. Eller Baltikum.

Man vill köra huvudet i sanden som en struts och låtsas som att krigsrisken inte finns. Detta trots att vi befinner oss i ett läge som liknar 1913 eller 1938.

Blunda så ser du inte problemet - låtsas som att allt är som 1997.

Eftersom det är en stor skara som tillhör denna struts-kategori som har skygglappar på, så kommer de automatiskt att vara emot allt som innebär att stå upp mot Ryssland. Allt väst gör för att försvara sig och Ukraina blir då automatiskt fel.

Elefanten i rummet är fortfarande Ryssland.
Senast redigerad av Ionia 2025-11-12 kl. 15:17.
Citera
2025-11-12, 15:19
Medlem
robotar. Som exempel är 80% av trafiken på Facebook - robotar som pratar med robotar.
Citera
2025-11-12, 15:25
Avstängd
NigeraBrevets avatar
Argumenten från folk och försvar-konferenserna är inte speciellt övertygande, hur stor brottslighet i Sverige begås av ryssar? Du kan ju fråga brottsoffer ifall gärningsmannen hette Muhammed eller Vladimir. Folk och försvar påstår att svenskens fiende pratar ryska och svenskens vän pratar arabiska. Verkligheten kommer ikapp.
Citera
2025-11-12, 15:44
Medlem
Folk har tröttnat på ljugmedia och får sina nyheter på andra kanaler. Folk har öppnat ögonen och sett igenom lögnen.
Att många anammat modellen i Öst som värnar om nationalitet, suveränitet, demokrati och respekt för nationernas inhemska politik är ju inte konstigt. De som aätter sig in i situationerna ser snabbt att det som pågår i Väst är skadligt för människan, ekonomin, framtiden.

Kanske vi blir fler som vaknar och orkar ta sig tid att läsa annan information än den som serveras av vår egna propagandaapparat?
Citera
2025-11-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigeraBrevet
Argumenten från folk och försvar-konferenserna är inte speciellt övertygande, hur stor brottslighet i Sverige begås av ryssar? Du kan ju fråga brottsoffer ifall gärningsmannen hette Muhammed eller Vladimir. Folk och försvar påstår att svenskens fiende pratar ryska och svenskens vän pratar arabiska. Verkligheten kommer ikapp.

Tja, kanske är så att både islam OCH ryssland är fiender till väst och oss? Det ena sprider sig som långsam cancer under radarn och förstör inifrån, vilket är vårt helt egna fel, det andra ett klassisk hot militärt och ideologiskt. Du får själv lista ut vilket som är vilket.. Det ena kan vi definitivt stoppa och mota precis när som dock..
Citera
2025-11-12, 16:29
Avstängd
NigeraBrevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Tja, kanske är så att både islam OCH ryssland är fiender till väst och oss? Det ena sprider sig som långsam cancer under radarn och förstör inifrån, vilket är vårt helt egna fel, det andra ett klassisk hot militärt och ideologiskt. Du får själv lista ut vilket som är vilket.. Det ena kan vi definitivt stoppa och mota precis när som dock..
Ryssland är en traditionell kristen pelare att lita på nu för tiden, de yngre inser detta, finns ingen mening att diskutera med russofobiska boomers, man bara väntar ut deras pensionering.
Citera
2025-11-12, 17:36
Medlem
hieroboams avatar
Jag tror att det är en del WT som köper den ryska propagandan, jag har sett det själv. Typ "Jag hatar bögar och feminism och därför väst" som även börjar köpa rysk propaganda angående ämnen som de inte har någon stark åsikt om.
Citera
2025-11-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagKanMest
Vilka länder i Öst menar du värnar för demokrati? Vilken form av respekt för andra länders inhemska politik menar du att Öst har?
Jag syftar på Brics och asean länderna som med sin nya betalplatform låter varje enskilt land bestämma HUR de vill betala export och import.
Ett mer demokratiskt nationalistiskt perspektiv på handel och deras diplomatiska förbindelser.
De har kommit överens om mycket på sistone.
Citera
2025-11-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagKanMest
Vilka länder i Öst menar du värnar för demokrati? Vilken form av respekt för andra länders inhemska politik menar du att Öst har?
Man kan också se på uppslutningen kring ENERGY SUMMIT i Moskva förra veckan hur många länder som deltar. Efterföljande mötet där Quatar avvisar Europas "krav" på denna 1,5 graders mål som alla anser vara omöjlig. Quatar skippar således exporten av naturgas till Europa. Europa kommer få det kallt om de inte ändrar sin aggressiva politik.
KinasYuan ökar som betalmedel och det ibland de folkrikaste nationerna i världen. Bricssystemet tappar profit på oljehandeln samt all annan handel som sker med visa, mastercard. Alla länder i Öst, BRICS med rika resurser kickar ut Europa och USA. Afrika har också kickat ut USA ur Sahelregionen och Sverige fick lämna ambassaden i DRKongo. Europa är 40 år för sen på Afrikanska kontinenten.
Citera
2025-11-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigeraBrevet
Ryssland är en traditionell kristen pelare att lita på nu för tiden, de yngre inser detta, finns ingen mening att diskutera med russofobiska boomers, man bara väntar ut deras pensionering.

Synd för dig att det fortfarande är vi lite äldre som har sunt förnuft, kunskap och intelligens att se vad fara och fiende är.. och tillgång till makten som du trycks under i din lilla enfaldhet där du går fattig och utanför våra rikedomar.

Njuter du din lilla kackerlacka? Det gör jag 😘
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in