Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2025-11-12, 20:50
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Fast det är INGA sista minuten priser.

de är bara billigare om man bokar innan men bokar du samma vecka eller sista dagarna så blir det alltid dyrare och dyrast på avresedagen.
Som sagt är det alltså ett span fr om sista minuten till första minuten på nästa resa där rabatten återfinns. Om du inte hittar ett rabatterat pris beror det helt enkelt på att bolaget inte använder flexibla priser på den rutten.

Det handlar alltså om att konceptet som sådant är fungerande i resebranschen. Och inte särskilt utbrett i hotellbranschen. Av marknadsekonomiska anledningar.
Citera
2025-11-12, 21:23
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlessedPower
Jag har varit på många 4 stjärniga hotell i världen och Sverige och ALDRIG har en frukost varit värd mer än 100 kr.

Dessutom är kvaliten på råvarorna på svenska hotelll en utav de lägsta. En frukost för två bör aldrig kosta 300-600 som den gör idag om man kommer in som icke gäst.

Sämsta billigaste bröd och pålägg.

Ett rum är max värt 300 kr natten. Absolut inte 2000 plus

Dumheter. Färskpressade juicer, varma rätter med ox-, fågel eller lammkött. Lyxiga korvar, nybakat bröd av olika slag. Exotiska frukter, ägg med olika koktider, omeletter lagade över disk med valfritt innehåll. Dyra ostar och ett rikligt utbud av kallskurna pålägg. Därtill nybryggt kaffe, olika tesorter och till och med champagne. Självfallet är värdet för ovanstående avsevärt över 100 kronor. I Kambodja eller Kongo kanske du kommer undan med en hundring, inte i civiliserade länder.
Citera
2025-11-12, 21:54
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
För att skitföretag som booking.com har monopol och tvingat hotellen att ha lägre priser på deras bokningssajt och förbjudit dom att ha lägre priser på andra försäljningskanaler trots att booking rånar dom =vilket har höjt alla grundpriser för alla hotell.

Mer än 10000 hotell i europa tar dom till domstol nu.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/tusentals-europeiska-hotell-stammer-booking.7bc600c2-80d0-4af5-b6d8-f86f49fa642e

I turkiet fick de redan stora böter många år sen för att ha utnyttjat sin ställning.

Det måste ändå varit värt att vara med på alla dessa mellanhänder, annars hade man helt enkelt gett dom fingret och marknadsfört sig själv med vettiga priser? Förmodligen ger väl någon procentuell andel fler gäster mer betalt, även efter mellanhandens avdrag. Jag antar att man försvinner i irrelevans ganska hårt om mellanhänderna inte används. Tvekar dock inte att det är värt att stämma dom ändå.
Citera
2025-11-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det måste ändå varit värt att vara med på alla dessa mellanhänder, annars hade man helt enkelt gett dom fingret och marknadsfört sig själv med vettiga priser? Förmodligen ger väl någon procentuell andel fler gäster mer betalt, även efter mellanhandens avdrag. Jag antar att man försvinner i irrelevans ganska hårt om mellanhänderna inte används. Tvekar dock inte att det är värt att stämma dom ändå.
Du kan jämföra med rånare som foodora.
Det finns ett visst antal kunder och de kommer köpa färdigmat oavsett när de vill ha pizza eller sushi osv oavsett om de måste gå ut från dörren eller beställer genom pizzerians egen utkörare.
Den enda vinnaren är rånarna på foodora som rånar pizzeriorna och matställena och tokhöjt ordinariepriserna ut mot kund.

Utan såna rånartjänster som skapat ett monopol så att restaurangerna inte har en chans att säga nej på många orter pga kunderna som blivit vana med skiten skulle vi ha lägre priser om folk skulle beställa direkt från matstället.

Detsamma gäller booking.com och hotels.com och liknande tjänster som tar sjuka priser för lufttjänster som gjort att hotellen var tvungna att höja ordinariepriserna rejält för att sen kunna ha extrapriser som ofta är närmare ordinariepriser egentligen.

Du tvekar att det är värt att stämma dom?

Ja du är ju heller inte företagare och dålig på att räkna så du fattar inte hela grejen verkar det som.

Om du driver ett familjehotell och har 40 gäster varje dag som beställt 1000kr rum och du betalar 20% så är det 8000 kronor varenda dag för lufttjänster online.

250000 kr per månad eller 3miljoner kronor per år som du tycker är helt okej att betala för lufttjänster online och några knapptryck varje år.
Senast redigerad av Blatteman 2025-11-12 kl. 23:34.
Citera
2025-11-12, 23:43
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Du tvekar att det är värt att stämma dom?

Ja du är ju heller inte företagare och dålig på att räkna så du fattar inte hela grejen verkar det som.

Om du driver ett familjehotell och har 40 gäster varje dag som beställt 1000kr rum och du betalar 20% så är det 8000 kronor varenda dag för lufttjänster online.

250000 kr per månad eller 3miljoner kronor per år som du tycker är helt okej att betala för lufttjänster online och några knapptryck varje år.

Det blir väldigt onödigt att slänga ur dig saker som jag inte ens gjort utan endast pratat allmänt omkring utan att använda siffror eller räkning öht, särskilt när du läst fel på vad jag skrivit dessutom. Det står
Citat:
"Tvekar dock inte att det är värt att stämma dom ändå."
Så ta det lite piano nu.
Citera
2025-11-13, 16:35
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Har aldrig nånsin lyckats hitta sista minuten hos flygbolag.

Iprincip borta numera men fanns förr, på 80-talet kunde man ta sin resväska och vänta vid flygplatsen på att fyndresa skulle finnas, man kunde resa inom landet för ett par hundra.
Citera
2025-11-13, 18:50
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Billigare på helgen? Möjligtvis i Gnesta.
Inte i LA eller Las Vegas.
Citera
2025-11-13, 19:53
Medlem
Lobengulas avatar
Jag tror faktiskt att hotell kan jämföras med flygbolag. Båda har "avgångar" som måste genomföras, hotellen har rum som ska säljas varje natt, flygbolagen har sina avgångar. Båda måste vinstmaximera och tillämpar dynamisk prissättning.

Det hela är givetvis mer komplicerat än vad som kan förklaras i ett inlägg på Flashback men principen går ut på att sälja varje "avgång" tidigt till ett lägre pris. När man har sålt tillräckligt av dessa så kan man rampa upp priset för mer prisokänsliga resenärer som bokar sent. Oftast talar vi om affärsresenärer som bokar sent. Dessa uppskattar tillgänglighet mer än pris.

Men varför rear man inte ut "avgångar" som man vet att inte dessa affärsresenärer troligen inte kommer betala dyrt för? Typ att sladda in på ett hotell kl 23 och erbjuda 500 kr? Jo för att det ändå kan komma en desperat affärsresenär p.g.a. inställt flyg som inte har något problem med att betala 5000 kr för en natt. Detsamma kan tillämpas på flygbiljetter.
Citera
2025-11-21, 01:08
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Dumheter. Färskpressade juicer, varma rätter med ox-, fågel eller lammkött. Lyxiga korvar, nybakat bröd av olika slag. Exotiska frukter, ägg med olika koktider, omeletter lagade över disk med valfritt innehåll. Dyra ostar och ett rikligt utbud av kallskurna pålägg. Därtill nybryggt kaffe, olika tesorter och till och med champagne. Självfallet är värdet för ovanstående avsevärt över 100 kronor. I Kambodja eller Kongo kanske du kommer undan med en hundring, inte i civiliserade länder.

Där finns ingenting färsktpressat kan jag lova dig. Vi hällde i ”färskpressade” från KARTONGER till ”fina” behållare. Det har aldrig varit varma kötträtter med lamm eller Ox på frukosten… på de flesta vanliga hotell i Sverige. Inte ens på Scandic eller spa hotell. Billigaste charken och korvar. Billigaste brödet. Du är inte normal om du tror att vi får champagne på hotell i Sverige.

Du kanske bott på Grand hotell… men absolut inte oxfilé och champagne på vanliga svenska 3-4 stjärnor hotell
Citera
2025-11-21, 02:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlessedPower
Där finns ingenting färsktpressat kan jag lova dig. Vi hällde i ”färskpressade” från KARTONGER till ”fina” behållare. Det har aldrig varit varma kötträtter med lamm eller Ox på frukosten… på de flesta vanliga hotell i Sverige. Inte ens på Scandic eller spa hotell. Billigaste charken och korvar. Billigaste brödet. Du är inte normal om du tror att vi får champagne på hotell i Sverige.

Du kanske bott på Grand hotell… men absolut inte oxfilé och champagne på vanliga svenska 3-4 stjärnor hotell

Du tar in på för taskiga hotell helt enkelt, trist för dig. För ca 200 € (listpris) per natt får du i regel det jag räknade upp nere på kontinenten. Ej prisvärda hotell framgår nästan alltid av besökares recensioner, de hotellen skippar man. På t ex Booking söker jag inte ens på hotell med betyg under 8/10. Har ett hotell dålig frukost är det chanslöst att betyget når upp till betyg 8 eller högre i omdöme från tidigare gäster.
Citera
2025-11-21, 20:21
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du tar in på för taskiga hotell helt enkelt, trist för dig. För ca 200 € (listpris) per natt får du i regel det jag räknade upp nere på kontinenten. Ej prisvärda hotell framgår nästan alltid av besökares recensioner, de hotellen skippar man. På t ex Booking söker jag inte ens på hotell med betyg under 8/10. Har ett hotell dålig frukost är det chanslöst att betyget når upp till betyg 8 eller högre i omdöme från tidigare gäster.
Jag pratar ej om hotell på kontinenten… jag pratar om hotell i Sverige med minst betyg 8 på booking. Där finns ingen champagne eller oxfilé på frukosten. Enbart billigt pålägg och billigt bröd
Citera
2025-11-22, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
….istället för att rea ut dem för kunder som bokar sent? Jag åker ibland ut på lite oplanerade turer och behöver då ha ett rum på kort varsel. Hur kommer det sig att man då behöver betala fullpris för ett rum som annars står tomt? Visst, lite rabatt brukar man få, men knappast försvarbart för vad det kostar hotellet att inte ha gäster.
Jag tycker att priserna visst går ner om man bokar nära inpå. Om du går in på hotels på en måndag och söker boende inför lördagen så får du ett pris. Går sedan in igen på fredagen och söker inför lördagen så har priset gått ner.

Detta kanske enbart gäller helgpriser?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in