Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-12, 01:06
Medlem
Silltunnas avatar
….istället för att rea ut dem för kunder som bokar sent? Jag åker ibland ut på lite oplanerade turer och behöver då ha ett rum på kort varsel. Hur kommer det sig att man då behöver betala fullpris för ett rum som annars står tomt? Visst, lite rabatt brukar man få, men knappast försvarbart för vad det kostar hotellet att inte ha gäster.
Citera
2025-11-12, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
….istället för att rea ut dem för kunder som bokar sent? Jag åker ibland ut på lite oplanerade turer och behöver då ha ett rum på kort varsel. Hur kommer det sig att man då behöver betala fullpris för ett rum som annars står tomt? Visst, lite rabatt brukar man få, men knappast försvarbart för vad det kostar hotellet att inte ha gäster.
De fick ju dig. Det är väl därför de har så höga priser för att täcka upp för dem som inte blir uthyrda. Har alltid funderat på prissättningen på hotell. Vissa har lägre pris på helger och hyr man vardagar i flera veckor i rad så brukar man kunna få helgen på köpet utan kostnad.
Citera
2025-11-12, 01:47
Medlem
Citat:
Om rummen blev billigare om du bokar sent, så skulle många av de affärsresenärer som hotellen lever på boka sent. Som det är nu så tar de så bra betalt de kan av de som bokar sent, utan att riskera att andra kunder avvaktar med att boka. Balansgången är ju att hitta rätt nivå, och de lyckas de med bättre vissa dagar och sämre andra dagar.
Citera
2025-11-12, 01:54
Medlem
Eftersom kunderna har skapat ett monopol för man bara bokar på de stora kedjorna strawberry,scandic osv istället för att välja fristående hotell och de stora inte behöver göra det längre.
(i början när choice,strawberry var små i sverige hade man hotellrum på rea för 299kr till 499kr hela tiden inkl frukost)
Och andra hotell hade ofta schyssta priser runt 500spänn när man bokar sent.

Istället för att betala bra lön till personalen har de ofta svindyra rum och tar pengarna för att bygga och köpa nya hotell för att slå undan benen på alla mindre pch mellanstora familjeägda hotell.

det är några få kedjor som har en stor del av marknaden och har kunnat manipulera upp priserna.

Annan stor del av manipulerad prisökning är för att kunderna använder svindyra mellanhänder som boking.com och hotels.com osv som rånar hotellen på 15 till 30% i bokningsavgift beroende på ort och säsong vilket höjt alla grundpriser rejält.
Senast redigerad av Blatteman 2025-11-12 kl. 01:59.
Citera
2025-11-12, 01:55
Medlem
Giant Squids avatar
Har de dålig beläggning så tycker jag att de skulle kunna erbjuda upp till 24 timmars tillgång till rummet oavsett vilken tid man checkar in.
Jag tycker checkout tiderna är alldeles för tidiga. Har man varit ute sent på krog eller fest så kanske man vill ha en längre sovmorgon.
Citera
2025-11-12, 01:58
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Rummet stod ju inte tomt eftersom du inte valde att sova på gatan.
Ett rum som ingen bor i ett par nätter behöver inte städas, bäddas och bytas handdukar i. Ett rum du bott i kostar.
Citera
2025-11-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har de dålig beläggning så tycker jag att de skulle kunna erbjuda upp till 24 timmars tillgång till rummet oavsett vilken tid man checkar in.
Jag tycker checkout tiderna är alldeles för tidiga. Har man varit ute sent på krog eller fest så kanske man vill ha en längre sovmorgon.
Det brukar sällan vara några problem att få ett rum tidigare eller att få checka ut senare. Men man måste inse att de inte kan städa ett helt hotell på endast ett par timmar.
Citera
2025-11-12, 02:07
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Rummet stod ju inte tomt eftersom du inte valde att sova på gatan.
Ett rum som ingen bor i ett par nätter behöver inte städas, bäddas och bytas handdukar i. Ett rum du bott i kostar.

Jag valde ju att gå därifrån och sov i bilen som en luffare istället! De gick miste om en övernattning för ca 1500 spänn och jag fick iförd kostym gråtrunka mig till sömns i baksätet på en XC90.
Citera
2025-11-12, 02:09
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Varför låter man något rum stå tomt? Även rummen i våra hem... Fös in varenda polare, fan ta in uteliggarna också.

Skämt åsido. Driftkostnader, personal, m.m. krävs för att driva ett hotell. Där människor vistas behövs underhållsarbete, det kostar pengar.
Citera
2025-11-12, 02:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Det brukar sällan vara några problem att få ett rum tidigare eller att få checka ut senare. Men man måste inse att de inte kan städa ett helt hotell på endast ett par timmar.
Många större hotell har just sin husmorspersonal för städning och byte av lakan just vid checkout tiden. Sen drar de ju.
Efter den tiden så kan de inte göra ordning rummet förräns nästa dag.
Det behövs alltså någon extra som kan fixa rum där någon är kvar några timmar till

Finlandsfärjan MS Viking Cinderella har över 2000 hytter, det städar de och byter sängkläder på två timmar
Citera
2025-11-12, 02:47
Medlem
kalkryggars avatar
Det blir för många som åker längs med vägen utan bokade rum och vill ha dem billigt. Det blir en mer osäker beläggning samtidigt som det blir orättvist för alla som varit ute i god tid och som straff för det får betala mer än de andra.
Citera
2025-11-12, 03:34
Moderator
Nospheratus avatar
Det enda där TS filosofi kan fungera är sista minuten-pris på tåg och flyg etc. Eftersom det finns en deadline att casha in på. Nämligen avgångstiden.

På hotell finns ingen deadline. Jag förstår inte ens hur det skulle fungera. Jag vill boka rum om tre månader. Om det finns lediga rum eftersom jag är ute i god tid kan jag ju lika gärna argumentera för att jamen alltså står rummet tomt. Och då borde jag få rabatt.

Alternativt ringer jag dagen innan och kräver rabatt eftersom rummet står tomt.

Exakt när skulle rabatten gälla i förhållande till rummets tomhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in