2025-11-11, 23:41
Medlem
För några veckor sedan satt jag på ett hotellrum i Linköping och tittade på kass hotell-tv (jag måste lära mig att ta med hdmi-kabel). I alla fall, det var något program som fick mig att börja tänka på att jag sett så vitt skilda hårfärger i mitt skägg.

Efter en stunds tänkande sprang jag in i badrummet för att kolla, och vad fan, det stämmer. Jag hittade vita, röda, svarta, blonda, bruna, grå strån. Varför har jag skäggstrån i alla färger? Alltså samma färger som hårfärg i övrigt attribuerar till skilda rasgrupper, och åldersgrupper när det gäller vita och grå strån. Är det någon som känner igen sig?

PS. I övrigt är mitt hår askbrunt/gyllenbrunt

Nästan alla slags tankar är välkomna. Finns där biologiska förklaringar, genetiska förklaringar, alternativa förklaringar är jag nyfiken.
Citera
Igår, 00:08
Medlem
Har typ röda men är ljushårig på huvudet
Citera
Igår, 00:13
Medlem
Gener, hormoner och melanin...Detta lär man sig på NO lektionerna i grundskolan?
Citera
Igår, 00:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Samma här - vitt, grått, rött, ljusbrunt, brunt och svart.
I en period färgade jag det mörkbrunt. Och en gång satt färgen i lite för länge så att skägget blev svart.
När jag träffade min läkare, sa han följande: ”Färga inte skägget. Du ser ut som en muslim. Tjejerna gillar när du har lite rött, grått och brunt. Då ser du ut som en viking.”

Gener. Kunde önska att det var mörkare. Och tätare.
Citera
Igår, 00:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Har typ röda men är ljushårig på huvudet

Så har min son också: blont/askblont (melerat) hår men rött skägg! Vet inte varför det kan bli så, dock.
Citera
Igår, 07:02
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så har min son också: blont/askblont (melerat) hår men rött skägg! Vet inte varför det kan bli så, dock.
Det kanske är torkat näsblod som gör det rödfärgat?
Citera
Igår, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Samma här - vitt, grått, rött, ljusbrunt, brunt och svart.
I en period färgade jag det mörkbrunt. Och en gång satt färgen i lite för länge så att skägget blev svart.
När jag träffade min läkare, sa han följande: ”Färga inte skägget. Du ser ut som en muslim. Tjejerna gillar när du har lite rött, grått och brunt. Då ser du ut som en viking.”

Gener. Kunde önska att det var mörkare. Och tätare.
Kul att höra, då är jag inte ensam! Jag har också skägg som hade sett betydligt tätare ut om alla stråna var mörka.

Det kan alltså vara något typiskt nordiskt germanskt, eller ett vikingaskägg som din läkare uttryckte det. Det är intressant. Får jag fråga hur din fenotyp ser ut i övrigt? Jag har askbrunt/gyllenbrunt hår, med något lite rödlätt som bara syns i vissa ljus, och gråblå iris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in