Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-12, 15:48
Medlem
Väldigt få som svarat i tråden verkar vara inne på att det delvis handlade om att säkra arbetskraft. Det var inte som i Madicken eller Bullerbyn, ungarna började jobba på åkrarna i tidig ålder. Och den enda kostnaden var väl mat. Inga cyklar, inga iPhones, inga barnkalas på lekland. Kläder ärvdes och lappades och stoppades tills dom inte höll ihop längre.
Citera
2025-11-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?

Alla barn överlevde inte till vuxen ålder på den tiden. Och de som levde fick inte mobiltelefoner och spel, de fick leka med kottar. Sova i samma säng som nåt syskon.

Och så hade de ju inte mycket till preventivmedel. Och var nog inte så kul för kvinnorna med så många graviditeter.
Citera
2025-11-12, 19:37
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Sandnegrer och musslor skaffar ju högvis med barn, i vissa fall utgår de väl ifrån att inte alla kommer överleva. Sen är det ju det där med folkutbytet. Undrar vem som ska jobba och betala skatt när de "tagit över" och gjort alla länder till skit. Jag kommer inte leva då ändå så jag skiter i vilket.
Citera
2025-11-12, 20:11
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Exakt, man fick ju inte barn för att man inte fattade bättre. Man fick många barn för att man behövde ekonomiskt för sin framtid. Samma anledning som ett antal afrika-länder och Pakistan fortfarande föder massor med barn.

Ja och 50% dog väl dessutom, tidigt också .
Dog i sjukdomar, det fanns ingen antibiotika, dog i trafikolyckor och olyckor med hett vatten, farliga verktyg, av att de lekte oövervakade och/eller i icke barnsäkrade miljöer.
Plus undernäring och föräldrarnas psykiska ohälsa
Citera
2025-11-12, 22:28
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hahaha! Ska barnen ha ekonomiskt stöd också?
Klara dig själv gnällspik.

Var det inte detta hela tråden handlade om?
Citera
2025-11-12, 22:30
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Varför skulle man inte kunna "snåla" som barnfamilj menar du? En falukorv kostar 40 spänn, halva den räcker ju för att göra korv stroganoff för 5 på. Ris, mjölk/lite grädde, rivna morötter. Middag för 100 spänn. Grytbitar blir bra grytor, köttfärs är inte superdyrt för lasagne och potatisgratäng. Finns lätt 7 go-to-rätter man kan äta vecka eftet vecka utan att tröttna. potatis är billigt och ger bra mättnadskänsla. Finns ofta bröd på kort datum, köp det och lär ungarna gilla gröt. Man behöver inte äta så förbannat med kött per portion heller. Sådant där växte jag och alla jag känner upp på, vi överlevde. Dessutom skolmat varenda vardag.. "Normal allsidig kost" 15k..

Varför inte en kvarts falukorv på 9 pers när du ändå är i gång? Det är inte ett koncentrationsläger som ska utfordras vet du… kom tillbaka när du har barn/familj.
Citera
2025-11-12, 22:35
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
För att klargöra något. Vi är en normalstor familj, som varken käkar ute eller äter lyxmat hemma och vi snålar absolut inte heller. Vi äter allsidigt och normalt, alla får det som behövs och vi unnar oss gott emellanåt också, utöver maten (då menar jag exempelvis chips och godis). Vi klarar oss bra långt under 10000 per månad. Men då är inte hygien och städartiklar och liknande inräknat, sånt räknas separat naturligtvis. Man behöver absolut inte äta märklig ensidig mat för att komma billigt undan. Man handlar mycket på kampanjer och nedsatta priser på grund av exempelvis kort datum. Man blandar det ena med det andra för att få i sig exempelvis proteiner och kolhydrater och fetter. Man gör storkok och slösar inte med maten. Man klarar sig absolut på mindre summor per månad. Men tittar man inte priser och tänker ekonomiskt är det klart att det drar iväg, men förstår inte varför man ska göra så, dumt när man kan tänka ekonomiskt utan att som sagt vara snål eller äta märkligt och ensidigt.

Vad är en ”normalstor” familj fan vad konstigt uttryckt, ser framför mig ett mulligt par med något hundäckel som givetvis är ”bäbisen”… men om du mot förmodan faktiskt har 2-3 barn / familj så är du ju själv inne på det ca 10.000 i månaden endast i livsmedel. Ni är snåla och äter endast hemma… du tycker inte själv att detta är dyrt? ICA handlarna skrattar hela vägen till banken och nyttiga idioter som dig som ser detta som normalt.
Citera
2025-11-12, 22:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Var det inte detta hela tråden handlade om?
Nej, tråden handlade om att ha råd att ha många (underåriga) barn, inte om att hjälpa vuxna snöflingebarn med boende, FFS!
Citera
2025-11-12, 22:40
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har tjänat 15 miljoner på den 11-rumsvilla som jag haft för barnen och den vinsten delar jag ut till alla barn i form av en lägenhet till varje. Inte något svårt. De som har det svårt är de som bott i hyreslägenhet med många barn. De är verkligen utfattiga.

Jaja du har skrutit en del om detta tidigare, dock tror jag du förstår själv att de pengarna inte räcker långt alls för alla dessa barn (om de inte ska ha lägenheter i Flen) dessutom realiseras de endast när du är beredd att ta någon skitig 2:a i något utsatt område alt tar bort en bra del för att köpa in dig i något bättre (på bekostnad av barnen) de behöver pengarna nu eller snarast och verkar alla fall inte redo för ”hemmet” eller den skitiga 2:an nu? Förstår du problematiken eller har du några till 15-30 miljoner ej bundet i fastighet du bor i.
Citera
2025-11-12, 22:42
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, tråden handlade om att ha råd att ha många (underåriga) barn, inte om att hjälpa vuxna snöflingebarn med boende, FFS!

I USA sparar man till utbildning åt barnen i Sverige är det boende. Detta är en kostnad att ta hänsyn till, fler frågor? FFS!
Citera
2025-11-12, 22:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
I USA sparar man till utbildning åt barnen i Sverige är det boende. Detta är en kostnad att ta hänsyn till, fler frågor? FFS!
Ett fullständigt curlingbeteende att spara miljontals kronor för att skänka till sina barn. Jag kan tänka mig att låna ut pengar till mina barn, mot ränta, allt annat vore att lära dom helt fel signaler. Jag kommer också att lära dom börsplaceringar, där dom får en viss grundplåt men där fokus måste vara på eget arbete och eget sparande.
Citera
2025-11-13, 08:01
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Vad är en ”normalstor” familj fan vad konstigt uttryckt, ser framför mig ett mulligt par med något hundäckel som givetvis är ”bäbisen”… men om du mot förmodan faktiskt har 2-3 barn / familj så är du ju själv inne på det ca 10.000 i månaden endast i livsmedel. Ni är snåla och äter endast hemma… du tycker inte själv att detta är dyrt? ICA handlarna skrattar hela vägen till banken och nyttiga idioter som dig som ser detta som normalt.

Fan vad du missuppfattar med fördomar och läser in saker man inte skriver... Du borde läsa igenom både andras och dina egna kommentarer två gånger innan du postar... Normalstor familj brukar betyda minst två barn och max fem (vilket du även hade sett om du läst tråden inklusive länkar, där man bland annat ser hur många barn som är vanligast för familjer att ha)... Sen skrev jag långt under 10000... Och var har jag nämnt att jag är nyttig, var får du in nyttig i att jag inkluderar chips och godis? Nyttig samtidigt som du ser ett mulligt par... Suck...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in