Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-12, 08:15
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hmm... 🤔🤔

Kanske skulle kunna bli en ny sån där förverkandelag som när folk blir av med sin dyra bil för att dom bedöms att inte haft råd med den...

Men istället kan man kanske förverka lite barn om det kan bedömas att någon har fler barn än vad inkomsterna bedöms räcka till.

Viss ironi. 🙄

Min gamla far och min saliga mor hade råd med sju barn producerade mellan 1967 och 1984 trots väldigt låga inkomster och tidig sjukpension.
Det handlar väl om prioriteringar och om vad som är viktigt i och med livet. 🤔
Din ironi inte så tokig egentligen, ta barn ifrån dem som inte kan försörja dem istället för mata med bidrag skapar en balans mellan inkomst och antal barn men man tycker sunt förnuft hos folk bör styra och inte idén att fan vi är panka, vi skaffar en unge till.

Växte också upp i större familj med sista barn i början på 70 talet, ja de handlar om prioritera. Var inga utlandsresor för oss eller skidåkning i Åre på sportlovet. Cykel fick man ärva eller en begagnad. Kläder var allt från hemsytt till ärvt eller man fått av andra. Skolkläder fick vi dock ok då föräldrar visste att man skulle bli retad om man kom som en luffare. Dock byte man alltid kläder när man kom hem till sånt man lekte i och slet på fritid med. Skolmat, ja den åt man i skolan.

Sen trolla morsan med pengar, det var storbak där mormor kom och hjälpte till en ggr i månaden. Det saftades och syltades med bär från skog och mark. Hönor på tomten, potatisland, gris köptes hel, farsan fiska mm. Sen var det självklart att man som barn hjälpte till och det gjorde man utan gnäll. Dela rum med yngsta brorsan tills det vart rum ledigt när äldre syskon flytta vilket ofta skede snabbt efter man fått arbete. Äldsta skippa gymnasiet och börja jobba som 15 åring, annars gick man 2 år på gymnasiet, jobb måndag efter student och flytta så fort man kunde.

Men andra prioriteringar gällde, nått dagens sönder curlade generationer inte ens kan förstå. Har pratat med de äldsta barnbarn man har som inte fattar att när man var 12 år hade man sitt sista sommarlov, när man fyllt 13 skaffa man sommarjobb, vilket i princip alla gjorde.
Citera
2025-11-12, 09:13
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn.
Färre barn, inte mindre. De barn som ändå föds är tjockare än någonsin!
Citera
2025-11-12, 10:48
Medlem
Paris24s avatar
För att hålla tråden o-hatisk så ger jag siffror över antalet familjer i Sverige som har 3 4 5 barn "0-21 år" år 2024.

Citat:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__LE__LE0102__LE0102J/LE0102T20/
2024 0-21 år
1 barn = 538 163 familjer
2 600 192
3 181 128
4 38 655
5 9 993
6 3 143
7 1 148
8 418
9 162
10+ 104
Så vi pratar om 418 familjer = 4018 personer i Sverige med 8 barn. Det är 0.04% av samtliga svenskar.

Jag har 5 barn och redan det är rätt ovanligt, bara 10.000 st = 70.000 människor bor med 5 barn i samma familj. Alltså långt under 1%.
Citera
2025-11-12, 10:50
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2025-11-12, 10:59
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Barnen arbetade också på fabrik eller bondgård sen tidig ålder…
Exakt, man fick ju inte barn för att man inte fattade bättre. Man fick många barn för att man behövde ekonomiskt för sin framtid. Samma anledning som ett antal afrika-länder och Pakistan fortfarande föder massor med barn.
Citera
2025-11-12, 11:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Dock blir det väldigt svårt för dig att supportera alla dessa barn ekonomiskt när de behöver hjälp med boende? Ni boomers har haft det extremt enkelt, obildade men trots detta valsat in i högre befattningar, köpt villor etc men detta gäller ju inte längre.
Jag har tjänat 15 miljoner på den 11-rumsvilla som jag haft för barnen och den vinsten delar jag ut till alla barn i form av en lägenhet till varje. Inte något svårt. De som har det svårt är de som bott i hyreslägenhet med många barn. De är verkligen utfattiga.
Citera
2025-11-12, 11:13
Medlem
Molekyl3ns avatar
Som afrikan i Sverige b la...
Citera
2025-11-12, 12:24
Medlem
Låter galet med de matkostnader ni har. Börja skriv veckomatsedel och lista ingredienserna och ungefärligt pris innan. Har själv levt i familj med många barn och fanns inte på kartan att nå upp i den summan. Hälften kanske.
Citera
2025-11-12, 12:35
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Skönt att se i tråden att det inte bara är jag som reagerar på matkostnaderna. Då kanske jag kan slippa att bli dumförklarad...

Sen kan jag säga att det utgör knappast någon större skillnad ekonomiskt att få ett barn till i familjen, i synnerhet om man har kvar alla prylar efter de barn man har sedan tidigare. Det jag snarare reagerar på med TS är helt andra orsaker än ekonomiska att inte skaffa fler barn. Bara gå in på hans profil och läs hans andra inlägg i diverse trådar... Finns definitivt andra aspekter än hans alldeles för höga månadskostnader för mat att ta hänsyn till här...
Citera
2025-11-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?
De hade inte råd på 1800-talet heller. Jag ser att första svaret i tråden nämnd Somalier och utan rasism så finns det en bra parallell här.
Sverige var fram till WW1 vad vi i dag betecknar som U-land och först efter WW2 tog det fart. Kolla hur många av barnen som uppnådde vuxen ålder i stället.
Barnadödligheten var stor och vårt pension och socialsystem hade lite mer att önska på den tiden. Barn dog som flugor och i Sverige rådde konstant svält samtidigt som barnen i Somalia nu och i Sverige då avlades fram för att ta hand om sina föräldrar när de fyllde 40 och var för utslitna för att jobba.
I ditt specifika fall borde du nog se över era matinköp. 12-15 000kr/mån borde ni lätt kunna kapa med lite planering och en frys.
Citera
2025-11-12, 13:50
Medlem
När du tjänar 150.000 kr i månaden!
Citera
2025-11-12, 14:21
Medlem
Katzyns avatar
Hur kom du fram till att det inte var några problem? Det var antagligen massiva problem på många sätt, det är liksom därför de flesta väljer bort det idag.

Trångbott, svält, enahanda äcklig mat, en söndersliten kvinna som förmodligen hade hälsoproblem på grund av så många graviditeter och förlossningar, ett outsägligt slit från tidiga morgonen till sena kvällen som ändå förmodligen inte räckte till att hålla alla vid liv till vuxen ålder.

Icke att förglömma att barnen sattes in i arbetet från lågstadieåldern och från ca 12 kunde de skickas hemifrån för att ta plats som piga eller dräng om maten inte räckte hemma. Den möjligheten har vi inte idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in