Citat:
Din ironi inte så tokig egentligen, ta barn ifrån dem som inte kan försörja dem istället för mata med bidrag skapar en balans mellan inkomst och antal barn men man tycker sunt förnuft hos folk bör styra och inte idén att fan vi är panka, vi skaffar en unge till.
Hmm... 🤔🤔
Kanske skulle kunna bli en ny sån där förverkandelag som när folk blir av med sin dyra bil för att dom bedöms att inte haft råd med den...
Men istället kan man kanske förverka lite barn om det kan bedömas att någon har fler barn än vad inkomsterna bedöms räcka till.
Viss ironi. 🙄
Min gamla far och min saliga mor hade råd med sju barn producerade mellan 1967 och 1984 trots väldigt låga inkomster och tidig sjukpension.
Det handlar väl om prioriteringar och om vad som är viktigt i och med livet. 🤔
Kanske skulle kunna bli en ny sån där förverkandelag som när folk blir av med sin dyra bil för att dom bedöms att inte haft råd med den...
Men istället kan man kanske förverka lite barn om det kan bedömas att någon har fler barn än vad inkomsterna bedöms räcka till.
Viss ironi. 🙄
Min gamla far och min saliga mor hade råd med sju barn producerade mellan 1967 och 1984 trots väldigt låga inkomster och tidig sjukpension.
Det handlar väl om prioriteringar och om vad som är viktigt i och med livet. 🤔
Växte också upp i större familj med sista barn i början på 70 talet, ja de handlar om prioritera. Var inga utlandsresor för oss eller skidåkning i Åre på sportlovet. Cykel fick man ärva eller en begagnad. Kläder var allt från hemsytt till ärvt eller man fått av andra. Skolkläder fick vi dock ok då föräldrar visste att man skulle bli retad om man kom som en luffare. Dock byte man alltid kläder när man kom hem till sånt man lekte i och slet på fritid med. Skolmat, ja den åt man i skolan.
Sen trolla morsan med pengar, det var storbak där mormor kom och hjälpte till en ggr i månaden. Det saftades och syltades med bär från skog och mark. Hönor på tomten, potatisland, gris köptes hel, farsan fiska mm. Sen var det självklart att man som barn hjälpte till och det gjorde man utan gnäll. Dela rum med yngsta brorsan tills det vart rum ledigt när äldre syskon flytta vilket ofta skede snabbt efter man fått arbete. Äldsta skippa gymnasiet och börja jobba som 15 åring, annars gick man 2 år på gymnasiet, jobb måndag efter student och flytta så fort man kunde.
Men andra prioriteringar gällde, nått dagens sönder curlade generationer inte ens kan förstå. Har pratat med de äldsta barnbarn man har som inte fattar att när man var 12 år hade man sitt sista sommarlov, när man fyllt 13 skaffa man sommarjobb, vilket i princip alla gjorde.