2025-11-11, 18:55
Medlem
Paris24s avatar
1800talet, 8 barn sov och lekte i ett rum? De låg i utdragbara vedlårar? Alla år sill och potäter varje dag? Ingen fick någonsin nya kläder? Visst är det imponerande vad människan tål.

Man kan kolla TV-programmen med många barn, är det inte en svensk familj med 12 barn där? När man fått 5-6 barn så börjar de första bli så stora att de hjälper till, och förr i tiden jobbade 9-åringar i gruvor, inga problem.

Jag har 5 barn, under några år hade vi 10.000 kr i månaden bara i barnbidrag. Det räcker till mat för dagen om man är riktigt snål, fast kanske inte nu efter inflationen. Vi kunde haft 10 barn för de äldsta börjar på universitetet och flyttar när barn 6-7 kommer.

Det behövdes en 11-rumsvilla för att hålla uppe standarden med 5 barn, det var teoretiskt ganska dyrt men vi hade tur och värdena steg oavbrutet 1994-2022 så vi tjänade på att bo och borde köpt en 15-rumsvilla för att tjäna ännu mer.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-11 kl. 18:58.
Citera
2025-11-11, 18:59
Medlem
fskers avatar
Släpp sargen och skaffa en till knodd ifall ni vill ha en till. Det ekonomiska löser sig!

Annars kan du skaffa en till fru så har ni en extra inkomst. Då kan ni säkert skaffa fler än en unge!
Citera
2025-11-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?

Att ha många barn var nödvändigt då.

Först och främst var barnadödligheten väldigt hög, särskilt det första året. Lika för kvinnorna som födde. Det är inte alls säkert att alla 8 barn överlevde och blev vuxna. Jag har sett familjer som hade 10-12 barn eller fler, men alla hade dött innan de hade blivit vuxna. Släkten dog ut.

Barn var arbetskraft. De gick inte 9/10-årig grundskola, 3-årigt gymnasium och 4-5 år på universitet. De började hjälpa till sina föräldrar så fort de var mogna för vissa uppgifter. Det var inte lika viktigt med teoretiska kunskaper och den praktiska kunskapen lärde de sig direkt från sin far och mor, far/mor-far/mor. Hade man fler barn, kunde man sköta en större gård.

Barn var socialförsäkring. Hade du flera barn, var det större sannolikhet att några överlevde och tog över hemmet/gården. Det betydde att barnen tog hand om sina gamla föräldrar. Om dina barn inte hade överlevt, var du praktiskt taget hänvisad till fattigstugan. Det var ens barn som skulle kunna kalla på en läkare och betala för vården. Det var ens barn som skulle ge mat på bordet och ett varmt rum. Och som gammal hjälpte man till med att ta hand om enkla sysslor och om de yngsta. Och gammal var man när man var 40. Gifta kunde man vid 15 års ålder och skulle ta hand om gården, frun, skaffa barn och ta hand om föräldrarna.

Dagens samhälle är mycket annorlunda. Staten tar hand om barnen medan föräldrarna arbetar, staten tar hand om äldre och sjukvården, socialtjänsten garanterar att du har ett minimum för att överleva, Barnadödligheten är väldigt låg (i västvärlden) och föderskornas dödlighet är också låg, Man behöver inte skaffa sig lika många barn idag eftersom samhället är organiserat på ett annat sätt, vi lever längre och har bra sjukvård. Man skaffar inte barn när man är 15 år utan snarare när man är 30 år.
Citera
2025-11-11, 19:18
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det går nog inte att jämföra idag med förr på det sättet. Förr levde man simpelt och hade i princip mat för dagen (ibland knappt eller inte alls). Att du betalar 12-15000/månad i matkostnader för en familj på 5 har jag svårt att förstå. Det låter snarare som att ni behöver hushålla med era kostnader och se över era inköp. Samma summa skulle kunna räcka för två månader... Sen om man går vidare till hur familjer levde förr så hade man ju inte så värst mycket andra utgifter heller... Sen började de äldre barnen i familjerna arbeta rätt tidigt också. De hade oftast inga tonåringar som satt hemma... De flyttade ofta hemifrån vid 16 års ålder, ibland tidigare, har sett 14-åringar som flyttat och börjat jobba. Så de flesta hem förr hade ju bara de minsta barnen hemma och levde rätt simpelt. De hade ju inte heller råd med alla barn, så ja, de fick också jobba och flytta hemifrån.

Haha nu börjas det … ”min månadskostnad ligger på 1-2000 kr” kan inte snåla singelmänniskor som dig fatta att det är extremt dyrt med familj. Har man barn vill man inte laga björkbröd och maskrossoppa utan att de ska äta helt OK sjysst mat. Mat i Sverige är EXTREMT dyrt om man vill äta normal allsidig kost.
Citera
2025-11-11, 19:18
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Bidragsfusk etc är väl en ingrediens för att få det hela att funka?
Citera
2025-11-11, 19:20
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
1800talet, 8 barn sov och lekte i ett rum? De låg i utdragbara vedlårar? Alla år sill och potäter varje dag? Ingen fick någonsin nya kläder? Visst är det imponerande vad människan tål.

Man kan kolla TV-programmen med många barn, är det inte en svensk familj med 12 barn där? När man fått 5-6 barn så börjar de första bli så stora att de hjälper till, och förr i tiden jobbade 9-åringar i gruvor, inga problem.

Jag har 5 barn, under några år hade vi 10.000 kr i månaden bara i barnbidrag. Det räcker till mat för dagen om man är riktigt snål, fast kanske inte nu efter inflationen. Vi kunde haft 10 barn för de äldsta börjar på universitetet och flyttar när barn 6-7 kommer.

Det behövdes en 11-rumsvilla för att hålla uppe standarden med 5 barn, det var teoretiskt ganska dyrt men vi hade tur och värdena steg oavbrutet 1994-2022 så vi tjänade på att bo och borde köpt en 15-rumsvilla för att tjäna ännu mer.

Dock blir det väldigt svårt för dig att supportera alla dessa barn ekonomiskt när de behöver hjälp med boende? Ni boomers har haft det extremt enkelt, obildade men trots detta valsat in i högre befattningar, köpt villor etc men detta gäller ju inte längre.
Citera
2025-11-11, 19:28
Medlem
I dag hyr man en bil för 7000 i mån istället. barn är inte noga.
Citera
2025-11-11, 19:32
Medlem
tram123s avatar
Egentligen så är det bästa att bara gå på socialbidrag om man har så många barn.
Jobba lönar sig knappast.
Citera
2025-11-11, 19:33
Moderator
tobess avatar
Den första frågan är ju onekligen att när du kollar på alla dom där barnkullarna med 8 barn; hur många % av dom överlevde till vuxen ålder (eller ens tonåren för den delen)?

Det andra är ju att det var en helt annan levnadsstil och levnadsstandard på den tiden. Skulle du t.ex. äga din egen jord och ha barnen att arbeta på jordbruket redan från ung ålder så skulle matkostnaderna vara låga även idag.

Utöver det behöver man ju inte köpa ny elektronik varje år (eller överhuvudtaget) och kläder kan ärvas från barn till barn o.s.v. o.s.v. Utöver det får man ju faktiskt barnbidrag idag, till skillnad från förr i tiden.

Till syvende och sist är det ju helt enkelt en prioriteringsfråga och vilken slags levnadsstandard man vill ha. Det finns ju bevisligen storfamiljer även idag, även om de inte kanske alltid lever så flott.
Citera
2025-11-11, 19:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?
Man har råd med det man företar sig. Om man bestämmer sig för att ha åtta barn så kommer man att kunna föda dessa. Kanske inte med oxfilé eller färdigmat men med näring så att dom överlever och växer.
Citera
2025-11-11, 19:43
Avslutad
Citat:

Hur fan lyckas du med det?!
Vad äter du, vad handlar du?
Om vi säger såhär: Havregrynsgröt, ägg (ej ekologiska), naturell yoghurt i storpack, bär plockade själv under sommarhalvåret, säsongsanpassade rotsaker som morötter, egenodlade groddar, och sen lite lax och fläskkarré, det kostar inte 15000 för din familj.
Du måste köpa en massa onödigt som grädde, creme fraice, massa halvfabrikat, köpt bröd och pålägg och sen onödigt dyra ingredienser till middagar.
Och handla inte på ICA, handla på Willys.
Citera
2025-11-11, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Barnen arbetade också på fabrik eller bondgård sen tidig ålder…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in