2025-11-11, 17:57
Medlem
Med alla bidrag idag har nog alla råd.
Citera
2025-11-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?

Förr i tiden levde man på bröd och vatten, många barn dog och vissa av svält.
Idag är det uteslutande socialbidragstagare som skaffar denna mängd ungar och alla vet vem dessa är.

Man kan nästan påstå att den vithudade betalar för sin egen undergång.
Citera
2025-11-11, 18:09
Medlem
scoremaxs avatar
Nu kommer vissa ha jävligt svårt att tro på detta, men min mormor ingick i en syskonskara på 16 (japp) barn.

Ett av barnen dog av blodförgiftning.
Trampade på en synål.
En så simpel sak.

Tre av syskonen bodde kvar på familjegården, två bröder och en syster.
Dom gifte sig aldrig, och levde för gården.
Citera
2025-11-11, 18:16
Medlem
Sverige måste återgå till detta 8 barn per svensk familj!

Konkurrera ut svartingarna. Fattar ni?
Citera
2025-11-11, 18:21
Medlem
Klart de hade råd, egna djur till slakt, jakt var vanligt, spannmål växte på ägorna, stadsbor hade nog inte så många barn. Nog inga jätteproblem idag, bidrag finns å hjälp från samhället,
Citera
2025-11-11, 18:31
Medlem
Citat:
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?
De flesta barnen dog. Kolla barndödligheten
Citera
2025-11-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu kommer vissa ha jävligt svårt att tro på detta, men min mormor ingick i en syskonskara på 16 (japp) barn.

Ett av barnen dog av blodförgiftning.
Trampade på en synål.
En så simpel sak.

Tre av syskonen bodde kvar på familjegården, två bröder och en syster.
Dom gifte sig aldrig, och levde för gården.
Tror dig, min far hade 12 syskon.
Citera
2025-11-11, 18:34
Medlem
Studspojkens avatar
Förr i tiden så var det ganska vanligt bland arbetarklassens barn att de fick hjälpa till hemma genom att ta enklare jobb. Det är nog inte många barn som jobbar extra idag och behöver ge pengarna till sina föräldrar.
Citera
2025-11-11, 18:35
Medlem
Min mormor i Blekinge hade en tjock bok med alla gårdar i Blekinge län i, där stod namn på alla barn å fy fan va ungar de hade ute på landet förr.
Citera
2025-11-11, 18:38
Medlem
Citat:

Ja den största scammen är att vi inte producerar våran egen mat längre,

Istället köper vi förgiftat skit!
Citera
2025-11-11, 18:43
Medlem
Tänk å bara köpa 8 mobiler till ungarna, dyrt.
Citera
2025-11-11, 18:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Bara nu so har vi matkostnader po 12-15 tusen i manaden.
So 2400-3000 kronor per person och manad trots att barnen bor ata en del av sina maltider po skolan/dagis och smo barn har lagre energibehov an vuxna? Det ar valdigt hogt. Eller ar det tre tonaringar som allihopa hoppat av gymnasiet som ni har hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in