Citat:
Ursprungligen postat av
BoneUtroparen
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.
Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?
Du får kallt räkna med att av dessa 8 barn var det kanske 6 som nådde vuxen ålder. Studera lite i kyrkböckerna när det var ex. en mässlingsepedemi. Sida efter sida med dödsfall med barn under 10 år.
Koleran härjade.
Citat:
Koleran härjade i Sverige under 1800-talet genom utbrott och epidemier. Det första dödsfallet i sjukdomen i landet under 1800-talet inträffade år 1834 och därefter spred sig epidemin snabbt runtom i landet.[1] Mellan åren 1834 och 1874 rapporterades elva koleraepidemier i Sverige varvid omkring 37 000 människor avled.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolera_i_Sverige
Det var dåligt med mat på många håll och kanter. Sjukvård var inte egentligen att tänka på. Kläder fanns i bästa fall med en vinteromgång och en sommaromgång. Sommaren utan skor för barnen.
Direkt svält fanns också. Nödåren 1867-69. Folk emigrerade i tiotusentals till Amerika.
Citat:
Innan denna förfärliga nödvinter var över kom flera tusen människor fler än vanligt att dö i länet. Värst drabbades orter som lilla Robertsfors vid kusten och Bygdeå och Burträsk, där fyra eller fem gånger eller till och med sex gånger så många dog som under normala år.
Till sist kom ändå våren, och ny nödhjälp kunde nå fram. Vinterns svält hade då lämnat djupa spår över hela Norrland. Tusentals hade dött, oräkneliga var sjuka, ännu fler var djupt skuldsatta av lånen som de tvingats ta för att inte gå under.
https://popularhistoria.se/sveriges-historia/1800-tal/nodaren-1867-69
Alltså nog kan man klara sig även idag på väldigt låga utgifter men knappast att någon enskild skulle klara av eller ens vilja leva ett sådant liv.