2025-11-11, 15:35
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Fattar inte hur du tänker egentligen. Du kan knappast ha barn om du tror att mat kostar så lite.

Det vet jag med att matpriserna ökat och att månadskostnaderna är bra mycket högre jämfört med för ett par år sedan. Men hur fan man far iväg upp till 15000 på en månad är ofattbart. Nu kanske ni har tre tonåringar som äter en limpa med pålägg var per dag, eller så lever ni helgliv och lyxar det på vardagar, vad vet jag. Men med mindre barn går det inte åt så pass mycket att det drar iväg upp emot 15 lax per månad, och då är allt inom matkostnader inräknat, även godis, chips och läsk.

Edit: Om du googlar lite ser du vad andra lägger på mat per månad. Både ensamhushåll och familjer. Det finns absolut vissa som gör som ni, där kostnaderna drar iväg runt 13000. Men de flesta familjer med mellan 1 och 3 barn ligger på max 10000 i månaden. Några har lyckats hålla kostnaderna nere under 8000. Så ja, det är mycket möjligt att hålla kostnaderna nere.
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2025-11-11 kl. 15:56.
Citera
2025-11-11, 15:44
Medlem
Merwinnas avatar
Det är bara två grupper som har råd med åtta barn i dagens Sverige. Dels bidragstagarna för de behöver inte rätta antalet munnar efter matsäcken, de får bara ytterligare en norm för varje barn. Och dels överklassen, de mycket rika - men inte ens de brukar skaffa åtta barn idag. Hustrurna ställer inte upp på så många graviditeter, utan i så fall får de gifta sig och skilja sig flera gånger, och skaffa två-tre barn med varje fru. Som Aje Philipson. Fast även det är sällsynt idag.

"förr" var det ju många av barnen som dog också, av svält och sjukdomar (undernäringen gjorde deras immunsystem försvagat). Storbönderna kunde förstås klara det - och adeln, som alltid. Men även för storbönderna var åtta barn en börda, och ofta fick barnen ganska tidigt ta tjänst som drängor och pigor hos andra, eller man försökte gifta bort döttrarna tidigt.
Citera
2025-11-11, 15:58
Medlem
Citat:
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?

Du har garanterat råd med 8 barn om du låter dem leva med 1800-talsstandard. Till att börja med kan de börja jobba och bidra till försörjningen redan på mellanstadiet. De behöver dessutom bara ett rum att sova i och du behöver bara köpa en uppsättning nya kläder till dem en gång om året.

Så visst har du råd. Du borde t om gå plus på det, under förutsättning att de verkligen lever med 1800-talsstandard.
Citera
2025-11-11, 16:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Gick tillbaka och kollade mitt släktträd häromdagen. På 1800-talet kunde jag se att alla mina förfäder hade i princip minst 8 barn. Det var tydligen inget problem då att ta hand om 8 barn och mat var inte heller något problem. Jag och min fru har 3 barn tillsammans, men det är knappt så man har råd med maten varje månad. Vi vill avla fler, men har insett att det kommer vi inte ha råd med. Bara nu så har vi matkostnader på 12-15 tusen i månaden.

Vi blir blåsta av hela systemet för att skaffa mindre barn. På 1800-talet kunde man alltså ha 8 barn, men 200 år senare med allt industrialiserat har man inte råd med ett skit. Vad tycker ni om detta?

Av de 8 barnen överlevde kanske 4 till vuxen ålder.

På 1800-talet behövde man ingen bil, mobiltelefon eller 75 streamingabbonemang. Man åt det man odlade eller använde det man odlade till att handla med. Generellt alltså.
Citera
2025-11-11, 16:56
Medlem
zombie-nations avatar
De åt tredjeklassens potatis och sill och sedan potatis och sillspad. Många åt aldrig annat. De var smala som stickor. Det var skorna som var den största utgiften och de fick ärva lagade skor, ibland fick de gå med jättestora skor för det fanns inget annat.
Citera
2025-11-11, 17:02
Medlem
Ördögs avatar
Läsvärt:

https://popularhistoria.se/vardagsliv/barnens-betydelse
https://forum.rotter.se/index.php?topic=131427.0
Senast redigerad av Ördög 2025-11-11 kl. 17:06.
Citera
2025-11-11, 17:32
Medlem
Jag har en bok om min släktträd hemma. Läste ett avsnitt att några fick "ekonomiskt stöd från kommunen". Detta var tidigt 1900-talet. Var nog kämpigt då också.
Citera
2025-11-11, 17:38
Avstängd
Snusfris avatar
Om du är babbe och arbetslös så har du råd. Då får du alla bidrag som finns. Är du svenne med jobb kan det bli jobbigt.
Citera
2025-11-11, 17:38
Medlem
Och från mitt släktträd en hade 8 barn men dog runt 40.

Nu blire släktforskning ikväll 🙂
Citera
2025-11-11, 17:46
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Att det var bättre förr..
Citera
2025-11-11, 17:46
Medlem
Citat:

Ja, det var normalt förr - åtta till tio barn - Och man bodde i stugor som bestod av ett rum och kök!
Och så hade det 'alltid' varit. Före 1800-talet dog hälften av barnen. Men på 1800-talet hade man fått medicin som gjorde att de flesta klarade sig, så det var därför man hade så stora barnakullar.
Sen i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet emigrerade hälften av Sveriges befolkning. Obs det var den yngre och starkare befolkningen som emigrerade. (hälften till Amerika och hälften till Europa).
Och det var väl delvis överbefolkningen som gjorde att man emigrerade. Industrin hade kommit igång och behövde arbetskraft. Men också atlantångarna gjorde sitt till. Alla mina föfäder från den tiden migrerade också inom Sverige. Och det var nog de stora barnakullarna som var orsaken.
Citera
2025-11-11, 17:53
Medlem
Man hade fler barn å mindre krav på tillvaron, väldigt få utgifter , min far hade tex 12 syskon å han föddes 1937
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in