• 1
  • 2
2025-11-11, 21:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag skulle kört på nedan förslag.

Chassie: Fractal design pop XL silent
PSU: Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, du behöver definitivt inte något 1KW agg.
Moderkort: smaksak, men de dyrare har bättre kylning och komponenter, sedan är det behovet som styr gällande portar, slots etc.
CPU: Ryzen 7 9800X3D
Ram: G.Skill Flare X5 32GB (2x16GB) CL30, 64Gb är totalt onödigt om man inte håller på med tung video/bild redigering eller tunga 3D applikationer, OT, vad fan har hänt med minnespriserna på Inet?
SSD: Samsung 990 EVO Plus 2TB
GPU: Powercolour Hellhound RX9070 XT
Cpukylare: Noctua NH-U14S, skippa allt med vattenkylning, en bra luftkylare kyler lika bra om inte bättre och är definitivt tystare, samt problemfritt.

Ska Inet bygga så krävs det nog ett OS också, så bättre fixa bygget själv och köpa OS för ett par hundralappar eller använda sig av MAS.

Det går att köpa från dem utan Os. De bygger och testkör med, men kan leverera utan.
Citera
2025-11-11, 21:37
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Jag skulle kört på nedan förslag.

Chassie: Fractal design pop XL silent
PSU: Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, du behöver definitivt inte något 1KW agg.
Moderkort: smaksak, men de dyrare har bättre kylning och komponenter, sedan är det behovet som styr gällande portar, slots etc.
CPU: Ryzen 7 9800X3D
Ram: G.Skill Flare X5 32GB (2x16GB) CL30, 64Gb är totalt onödigt om man inte håller på med tung video/bild redigering eller tunga 3D applikationer, OT, vad fan har hänt med minnespriserna på Inet?
SSD: Samsung 990 EVO Plus 2TB
GPU: Powercolour Hellhound RX9070 XT
Cpukylare: Noctua NH-U14S, skippa allt med vattenkylning, en bra luftkylare kyler lika bra om inte bättre och är definitivt tystare, samt problemfritt.

Ska Inet bygga så krävs det nog ett OS också, så bättre fixa bygget själv och köpa OS för ett par hundralappar eller använda sig av MAS.

Intressant build, de där chassit verkar ju definitivt som ett bättre val än det jag valt. Jag har funderat på en Ryzen och jag vet att Ryzen 7 9800x3d är väldigt omtyckt och eftertraktat chip men de speglas också på priset och jag tycker helt enkelt att intel core 265k överklockad är ett bättre val för pris/prestanda. Jag vill ha 1000w för att i framtiden kunna uppgradera mitt grafikkort utan att behöva byta ut då. Vilken luftkylare rekommenderar du till intel core då, den kräver mer kylning än amd kortet tror jag.
Citera
2025-11-11, 22:14
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Varför ska du separera ssd disken så där, menar du att man använder en lite snabbare ssd disk för spel och en lite billigare långsammare för boot etc?
...

Det är bara en gammal vana över lång tid, att hålla systemet med alla sina filer och grejer separat, och allt annat på en egen disk. Det är i vissa lägen aningen snabbare att separera "systemanvändning" från annan användning. Det spelar ingen roll för spel eller "normal" användning, men en viss roll om man jobbar med videofiler och skriver/läser data kontinuerligt i timmar. Och det är aningen enklare att flytta allt sitt stuff till nästa/en annan dator eller byta systemdisken om "nåt händer".

Bara personlig preferens alltså.
Citera
2025-11-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Intressant build, de där chassit verkar ju definitivt som ett bättre val än det jag valt. Jag har funderat på en Ryzen och jag vet att Ryzen 7 9800x3d är väldigt omtyckt och eftertraktat chip men de speglas också på priset och jag tycker helt enkelt att intel core 265k överklockad är ett bättre val för pris/prestanda. Jag vill ha 1000w för att i framtiden kunna uppgradera mitt grafikkort utan att behöva byta ut då. Vilken luftkylare rekommenderar du till intel core då, den kräver mer kylning än amd kortet tror jag.
Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Thermalright Phantom Spirit 120 EVO
Be Quiet! Dark Rock Elite
DeepCool AK400 Zero Dark Plus
Citera
2025-11-12, 23:45
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Thermalright Phantom Spirit 120 EVO
Be Quiet! Dark Rock Elite
DeepCool AK400 Zero Dark Plus
Okej nu har jag uppdaterat min build https://www.inet.se/lista/bild/9MaLa/2025-11-12

Tråkigt att lägga nästan 5000 på ram minne
Citera
2025-11-13, 10:38
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Skulle välja ett annat case och 64 gb ram annars är det väl ok

Kanske bättre med 2x24gb 8000mhz ram, kostar ca 700kr mindre än 64gb 6000 och 48gb borde väl göra mig framtidssäker?

https://www.inet.se/lista/bild/Vr14x/2025-11-13
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in