• 1
  • 2
2025-11-11, 13:37
Medlem
Whitewidow1s avatar
Hejsan jag tänkte bygga ihop en dator som främst ska användas för underhållning och 2k gaming. Kommer använda mig av två ultra wide 34tum 2k skärmar och gillar att multitaska och vill kunna ladda ner filer, kolla film, ha ett spel igång osv utan att cpu laggar de minsta.

Vad tycker ni om detta bygge https://www.inet.se/lista/bild/LCi2G/2025-11-11
Citera
2025-11-11, 13:40
Medlem
Bassplays avatar
Skulle välja ett annat case och 64 gb ram annars är det väl ok
Citera
2025-11-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Hejsan jag tänkte bygga ihop en dator som främst ska användas för underhållning och 2k gaming. Kommer använda mig av två ultra wide 34tum 2k skärmar och gillar att multitaska och vill kunna ladda ner filer, kolla film, ha ett spel igång osv utan att cpu laggar de minsta.

Vad tycker ni om detta bygge https://www.inet.se/lista/bild/LCi2G/2025-11-11

Varför så dyrt moderkort? Vad har detta som billigare inte har?

Jag tycker att om man köper dator för 25 papp så kan man ju fundera på 64GB minne.
4 platser för minneskretsar, men du köper inte alla 4 kretsar nu. Alltså kommer du få strul om/när du ska peta in 2 till. DDR5 lirar inte bra med 4 kretsar.
Citera
2025-11-11, 14:07
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Varför så dyrt moderkort? Vad har detta som billigare inte har?

Jag tycker att om man köper dator för 25 papp så kan man ju fundera på 64GB minne.
4 platser för minneskretsar, men du köper inte alla 4 kretsar nu. Alltså kommer du få strul om/när du ska peta in 2 till. DDR5 lirar inte bra med 4 kretsar.
För det krävs för att kunna överklocka en intel processor.
Jag försöker spara in lite, men de är kanske bättre att välja 32gb x2 istället, vill inte ha brist på minne.
Citera
2025-11-11, 14:08
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Skulle välja ett annat case och 64 gb ram annars är det väl ok
Vad är de för fel på caset?
Citera
2025-11-11, 14:17
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Vad är de för fel på caset?
Kina skit med mycket bloat
Citera
2025-11-11, 14:30
Medlem
Graavargs avatar
Det ÄR alltid "personliga preferenser", men jag skulle välja:

- 64 Gb RAM
- en 0,5-1Tb boot/system-SSD och en separat 2-8Tb games/data-SSD

- - -

Jag gillar inte att ha hörlurar hela tiden, så jag skulle personligen gå på en vätskekyld GPU. Och därmed också på en vätskekyld CPU-kylare och ett case som båda passar in i (med GPU-kylaren "upp" och CPU-kylaren på lämpligt ställe, fram, bak eller på sidan).

Om man spelar med 2k/4k och allt på max (vilket är hela idén med en snabb GPU) så kommer fläktarna på en luftkyld GPU att varva upp till en nivå mellan "störande hörbart" och "landningsbana på Arlanda". Detsamma gäller för all multitasking där man nyttjar GPUn (t.ex. olika former av "videobehandling") och alla 5000-seriens grafikkort (om än i något olika grad).

Visst kan man höja ljudvolymen eller använda hörlurar, men om man vill få ner GPU-fläktljudet är det enklaste sättet att välja en färdigt vätskekyld GPU. Det fanns inga vätskekylda och inte ens kylblock när jag skaffade min 5090:a, men idag skulle jag utan tvekan välja en tystare vätskekyld variant också fast det innebär att jag gick ner i effekt (min Asus 5090:a är på "Arlanda"-nivå när jag pressar den, trots att jag tweakat den så mycket det går utan att strypa effekten... ).
Senast redigerad av Graavarg 2025-11-11 kl. 14:32.
Citera
2025-11-11, 16:27
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det ÄR alltid "personliga preferenser", men jag skulle välja:

- 64 Gb RAM
- en 0,5-1Tb boot/system-SSD och en separat 2-8Tb games/data-SSD

- - -

Jag gillar inte att ha hörlurar hela tiden, så jag skulle personligen gå på en vätskekyld GPU. Och därmed också på en vätskekyld CPU-kylare och ett case som båda passar in i (med GPU-kylaren "upp" och CPU-kylaren på lämpligt ställe, fram, bak eller på sidan).

Om man spelar med 2k/4k och allt på max (vilket är hela idén med en snabb GPU) så kommer fläktarna på en luftkyld GPU att varva upp till en nivå mellan "störande hörbart" och "landningsbana på Arlanda". Detsamma gäller för all multitasking där man nyttjar GPUn (t.ex. olika former av "videobehandling") och alla 5000-seriens grafikkort (om än i något olika grad).

Visst kan man höja ljudvolymen eller använda hörlurar, men om man vill få ner GPU-fläktljudet är det enklaste sättet att välja en färdigt vätskekyld GPU. Det fanns inga vätskekylda och inte ens kylblock när jag skaffade min 5090:a, men idag skulle jag utan tvekan välja en tystare vätskekyld variant också fast det innebär att jag gick ner i effekt (min Asus 5090:a är på "Arlanda"-nivå när jag pressar den, trots att jag tweakat den så mycket det går utan att strypa effekten... ).
Varför ska du separera ssd disken så där, menar du att man använder en lite snabbare ssd disk för spel och en lite billigare långsammare för boot etc? De där med vattenkylning på gpu skippar jag även om de har sina fördelar som du säger, men det verkar kosta en del och jag känner att jag kan leva med ljudet.
Citera
2025-11-11, 16:30
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Kina skit med mycket bloat
Ge mig ett bra exempel på en bra case då.
Citera
2025-11-11, 18:46
Medlem
Trots att jag är "Team red" så har du plockat ihop en bra burk. Kör på.
Citera
2025-11-11, 19:27
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Finns inte Intel 265 att få tag på för 2990:- hos Elgiganten?

Eller är det olika varianter på processorerna?
Citera
2025-11-11, 21:04
Medlem
Jag skulle kört på nedan förslag.

Chassie: Fractal design pop XL silent
PSU: Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, du behöver definitivt inte något 1KW agg.
Moderkort: smaksak, men de dyrare har bättre kylning och komponenter, sedan är det behovet som styr gällande portar, slots etc.
CPU: Ryzen 7 9800X3D
Ram: G.Skill Flare X5 32GB (2x16GB) CL30, 64Gb är totalt onödigt om man inte håller på med tung video/bild redigering eller tunga 3D applikationer, OT, vad fan har hänt med minnespriserna på Inet?
SSD: Samsung 990 EVO Plus 2TB
GPU: Powercolour Hellhound RX9070 XT
Cpukylare: Noctua NH-U14S, skippa allt med vattenkylning, en bra luftkylare kyler lika bra om inte bättre och är definitivt tystare, samt problemfritt.

Ska Inet bygga så krävs det nog ett OS också, så bättre fixa bygget själv och köpa OS för ett par hundralappar eller använda sig av MAS.
Senast redigerad av peckapecan 2025-11-11 kl. 21:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in