Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-10, 12:31
Medlem
Tjena Flashback.

Nu behöver jag lite input från kunnigt folk. Jag känner mig grundlurad och behöver råd om hur jag ska gå vidare.

Bakgrunden i korta drag: Juli 2024: Jag köper en Saab av en säljare. Får en dålig magkänsla nästan direkt och misstänker att allt inte står rätt till.

En vecka efter köpet: För att få bevis på bilens brister betalar jag 600 kr för en extra bilprovning komplett besiktning. Resultat: Blankt papper. Inte en enda anmärkning. Med det i handen var det svårt för mig att kräva säljaren på något.

Fast forward... Nov 2025: Drygt ett år senare är det dags för den vanliga kontrollbesiktningen. Domen: 16 stycken tvåor! 16! Det måste vara något slags rekord. Bilen är i princip ett körbart vrak.

Mina misstankar, slipad bedragare?
Min teori är att säljaren är en rutinerad räv. Jag misstänker starkt att han visste exakt vad en besiktning kollar på och har gjort en massa "fullagningar" och snabba fixar bara för att bilen skulle klara en kontroll och se bra ut vid försäljningen. Jag spelade också in hela samtalet vid överlämnande/köp av bilen och han sa att han jobbade på bilprovningen. Han sa också att han hade många bilar registrerade på sig eftersom köparna vägrat registrera dem på sig. Han hade någon slags verksamhet av att sälja (skrot)-bilar alltså.

Han "glömde" nämna att:
Motorn behöver konstant påfyllning av vatten (trasig packning).

Förarstolen är trasig. Man får ha brädor under den för att den inte ska åka ner.

Diverse andra allvarliga brister som nu resulterat i 16 anmärkningar.

Det mest talande är att han gav mig på plats några "brädor" som jag kunde använda för en temporär lagning. Han visste alltså om problemen hela tiden. (framgår av ljudupptagningen)

Frågor till er:

Vad tycker ni jag ska göra?

Hur starkt är mitt case, tror ni? Jag har ett besiktningsprotokoll med 0 anmärkningar från köptillfället, ett med 16 anmärkningar ett år senare, och en ljudinspelning där säljaren mörkar felen.

Kan man gå på besiktningsföretaget som gav 0 st tvåor (mot 16 st nu )

Tacksam för alla råd, tankar och erfarenheter från liknande situationer
Citera
2025-11-10, 12:35
Medlem
Du har ju haft bilen i snart ett och ett halvt år...hur tänker du kring det?
Citera
2025-11-10, 12:38
Medlem
sebastian66s avatar
Hur kommer det sig att du så lång tid efter använder huvudet är kanske mer frågan.
Ändra på rubriken skulle vara mitt tips.
Du köper en gammal skithög från kanske 2008 och besiktigar den år 2025.
8 år gammal bil jo det kan trilla in en satans massa fel under den tiden.
Vi talar inte om en tesla eller Mercedes Bmw typ. Nu snackar vi Saab.
Skrota bilen eller reparera är mitt råd.
Nästa gång du ska köpa bil ta med dig en kunnig. Har du en god man kan det vara bra att få hjälp där med.
Över 1 år eller hur?
Citera
2025-11-10, 12:42
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cambozolan
Tjena Flashback.

Nu behöver jag lite input från kunnigt folk. Jag känner mig grundlurad och behöver råd om hur jag ska gå vidare.

Bakgrunden i korta drag: Juli 2024: Jag köper en Saab av en säljare. Får en dålig magkänsla nästan direkt och misstänker att allt inte står rätt till.

En vecka efter köpet: För att få bevis på bilens brister betalar jag 600 kr för en extra bilprovning komplett besiktning. Resultat: Blankt papper. Inte en enda anmärkning. Med det i handen var det svårt för mig att kräva säljaren på något.

Fast forward... Nov 2025: Drygt ett år senare är det dags för den vanliga kontrollbesiktningen. Domen: 16 stycken tvåor! 16! Det måste vara något slags rekord. Bilen är i princip ett körbart vrak.

Min teori är att säljaren är en rutinerad räv. Jag misstänker starkt att han visste exakt vad en besiktning kollar på och har gjort en massa "fullagningar" och snabba fixar bara för att bilen skulle klara en kontroll och se bra ut vid försäljningen. Jag spelade också in hela samtalet vid överlämnande/köp av bilen och han sa att han jobbade på bilprovningen. Han sa också att han hade många bilar registrerade på sig eftersom köparna vägrat registrera dem på sig. Han hade någon slags verksamhet av att sälja (skrot)-bilar alltså.

Han "glömde" nämna att:

Förarstolen är trasig. Man får ha brädor under den för att den inte ska åka ner.

Det mest talande är att han gav mig på plats några "brädor" som jag kunde använda för en temporär lagning. Han visste alltså om problemen hela tiden. (framgår av ljudupptagningen)

Frågor till er:

Hur starkt är mitt case, tror ni? Jag har ett besiktningsprotokoll med 0 anmärkningar från köptillfället, ett med 16 anmärkningar ett år senare, och en ljudinspelning där säljaren mörkar felen.

Du tycks inte alls ha blivit lurad vid köpet.
Citera
2025-11-10, 12:43
Medlem
Gorbis avatar
Citat:

Tack för dagens skratt!
Citera
2025-11-10, 12:46
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Tjena Flashback.

Han "glömde" nämna att:

Frågor till er:

Inköps pris !!?
Citera
2025-11-10, 12:46
Medlem
Citat:
Märkte de det på besiktningen?
Citera
2025-11-10, 12:50
Medlem
448s avatar
Citat:
Tjena Flashback.

Skaffa en förmyndare o lycka till vid nästa bilköp
Citera
2025-11-10, 12:53
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Lägg gärna ut protokollet här med blurrat regnr eller skriv av det och posta här.

Att du kan få tvåor från en besiktning till en annan är inte ovanligt, dessutom är det en Saab vilket sista bilen kom 2014. Så din bil kan inte vara nyare än 2014.

Är intresserad av vilka tvåor du fick.

Är du säker på att du gjorde en riktigt besiktning och inte ett köp och sälj test? (Är som besiktning men rapporteras inte till TS.)
Senast redigerad av BaronAfTrosa 2025-11-10 kl. 12:56.
Citera
2025-11-10, 13:01
Medlem
keyzexs avatar
Jag säger som de andra skaffa en god man, hur fan kan man bara köpa en bil som behöver brädor för att inte åka ned.

Det finns så många röda flaggor i den beskrivningen så, nej du är inte lurad bara lite dum på huvudet och godtrogen i bästa fall.
Citera
2025-11-10, 13:03
Medlem
Bara för att få en ungefärlig bild. Kan du berätta modell, årgång, mätarställning och pris?
Citera
2025-11-10, 13:09
Medlem
Tack för div intressanta input. Jag ser att det finns en del funderingar och en del påhopp m.m.
kul I can take it
...så låt oss klargöra några saker baserat på fakta och juridik istället för antaganden.

Det är korrekt och också helt centralt för mitt case. Enligt Köplagen, som reglerar köp mellan privatpersoner, har man som köpare rätt att reklamera ursprungliga fel i upp till 2 år. Jag reklamerade dessutom efter 1 vecka men säljaren förbjöd mig kontakt och skulle polisanmäla om jag försökte.

Jag beställde en normal besiktning för att säkra bevis. Inte något test eller bilsäljundersökning etc. normal bilprovning som gav mig 14 nya månader att bruka bilen.

Denna var alltså BLANK. Berit Ludvig Anton Niklas Kalle

Med det protokollet i hand var det juridiskt svårt för mig att kräva säljaren på något.
Nu, vid den ordinarie besiktningen, kommer sanningen fram. De 16 felen, varav många är relaterade till rost och förslitning, kan omöjligen ha uppstått på ett år. Detta bevisar att bilen var i väsentligt sämre skick vid köpet och att den första besiktningen var undermålig = ej fackmannamässigt gjord för fem öre.

Till er som anser att jag borde "förvänta mig" detta av en billig, gammal Saab:
Juridiken fungerar inte så. Även en billig bil som säljs i "befintligt skick" ska inte vara en trafikfarlig dödsfälla. Enligt Köplagen 19 § är en vara felaktig om:
* Säljaren har undanhållit väsentlig information (vilket han gjorde, finns på ljudinspelning).
* Bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med fog kunnat förutsätta. 16 tvåor, varav flera på bärande delar, är per definition "väsentligt sämre".

En annan kul grej: Säljaren ljög och sa att han jobbade på Bilprovningen för att skapa en falsk trygghet. Detta visar på ett uppsåt att vilseleda som väger oerhört tungt. Han fanns också i brottsregistret för misshandel och hade dömts till frivård 2019 samhällstjänst 50 tim.

Så jag har systematiskt och bevisligen blivit ljugen för (vilseledande). Hna har undanhållit information (brott mot upplysningsplikten) och sålt en bil som var i väsentligt sämre skick än vad lagen tillåter, även för en privatpersonaffär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in