2025-11-10, 12:01
Medlem
vad fan är detta? skall de direkt övervaka vädret från ens bil? vem säger att jag går med på detta?

"Trafikverket trappar upp vinterberedskapen med en ny handlingsplan och banbrytande teknik. Genom att samla in data direkt från bilar ska väglaget övervakas i realtid för att öka säkerheten och framkomligheten."
"Efter förrförra vinterns snökaos på E22, där tusentals bilister blev sittande i bitande kyla i ett dygn, har Trafikverket tagit fram en handlingsplan för att förbättra vinterväghållningen. En av de mest framträdande åtgärderna är en ny metod för att samla in data om väglaget direkt från personbilar, vilket dramatiskt ökar mängden information. Den nya tekniken innebär ett skifte från cirka 3.000 mätningar per säsong till över 300 miljoner, vilket ger en mer detaljerad och aktuell bild av var det är halt."

https://www.di.se/nyheter/banbrytand...oset-i-vinter/
Citera
2025-11-10, 12:05
Medlem
Det är för att du skall tycka det är bra o godkänna det.
Sedan kommer kallduschen när polismyndigheten o skatteverket börjar använda samma data.
Automatiska fortkörningsböter

1984 släng dig i väggen.
Citera
2025-11-10, 12:06
Medlem
Gorbis avatar
Hur skall denna information laddas upp till trafikverket?

På min bil får de inte montera någon nätverksutrustning, den saken är säker. Då blir det KRIG!
Citera
2025-11-10, 12:06
Medlem
Man skyller på vädret, vad den verkliga avsikten är får vi gissa...
Citera
2025-11-10, 12:07
Medlem
Är det via regplåten eller moderna fordons inbyggda uppkopplade system? Är det det sistnämnda så kan de dra åt helvete då mina fordon saknar all sån skit.
Citera
2025-11-10, 12:09
Medlem
IanMcEwans avatar
Låter otroligt larvigt. Anledningen till att det hände i Skåne var inte för att man inte kunde följa väderprognoserna, utan för att man helt enkelt inte hade beredskapen till att hantera en sådan snöstorm.
Citera
2025-11-10, 12:09
Medlem
Man kör stenhårt på att införa ”1984” nu.

Frågan är, vad gör vi som inte vill ha skiten:

A: Motarbetar på alla sätt
B: Startar revolution och avsätter maktmissbrukarna?

För antalet fårskallar som tycker detta är bra, är tyvärr i majoritet.
Citera
2025-11-10, 12:16
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Ha ha kul att se alla ilskna kommentarer från misslyckade tattare som troligtvis varken har körkort eller bil.
Att det handlar om trafiksäkerhet fattar inte dessa svagbegåvade foliehattar som ser onda judar överallt 😂😂
Citera
2025-11-10, 12:17
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Ni som känner er otroligt kränkta och manar till revolution, ni delar med största sannolikhet den här datan med Google eller Apple redan.
Citera
2025-11-10, 12:19
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Är det via regplåten eller moderna fordons inbyggda uppkopplade system? Är det det sistnämnda så kan de dra åt helvete då mina fordon saknar all sån skit.
Ja, ja, vi kommer kanske ses på omskolningsanstalten för f.d. fossilbilsfossiler.

Uppkopplade bilar, sparkar redan röv på våra vägar.

Vi svenskars nyleasade elbilar som är byggda i P R C har en massa intelligens inbyggda i sig som vi ännu bara anat omfattningen av.

Du sköna nya värld. Det är inte bara vädret, som staten framöver kommer ha örnkoll på.

Men det är lugnt. Vi svenskar köper att det är för vårt eget bästa.
Citera
2025-11-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Ja, ja, vi kommer kanske ses på omskolningsanstalten för f.d. fossilbilsfossiler.

Uppkopplade bilar, sparkar redan röv på våra vägar.

Vi svenskars nyleasade elbilar som är byggda i P R C har en massa intelligens inbyggda i sig som vi ännu bara anat omfattningen av.

Du sköna nya värld. Det är inte bara vädret, som staten framöver kommer ha örnkoll på.

Men det är lugnt. Vi svenskar köper att det är för vårt eget bästa.
Kommer inte att ses någonstans. Om dintatur och totalt 1984 tvingas igenom och det i sin tur påtvingas mig, kommer jag att besvara det med våld.
Citera
2025-11-10, 12:32
Medlem
Brantforss avatar
"Ett nytt verktyg är insamling av information om väglaget från några av de största fordonstillverkarna av vanliga personbilar."

https://via.tt.se/pressmeddelande/41...re-vintervagar

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in